‎تعطیلی بیش از ۱۰۰ کارگاه قطعه سازی خودرو در استان قزوین‎

‎يكشنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۲ – خبرگزاری هرانا – مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین از تعطیلی بیش از ۱۰۰ کارگاه و کارخانه قطعه سازی خودرو در این استان خبر داد. محمد احمدی” با یادآوری اینکه تا پیش از این بیش از سیصد کارگاه و کارخانه قطعه سازی در استان قزوین مشغول فعالیت بودند، به ایلنا گفت: این صنعت در پی نوسانات ارزی بیشترین تعدیل نیرو را در سه ماهه آخر سال ۹۱ تجربه کرد.

به گفته احمدی نتیجه این تعدیل گسترده کاهش و توقف فعالیت اغلب واحدهای قطعه سازی استان قزوین بوده است.
‎وی بابیان اینکه در نتیجه این رخداد، کارگران بسیاری بیکار شده‌اند و از درآمد مابقی کارگران شاغل در این صنعت نیز مبالغ قابل توجهی کاسته شد، به حذف برخی مزایای جانبی از حقوق کارگران از جمله پاداش، اضافه‌کاری و… اشاره کرد و گفت: این مزایا به دلیل کاهش فعالیت کارخانه‌های قطعه سازی از حقوق کارگران قطعه سازی حذف شده است.
‎به گفته احمدی، صرف نظر از این کاهش و حذف مزایا، در حال حاضر پرداخت مطالبات کارگران قطعه سازی با تاخیر انجام می‌شود.
‎وی بابیان اینکه این تاخیر شامل حال کارگران شاغل و بیکار شده است، دلیل این مشکل را کمبود نقدینگی دانست و با یادآوری اینکه کارگرانی هستند که در دو سال گذشته باوجود تعطیلی کارخانه هنوز موفق به تسویه حساب نشده‌اند، گفت: متاسفانه هیچ ابزار قانونی برای وصول مطالبات این گروه از کارگران وجود ندارد.
‎احمدی بابیان اینکه در قوانین جاری کشور بابت به تاخیر‌ افتادن پرداخت مطالبات مزد بگیران خسارت تعیین نشده است، گفت: در بیشتر موارد ممکن است کارگران برای وصول مطالبات خود اقدام به توقیف اموال کارفرما کنند و این درحالی است که قبل از آن‌ها سایر طلبکاران مانند بانک، دارایی، تامین اجتماعی و…. اموال کارخانه را به حکم دادگاه توقیف می‌کنند و چیزی برای کارگران باقی نمی‌ماند.
‎مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین ابراز امیدواری کرد که تیم اقتصادی دولت جدید بتواند با بهبود شرایط تولید و اقتصادی به رکود حاکم بر وضع بازار کار کشور پایان دهند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال