‎آژانس اروپائی حقوق بنیادین: از هر سه زن یکی قربانی خشونت

‎پنجشنبه٬ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲-IranSOS- حنیف حیدرنژاد – ‎سایت اینتگراسیون: روز پنجم مارس و در آستانه روز جهانی زن، آژانس اروپائی حقوق بنیادین با انتشار گزارشی به تجزیه و تحلیل پژوهش خود در مورد خشونت بر علیه زنان در اتحادیه اروپا پرداخته است. این گزارش بر اساس مصاحبه با ۴۲٫۰۰۰ زن از ۲۸ کشور در اتحادیه اروپا تنظیم شده است. این زنان ۱۸ تا ۷۴ ساله بوده و مصاحبه با آنها در سال ۲۰۱۲ انجام شده است. اطلاعات این زنان از ۱۵ سالگی تا ۱۲ ماه قبل از انجام مصاحبه با آنها را شامل می گردد. این پژوهش در نوع خود بزرگترین در جهان می باشد.

گزارش تاکید می کند که از هر سه زن در اتحادیه اروپا یکی قربانی خشونت جسمی یا روحی و یا هر دوی آنها بوده است. یعنی ۶۲ میلیون زن.  ۲۲% از این زنان تائید کرده اند که از سوی همسر یا شریک زندگیشان مورد تجاوز یا خشونت جسمی قرار گرفته اند.

‎”خشونت جسمی” در این پژوهش مواردی از این قبیل را شامل را می گردد: ضرب و شتم، کشیدن از موی سر، هل دادن و یا حمله از طریق پرت کردن اجسام.
‎”خشونت جنسی” نیز تجاوز جنسی یا تلاش برای تجاوز را شامل می گردد.
‎خشونت روحی نیز مواردی چون تحقیر و مسخره کردن یا زیر فشار فکری قرار دادن عامدانه و آگاهانه ی همسر یا شریک زندگی سابق را شامل می شود، از جمله به شکل ترساندن و  زیر فشار قراردادن از طریق تلفن یا اینترنت.

‎ سکوت به دلیل شرم و خجالت
‎خشونت جسمی و جنسی بر علیه زنان به امری روزمره تبدیل شده و حتی زنان حامله و باردار نیز از آن در امان نیستند.  ۵% از زنان، یعنی از هر ۲۰ زن یکی، تائید کرده اند که قربانی تجاوز جنسی بوده اند. بسیاری از زنانی که با آنها مصاحبه شده گفته اند که از خجالت و شرم نخواسته اند که به پلیس مراجعه کنند. بسیاری نیز گفته اند ناچارا به رابطه جنسی تن داده اند زیرا از عواقب احتمالی که ممکن بود با آن مواجه شوند ترس داشته اند. مواردی از تجاوز که در آن چندین مرد شرکت داشته اند سریعتر به پلیس گزارش شده اند.

‎این گزارش همچنین ارزیابی می کند که بین ۸۳ تا ۱۰۲ میلیون زن نیز هدف مزاحمت جنسی واقع شده اند. یعنی ۴۵ تا ۵۵ % زنان ۱۵ سال به بالا در اتحادیه اروپا. مزاحمت جنسی طیف وسیعی از موارد مختلفی را شامل می شود، از جمله: جک های جنسی، نشان دادن عکس های لختی بر خلاف میل یا ارسال آن توسط اس ام اس. بسیاری از این موراد در سنین کودکی انجام شده است. ۱۲% از مصاحبه شوندگان گفته اند که تا قبل از رسیدن به ۱۵ سالگی به یک شکلی مورد مزاحمت یا آزار جنسی قرار گرفته اند. این رقم در آلمان ۱۳% می باشد. زنان در هیچ جا احساس امنیت ندارند. نه در خیابان، نه محل کار و نه حتی در خانه.

‎میزان زنانی که مورد مزاحمت جنسی قرار داشته اند بیش از زنانی بوده که مورد خشونت جنسی قرار گرفته اند. زنانی که در پست های بالاتر مدیریتی قرار دارند بیش از آنکه مورد خشونت جنسی قرار بگیرند، هدف آزار جنسی بوده اند.

‎داده های این گزارش به طور تعجب برانگیزی نشان می دهد که موارد به ثبت  رسیده خشونت بر علیه زنان در کشورهای شمال اروپا بیش از دیگر مناطق است. بر این اساس میزان خشونت بر علیه زنان در دانمارک ۵۲%، فنلاند ۴۷%، سوئد ۴۶% می باشد. این میزان برای لهستان، اطریش و کرواسی ۲۰% می باشد. میزان خشونت در آلمان برعلیه زنان ۳۵% است، یعنی کمی بالاتر از حد متوسط که ۳۳% می باشد.

‎زنان در کشورهای مختلف به دلایل مختلف، از جمله به دلایل فرهنگی با مقوله خشونت متفاوت برخورد می کنند. در جوامعی که برابری جنسیتی بیشتری حاکم است، زنان از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار بوده و راحت تر در مورد خشونتی که تجربه کرده اند حرف زده یا برای شکایت به پلیس مراجعه می کنند.

‎حنیف حیدرنژاد
۰۶٫۰۳٫۲۰۱۴

‎منابع:
‎گزارش آژانس اروپائی حقوق بنیادین
http://fra.europa.eu/de/press-release/2014/gewalt-gegen-frauen-sie-passiert-taglich-und-allen-kontexten

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال