گزارش دومین رویداد جانبی در بیست و ششمین اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو

یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ -۲۰۱۴-۰۶-۱۵- IranSOS- دومین رویداد جانبی در بیست و ششمین اجلاس شورای حقوق بشر پنج شنبه ١۲ ژوئن ٢٠١۴ (۲۲ خرداد ۱۳۹۳) در جريان بيست و ششمین اجلاس شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد، برگذار شد. دومین رويداد جانبى کارزار افشاى نقض حقوق بشر در جمهورى اسلامى ايران، برگزار شد. در اين پانل هر يك از امجد حسين پناهي ، مينا احدي ، رويا اشرف آبادي ، نيما پور يعقوب و حسن نائب هاشم در مورد موضوع مجازات اعدام در جمهوري اسلامي ايران به ايراد سخنراني پرداختند.

این جلسه به تدارک سازمان غيردولتى و اتريشى سودويند، که در همکارى با همراهان ايرانى خود، از سال ٢٠١٠ در شوراى حقوق بشر از طريق تنظيم موضع گيرى ها و تدارک اجلاسی در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران فعال مي باشد، از ساعت ١۴ اين روز، موضوع “مجازات اعدام در جمهوری اسلامی ایران”، با مدیریت رضوان مقدم و به شرح زير برگزار شد: امجد حسین پناهی، فعال حقوق بشر، و يكي از فعالان كرد كه يكي از سخنران اين نشست بود که به موضوع “زندانیان عقیدتی کرد محکوم به اعدام” ، اشاره داشت.
او که در خصوص حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی، و مخالفت با اعدام فعالیت می‌کند، در این سخنرانی به معرفی ۵۳ زندانی که با اتهام های سیاسی و مذهبی در زندان های جمهوری اسلامی ایران در انتظار اجرای حکم قرار دارند، پرداخت. امجد حسین پناهی، این لیست آماری را در پی تحقیق و گفتگو با خانواده های این زندانیان، برخی وکلای و حتی خود زندانیان، تهیه کرده است؛ نیما پوریعقوب،سخنران بعدی نشست این روز بود. كه به اعدام های مخفیانه در زندان های تبریز”، اشاره كرد و با این مقدمه به شرح ۳۴ مورد اعدام در زندان تبریز که تا پیش از آن، اخباری از آن در رسانه ها منتشر نشده بود، پرداخت.
مينا احدي هم سخنران ديگر اين نشست كه در سخنرانی اش با انتقاد از آمار بالای اعدامها در دوره حسن روحانی، ضمن انتقاد سیستم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت سازمان ملل و نهادهای حقوق بشر در اروپا در زمینه مبارزه با احکام اعدام در ایران را ناکافی توصیف کرد.
حسن نایب هاشم هم که در سخنرانی این روز، ضمن ابراز تاسف از موانعی که موجب عدم حضور اعضای کارزار لگام در ژنو شد، به نمایندگی از آنها، به بازخوانی قسمتهایی از فراخوان این کارزار و امضا کنندگان نخستین این فراخوان، پرداخت. رویا اشرف آبادی هم با انتقاد از جایگاه ولایت فقیه که فتوای او در جمهوری اسلامی بالاتر از قانون قرار دارد، در ادامه به ارائه آمارهایی از اعدام ها در استانهای مختلف و اعدام کودکان زیر ۱۸ سال پرداخت.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال