‎فیس بوک رفع فیلتر می‌شود؟!

‎۰۴ شهريور ۱۳۹۲ – ایسنا – ایجاد صفحه‌هایی با نام سیاستمداران در فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر تازه‌ نیست با این حال طی هفته‌های اخیر به دنبال فعالیت صفحاتی با نام برخی اعضای کابینه جدید دولت در این شبکه اجتماعی بحث‌های مختلفی درباره رفع فیلتر فیس بوک مطرح شده است. به گزارش ایسنا، بحث عضویت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک در کشور ما با محدودیت‌هایی همراه بوده است.

ماه‌های گذشته و به دنبال انتخابات ریاست جمهوری نیز بار دیگر موضوع شبکه‌های اجتماعی و فیس بوک مورد توجه قرار گرفت و تقریبا با نام تمام کاندیداهای ریاست جمهوری در این شبکه اجتماعی صفحه‌هایی ایجاد شد. پس از انتخابات و به دنبال انتخاب حسن روحانی نیز کمپینی از فعالان مجازی درخواست رفع فیلتر فیس بوک را به رئیس جمهوری جدید ارائه دادند و این سوال را ایجاد کردند که آیا ممکن است این درخواست در دولت جدید مورد قبول واقع شود؟!

‎در این میان اگرچه تا کنون هیچ اظهار نظر صریح و شفافی از سوی مسوولان مربوطه در این خصوص صورت نگرفته اما در سطح وسیعی این گونه شایع شده که ممکن بر آن است که از این پس از این شبکه اجتماعی رفع فیلتر شود.

‎اما آنچه به نظر می رسد موجب تشدید و تقویت این گمانه‌زنی‌ها شده بحث فعالیت صفحاتی منسوب به برخی اعضای دولت جدید در این شبکه است.

‎تنها چند روز پس از فعالیت دولت جدید بود که سایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به بازنشر صحبت‌های قدیمی ایشان درباره این شبکه اجتماعی پرداخته و به نقل از او این گونه آورد که:«امروز یک صفحه فیس بوک تبدیل به موضوع خبری تمام دنیا می‌شود؛ برخلاف عده‌ای که فکر می‌کنند این جریان‌ها خطرناک است ما فکر می کنیم که این جریان امر مبارکی در دنیاست.»

‎هنوز مدت زیادی از این اتفاق نگذشته بود که صفحه‌ای منسوب به وزیر امور خارجه نیز به فعالیت پرداخت. البته همان طور که گفته شد ایجاد صفحاتی با نام فعالان سیاسی از گذشته هم وجود داشته اما این بار این که این صفحه به طور مستقیم توسط شخص وزیر مدیریت می شود و وی روزنوشت‌هایی را در صفحه شخصی خود منتشر می‌کند، بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات داخل و حتی خارج از کشور داشته است.

‎اما پس از محمدجواد ظریف، حسام‌الدین آشنا (معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری) و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز فعالیت‌های خود در این فضا را از سر گرفته‌اند.

‎در زمان مناظره های تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری، حسن روحانی با انتقاد از وضعیت حاکم بر فضای مجازی، گفته بود که شرایط فعلی اینترنت را در شأن مردم نمی‌داند.

‎پیش از این مهدی اخوان بهابادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – هم در ارتباط با عضویت و فعالیت در فیس بوک گفته بود:«به عنوان یک شبکه اجتماعی که در خارج از کشور فعالیت دارد، فرقی بین این شبکه با سایر شبکه‌های اجتماعی قائل نیستیم و پیش از این هم اعلام کرده‌ایم که عضویت در این شبکه‌ها به طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود. »

‎این اتفاقات در حالی رخ می دهد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در دنیا این روزها مشخص شده است که شبکه اجتماعی فیس بوک در حال از دست دادن جذابیت‌های خود در میان مخاطبان است و بررسی‌های صورت گرفته از کاهش ۹ درصدی کاربران این سایت نسبت به گزارش سال ۲۰۱۲ خبر می دهند اما همچنان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در میان نوجوانان به شمار می‌رود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال