با نظامی گری آمریکا در عراق مخالفیم

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۰۷-۱۲-IranSOS- دفتر بین المللی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر که نشست خود را در روزهای ۲۹ـ۲۷ ژوئن ۲۰۱۴ در پاریس برگزار کرد، بیانیه زیر را که سازمان عضو آن در آمریکا، «مرکز حقوق اساسی مردم» (‪CCR‬)، در باره بحران عراق صادر کرده مورد تایید قرار داد. مرکز حقوق اساسی مردم در واکنش به بحران جاری در عراق و درخواست های اقدام نظامی آمریکا، بیانیه زیر را منتشر کرده است:

دو دهه اقدام فاجعه بار نظامی آمریکا در عراق باید نقطه پایانی بر این توهم باشد که دخالت بیشتر نظامی آمریکا می تواند به بحران کنونی به طور پایدار خاتمه دهد. هر طرح امنیتی و آشتی در عراق باید با تقویت صدای میلیون ها غیرنظامی عراقی آغاز شود که در منگنه خشونت وحشیانه داعش و نیروهای بنیادگرای دیگر از یک سو و حکومت مورد حمایت آمریکا از سوی دیگر گرفتار آمده اند.
با وجود شرایط به شدت دشوار، جامعه مدنی نیرومندی در عراق وجود دارد و نظام فرقه ای سیاسی موجود در بطن این بحران که به طور رسمی تحت اشغال آمریکا محکم بر جای خود نشسته است، با مخالفت پایداری روبرو است. نخست وزیر مالکی با حمایت آمریکا تبعیض خشن را نهادینه کرده و فرقه گرایی را گسترش داده است. پذیرش درخواست های اقدام نظامی آمریکا بی توجهی به مشکلات سیاسی بنیادی خواهد بود و ممکن است به فجایع بیشتر برای غیرنظامیان بینجامد که هم اینک از آثار ویرانگر سیاست های او و یک دهه مداخله نظامی و اشغال رنج می کشند.
آمریکا باید برای بازسازی این کشور غرامت بدهد و به بحران سلامتی و زیست محیطی و ویرانی زیرساخت ها ناشی از جنگ غیرقانونی دولت قبلی آمریکا توجه نشان دهد. دولت آمریکا که از سال ۱۹۹۱ عراق را بمباران کرده است، در قبال رویدادهای جاری مسؤولیت کمی ندارد. خشونت بیشتر علیه مردم عراق، چه از طریق حمله های هوایی، یا اعزام نیرو و یا گسترش برنامه قتل از طریق پهپادهای غیرقانونی ، به یک میزان غیرقانونی و ویرانگر خواهد بود.
 
به علاوه، امروز «مرکز حقوق اساسی مردم» به همکاران عراقی و آمریکایی خود در «ابتکار حق التیام» پیوست و نامه ای برای وزارت خارجه ارسال کرد (به زبان انگلیسی در اینجا بخوانید: ‪https://www.ccrjustice.org/files/Iraq_Secretary%20Kerry-Letter-June-19-2014.pdf‬).
مرکز حقوق اساسی مردم به پیشبرد و حفاظت از حقوقی متعهد است که در قانون اساسی آمریکا و اعلامیه جهانی حقوق بشر تضمین شده اند. مرکز حقوق اساسی مردم را وکلای جنبش حقوق مدنی در جنوب در سال ۱۹۶۶ تشکیل دادند. این مرکز غیرانتفاعی سازمانی حقوقی و آموزشی و به استفاده خلاق از قانون به عنوان نیروی مثبت برای تغییر اجتماعی متعهد است.
متن فارسی: ‪http://www.fidh.org/article15743‬
‫متن انگلیسی: ‪http://www.fidh.org/article15739‬‬

League for the Defence of Human Rights in Iran (LDDHI) – FIDH member

‎جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران
LDDHI
‎عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
‎فیس بوک

http://www.facebook.com/lddhi.fidh
E-mail: lddhi(at)fidh.org
‎یا lddhi.fidh(at)gmail.com
Twitter: @fidh_fa
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCLy2KJACyt0kXaOm53OXtEw
‎ صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
FIDH Iran Page: http://www.fidh.org/-Iran,228-

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال