‎بیش از ۷۵ هزار ایرانی پناه جو در سال ۲۰۱۳

‎دوشنبه ۲ تیرماه ۱۳۹۳ ‫-۲۰۱۴-۰۶-۲۳-‫IranSOS-‬ حنیف حیدرنژاد: کمیساری عالی ملل متحد در امور پناهندگی به مناسبت بیستم ژوئن، روز جهانی پناهندگی گزارش سالیانه خود را منتشر نمود. بر اساس این گزارش تعداد پناه جویان و آوراگان در جهان به بالاترین میزان خود از سال  ۱۹۹۴ رسیده است. یک دلیل اصلی این افزایش، درگیری های داخلی در سوریه است. ۲٫۵ میلیون نفر از سوریه به خارج از این کشور فرار کرده و ۶٫۵ میلیون نفر نیز در داخل مرزهای این کشور آواره شده و پناه می جویند. همچنین شمار پناه جویان و آوارگان در آفریقا نیز افزایش پیدا کرده است. بویژه در آفریقای مرکزی و سودان جنوبی.

پناهجویان ایرانی

‎شمار ایرانیان پناه جو در جهان، در سال  ۲۰۱۳ ، ۷۵٫۰۴۳ نفر بوده است. از این تعداد، درخواست پناهندگی ۱۲٫۳۰۷ نفر نزد کمیساریای عالی امور پناهندگی سازمان ملل متحد ثبت شده است. درخواست پناهندگی ۲۸٫۸۰۳ نفر دیگر نیز در کشورهای مختلف به ثبت رسیده یا در دست بررسی می باشد. 

‎شمار پناه جویان ایرانی در سال ۲۰۱۳ در ترکیه ۵٫۹۰۰ نفر بوده است.

‎ترکیه هفتمین کشور جهان است که بیشترین درخواست های پناهندگی در آنجا به ثبت رسیده است. در سال ۲۰۱۳ مجموعا تعداد ۴۴٫۸۰۰ درخواست جدید پناهندگی در این کشور به ثبت رسیده است. در سال ۲۰۱۲ این رقم ۲۶٫۵۰۰ مورد بوده است. کشورهای اصلی در ترکیه در سال ۲۰۱۳ که پناه جویان از آنجا آمده اند عبارتند از: عراق: ۲۶٫۵۰۰ نفر، افغانستان: ۸٫۸۰۰ نفر و سومالی ۱٫۳۰۰ نفر.
 

‎جهان

‎در سال ۲۰۱۳ جمعا ۵۱٫۲ میلیون انسان در حال فرار بوده اند. (سال ۲۰۱۲ : ۴۵٫۲ میلیون نفر) از این تعداد: ۱۶٫۷ میلیون نفر آواره هستند که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۱ می باشد. ۱٫۱ میلیون نفر پناه جو بوده اند که اکثرا در کشورهای صنعتی درخواست پناهندگی داده اند. از این تعداد ۲۵٫۳۰۰ نفر نوجوانان زیر ۱۸ سال بوده  که از پدر و مادر خود جدا شده بودند. در سال۲۰۱۳ همچنین ۳۳٫۳ میلیون نفر در داخل مرزهای کشور خود آواره و جابجا شده اند.

‎اگرچه بحران اقتصادی و مالی و تاثیرات آن بر کشورهای مختلف یکی از دلایل مهاجرت است، اما جنگ، همچنان اصلی ترین عامل آوارگی و فرار انسان ها از موطنشان می باشد. اصلی ترین کشور مبداء پناه جویان همچون ۳۲ سال گذشته کماکان افغانستان می باشد. پس از آن کشورهای سوریه، سومالی، سودان، جهوری دمکراتیک کنگو، برمه، عراق، کلمبیا، ویتنام و عراق قرار دارند.

‎حنیف حیدرنژاد
۲۳٫۰۶٫۲۰۱۴
http://www.hanifhidarnejad.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال