‎تعویق ۳۵ ماهه حقوق کارگران کارخانه «دروس ایران»

سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ -۲۰۱۴-۰۷-۰۱-IranSOS- یک کارگر کارخانه «دروس ایران» از پرداخت نشدن ۳۵ ماه دستمزد ۳۳ کارگر این کارخانه خبر داد. این کارگر در گفت و گو با ایلنا گفت: کارگران دروس ایران از سال ۸۸ تاکنون ۳۵ ماه از دستمزد خود را دریافت نکرده اند زیرا فعالیت این کارخانه ساخت تجهیزات آتش نشانی، از سال ۸۷ متوقف شده و از دو سال پیش نیز درهای این کارخانه به حالت تعطیل درآمده است.

این کارگر با اشاره به اینکه ۲۵ نفر از کارگران کارخانه در طی این مدت بازنشسته شده اند،‌ گفت: از زمان توقف فعالیت کارخانه،‌ اکثر کارگران با استفاده از  شرایط سن یا سابقه بازنشسته شده‌اند اما هنوز سنوات آنها پرداخت نشده است.
‎وی ادامه داد: ۶ نفر از دیگر کارگران کارخانه، ‌مشمول مشاغل سخت و زیان آور هستند اما به خاطر تعطیلی دوساله دروس ایران، سابقه کار آنها از حالت توالی درآمده و با وجود فرارسیدن زمان بازنشستگی شان، نمی توانند با بیست سال کار بازنشسته شوند.
‎این کارگر با بیان اینکه وضعیت دو کارگر دیگر نیز بلاتکلیف است، افزود: دو کارگر دیگر کارخانه نیز با وجود سابقه کار بیش از ۲۵ سال، نتوانسته اند بازنشسته شوند چرا که اداره تامین اجتماعی استان البرز اعلام کرده بودجه لازم برای بازنشست کردن این افراد را ندارد و آنها باید تا پایان سی امین سال کار، برای بازنشستگی صبر کنند.
‎وی افزود: هیچ کدام از کارگران برای دریافت بیمه بیکاری اقدام نکرده اند چرا که تقریبا همه آنها در آستانه بازنشستگی هستند و دریافت بیمه بیکاری باعث می شود مستمری بازنشستگی آنها بر مبنای مستمری بیمه بیکاری محاسبه شود.
‎این کارگر با بیان اینکه مطابق قانون تامین اجتماعی میانگین دو ساله آخر پرداخت حق بیمه مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی است، افزود: به دلیل اینکه مقرری بیمه بیکاری معادل ۷۵ درصد حقوق کارگر شاغل است، کارگران ایران دروس از اینکه دریافت این مقرری بر مستمری‌های آنها تاثیر منفی بگذارد حاضر به استفاده از مزایای بیمه بیکاری نیستند.
‎وی در ادامه واگذاری غیر اصولی این کارخانه را علت اصلی تعطیلی آن داست و گفت: تا سال ۸۴ این کارخانه تحت تملک بنیاد شهید بود اما بعد از واگذاری نادرست دروس ایران در همان سال، زیان دهی و مشکلات مالی کارخانه و در نتیجه طلب و بلاتکلیفی کارگران آغاز شد.
‎وی افزود: این زیان دهی تا آنجا ادامه یافت که در سال ۸۷ با توقیف و فروش برخی دستگاهها و مواد اولیه کارخانه، بخشی از معوقات کارگران پرداخت شد اما از آن زمان تاکنون بخش اعظم این معوقات پرداخت نشده است.
‎این کارگر ادامه داد: به تازگی فرمانداری شهرستان البرز با هدف پرداخت بخشی از معوقات، مجوز اجاره این کارخانه را صادر کرده و از آنجا که امکان دسترسی به مدیران کارخانه وجود ندارد قرار است نماینده کارگران مسئولیت اجاره دروس را بر عهده بگیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال