‎اینترپل: دو مسافر ایرانی پرواز ناپدید شده خطوط هوایی مالزی شناسایی شدند

‎سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ -IranSOS- پلیس اینترپل هویت دومین مسافر ایرانی پرواز ناپدید شده خطوط هوایی مالزی را شناسایی کرد. به گزارش (ایسنا) در مالزی، رونالد کی.نوبل، مدیر کل پلیس اینترپل اعلام کرد که دومین فردی که با پاسپورت جعلی سوار بر هواپیمای مسافربری MH370 خطوط هوایی مالزی شده است سید محمد رضا دلاور، جوان ایرانی ۳۰ ساله بوده است.

او با اعلام این که به اعتقاد اینترپل این دو مسافر ایرانی به احتمال زیاد تروریست نیستند، تصریح کرد: محمد رضا دلاور و پوریا نورمحمدی که پیش‌تر توسط پلیس مالزی شناسایی شده بود در تاریخ ۲۸ فوریه با پاسپورت‌های ایرانی و از طریق پروازی از دوحه قطر به مالزی آمده بودند.
‎کی.نوبل که در یک کنفرانس خبری در شهر لیون فرانسه سخن می‌گفت، اظهار کرد: این دو ایرانی سپس با استفاده از پاسپورت‌های دزدیده شده اتریشی و ایتالیایی سوار بر هواپیمای MH370 شده‌اند.
‎وی در ادامه سخنانش احتمال تروریست بودن این دو ایرانی را کم دانست و گفت: ابهاماتی درباره تروریست بودن این دو مسافر وجود داشت که در ۲۴ ساعت گذشته این موضوع تغییر پیدا کرد و به این نتیجه رسیدیم که این دو نفر به احتمال زیاد تروریست نیستند.
‎مدیرکل پلیس اینترپل تاکید کرد که نام هیچ کدام از این دو مسافر ایرانی در پایگاه داده‌های اینترپل ثبت نشده است.
‎با گذشت بیش از سه روز از مفقود شدن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی ابعاد جدیدی از این حادثه مشخص شده است و پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در مالزی از حضور دو فرد ایرانی با پاسپورت‌های دزدی در این پرواز حکایت دارد.
‎به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مالزی، یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در خصوص هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی وجود دو مسافر با پاسپورت‌های دزدیده شده در میان مسافران آن است که باعث شد تا دولت مالزی از آژانس‌های امنیتی دیگر کشورها از جمله پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) برای بررسی آن کمک بگیرد.
‎پلیس اینترپل نیز ضمن انتقاد از مسوولان امنیتی مالزی عنوان کرد که مشخصات پاسپورت‌های گم‌ شده که متعلق به دو شهروند اتریشی و ایتالیایی بوده، از مدت‌ها قبل در پایگاه داده‌های این نهاد ثبت شده است و این موضوع که افرادی با پاسپورت‌های دزدیده شده به راحتی سوار بر هواپیما می‌شوند جای نگرانی دارد.
‎بررسی مسوولان امنیتی مالزی نشان داد که هر دو مسافر دارای پاسپورت‌های جعلی بلیط خود را در یک زمان و از یک محل در شهر پاتایای تایلند خریداری کرده‌اند و این موضوع احتمال هم‌دست بودن این دو نفر را تقویت کرد.
‎در این راستا روزنامه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی عنوان کرد که بلیط‌های این دو مسافر توسط یک دلال با نام علی در تایلند خریداری شده است و همین امر احتمال ایرانی بودن مسافران را نیز تقویت کرد.
‎پیگیری اخبار تایید نشده خبرنگار ایسنا را به یک ایرانی مقیم مالزی رساند که می‌گوید دوست دو مسافر ایرانی پرواز MH370 است که با پاسپورت‌های ایتالیایی و اتریشی قصد داشتند پس از سفر به پکن خود را به اروپا برسانند.
‎این جوان ایرانی که خواست با نام مستعار ممد‌ دی‌سی شناخته شود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تایید کرد که دو مسافری که با پاسپورت‌های ایتالیایی و اتریشی سوار بر هواپیمای مسافربری MH370 خطوط هوایی مالزی به مقصد پکن شده‌اند، ایرانی و از دوستان وی بوده‌اند.
‎وی در پاسخ به این سوال که آیا مطمئن هستید که دوستان‌تان سوار بر این هواپیما شده‌اند یا خیر؟ تاکید کرد: در این خصوص اطمینان کامل دارد و خودم آن‌ها را به فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور رساندم. در همین حال بلیط پرواز را با هم پرینت گرفتیم و به همین خاطر از شماره پرواز و مقصد آنان اطمینان دارم.
‎او با اعلام این که “پ” و “ر” هر دو از ایران به مالزی آمده بودند، ادامه داد: “پ” از دوستان دوران دبیرستان من است و “ر” هم دوست “پ” است که من شناختی از او نداشته‌ام و در این‌جا با او آشنا شدم. آن‌ها حدودا یک هفته‌ای بود که با مالزی آمده‌ بودند اما فقط شب آخر قبل از پرواز را پیش من ماندند.
‎ممد‌ دی‌سی ادامه داد: “پ” قبل از این که به مالزی بیاید به من در فیسبوک پیغام داد و گفت که به مالزی می‌آید و قرار بود من به فرودگاه بروم که ماشینم مشکل پیدا کرد و نتوانستم بروم. فقط شب آخر را پیش من بود که بعد هم من او را به فرودگاه رساندم. عکسی هم که می‌بینید برای موقعی بود که می‌خواستیم به فرودگاه برویم و آخرین عکس ما با هم است.
‎وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا از قصد دوستانش خبر داشته است یا نه؟ گفت: من اول فکر می‌کردم که آن‌ها با ویزای توریستی به مالزی آمده‌اند اما بعدا اطلاعاتی از طریق مادر “پ” به دست آوردم. بعد از حادثه مادر “پ” با من تماس گرفت و گفت که پسرش به همراه دوستش با پاسپورت جعلی وارد مالزی شده‌اند و مادرشان می‌خواست مطمئن شود که “پ” سوار بر همان پروازی بوده که مفقود شده است.
‎او تشریح کرد: ما با همدیگر رفتیم تا بلیط‌شان را پرینت بگیریم و بعد که بلیط را پرینت گرفتیم من از “پ” پرسیدم که چرا نامت بر روی بلیط متفاوت است و او هم گفت که یک پاسپورت دیگر دارد. من دیگر بیش‌تر از او در خصوص پاسپورت سوال نکردم اما بعدش مادر “پ” به من گفت که آن‌ها با پاسپورت ایرانی خروج زده و با پاسپورت جعلی به مالزی ورود زده‌اند.
‎این ایرانی مقیم مالزی درباره این که “پ” و “ر” با چه پروازی به مالزی آمده‌اند؟ گفت: فکر می‌کنم که با پرواز عربی امارات یا قطر به مالزی آمده‌اند که توقفی نیز بین راه داشته باشند.
‎وی در رابطه با جزییات خرید بلیط این دو ایرانی در تایلند، اظهار کرد: در مورد بلیط من فقط می‌دانم که بلیط را از طریق ایمیل دریافت کردند و بعد هم ما رفتیم و بلیط را پرینت گرفتیم. جزییات خرید بلیط را نمی‌دانم چون فقط آن‌ها از من خواستند تا جایی برای پرینت بلیط ببرمشان. فقط شب آخر موقعی که در مورد بلیط صحبت می‌کردند در اتاق من بودند. من یک لحظه به اتاق رفتم تا چیزی بردارم و متوجه شدم که با تلفن در حال صحبت کردن در خصوص بلیط هستند و شنیدم که با فردی به نام علی صحبت می‌کردند.
‎او درباره هدف دوستانش از این سفر اظهار کرد: آن‌ها قرار بود سه پرواز انجام دهند. اول قرار بود تا از مالزی به پکن بروند و از آن‌جا با پرواز دیگری به آمستردام بروند. “پ” از آن‌جا قرار بود به فرانکفورت برود و “ر” نیز قصد داشت تا به یک کشور دیگر برود.
‎او “پ” را بچه آرامی توصیف کرد و گفت: من آن‌ها را به فرودگاه رساندم و گفتم که آیا نیاز هست که همراهی‌تان کنم که گفتند نه. آن‌ها به صورت جدا رفتند، اول “ر” رفت و بعد هم “پ”. آخرین تماس من با آن‌ها هم ساعت ۱۱:۳۴ دقیقه با “پ” بود که تلفنش روی پیامگیر رفت و بعد هم در ساعت ۱۱:۳۵ دقیقه به “ر” زنگ زدم که آن موقع داشت انگلیسی صحبت می‌کرد و من فقط پرسیدم که بخش ویزا را رد کرده‌ای و مشکلی نداری و او هم فقط از من تشکر کرد و گفت ممنون.
‎به گزارش ایسنا، فایننشال تایمز نیز در گزارشی به نقل از نماینده یک آژانس گردشگری در تایلند که بلیط‌های مسافران دارای پاسپورت جعلی را فروخته است، عنوان کرد که یک فرد ایرانی برای خرید این بلیط‌ها اقدام کرده است.
‎بنجامین کروتنیت گفته است که این بلیط‌ها را به درخواست یک دلال (ایجنت) ایرانی به نام علی رزرو کرده است.
‎او تصریح کرد که اولین درخواست علی برای رزرو دو بلیط ارزان‌قیمت به اروپا برای این دو مسافر در روز اول ماه مارس صورت گرفت.
‎او به فایننشال تایمز گفت که رزرو بلیط توسط دلا‌ل‌ها امری طبیعی است و در قبال آن پول اندکی توسط دلال‌ها دریافت می‌شود.
‎به گفته این خانم، علی برای این دو مسافر درخواست بلیط و مسیر ارزان‌قیمت برای سفر اروپا کرده بود و به هیچ عنوان درباره رزرو بلیط برای مسیر کوالالامپور پکن آمستردام چیزی نگفته بود.
‎این خانم در ابتدا برای یکی از مسافران از خط هوایی اتحاد و برای دیگری از خط هوایی قطرایرویز بلیط رزرو کرده بود اما به دلیل تماس نگرفتن علی این بلیط‌ها کنسل شده بود. پس از تماس دوباره علی در روز پنج‌شنبه گذشته بلیط‌های این پرواز برای دو مسافر فوق رزرو شده بود.
‎به گزارش فایننشال تایمز، دوست علی پول بلیط‌ها را پرداخته و هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد علی از این که این دو مسافر با پاسپورت‌های جعلی سفر می‌کنند، اطلاع داشته است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال