‎دوری گزینی شورای حقوق بشر سازمان ملل از چندین دهه پیشرفت قانونی و اجتماعی

شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۰۷-۰۵-IranSOS- در روز ۲۷ ژوئن، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ای را در باره «حمایت از خانواده» به تصویب رساند که می تواند به طور جدی نه تنها موازین بین المللی در باره برابری جنسیتی و حقوق زنان بلکه حق عدم تبعیض بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی را به خطر بیندازد. شیلا موانگا، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «این قطعنامه با قصد معین ناهمگنی خانواده ها در سراسر جهان، از جمله خانواده های تک سرپرست، خانواده های بی فرزند و خانواده های هم جنس را نادیده می گیرد. با تعریف به اصطلاح “سنتی” و محدود از خانواده، این قطعنامه همان کسانی را که می خواهد مورد حمایت قرار دهد کنار گذاشته است.»

مصر و روسیه ابتکار تصویب قطعنامه را به راه انداختند و گروهی از کشورها شامل عربستان سعودی، قطر، سودان و اوگاندا، از آن حمایت کردند. [۱]

‎عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، نیز گفت: «کشورهایی مثل آفریقای جنوبی، فیلیپین یا برزیل باید در سازگاری با چارچوب ملی خود که از طیف گسترده ای از خانواده ها حمایت می کند، عمل کنند. آنها باید بدون تزلزل با حمله به موازین بین المللی مخالفت کنند.»

‎در بسیاری از جوامع، به بهانه «حمایت از خانواده» از رهایی زنان و مخالفت با برابری جنسیتی جلوگیری شده و هنوز می شود.

‎قطعنامه A/HRC/26/L.20/Rev.1 شورای حقوق بشر سازمان ملل برپایی بحث میزگردی در باره «حمایت از خانواده و اعضای آن» در ۲۷امین نشست شورا در سپتامبر ۲۰۱۴ را مقرر کرده است. این قطعنامه پس از آن تصویب شد که اصلاحیه گروهی از کشورها با هدف شناسایی شکل های مختلف خانواده از طریق «پیشنهادِ مسکوت گذاشتن» از بررسی شورا کنار گذاشته شد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال