‎هجوم گشت های موتوری ارشاد «انصار حزب‌الله» به خیابانها

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ -۲۰۱۴-۰۸-۰۴-IranSOS- از «تجمع حجاب» مقابل وزارت کشور تا رونمایی از گروه‌های موتورسوار «آمر به معروف و ناهی از منکر» در خیابان‌ها؛ «انصار حزب‌الله» بار دیگر فعال شده است. سایت «تدبیر» با این مقدمه ادامه داد: می‌گویند دلواپسی‌هایشان را به خیابان می‌کشند. تهدید می‌کنند به منظور احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از بدحجابی و ساپورت‌پوشی گشت موتورسوار به خیابان می‌فرستند.کار به جایی رسیده که در سایت رسمی‌شان فراخوان پیامکی می‌دهند تا نیروهای بیشتری برای اجرای طرح جدیدشان جذب کنند. وعده داده بودند که با پایان ماه رمضان گشت‌های موتوری ارشاد را به خیابان‌ها می‌فرستند.

روح‌الله جمعه‌ای رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور می‌گوید: تا به حال مجوزی برای اجرای چنین طرحی از وزارت کشور درخواست نشده است.
‎او تاکید می‌کند که برای انجام فعالیت‌های سازمان‌یافته و تشکلی حتما باید از وزارت کشور درخواست مجوز شود.
‎جمعه‌ای درباره اعلام فرستادن گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله برای امر به معروف و نهی از منکر در خیابان می‌گوید: ممکن است که ادعاهایی صورت گرفته باشد اما تا به حال گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم. شکایت و یا گزارش مردمی در این‌باره نیامده است.
‎او در پاسخ به این سوال که آیا گشت زدن در خیابان و تذکر دادن به مردم در صورتی که مجوزی وجود ندارد، قانونی است، عنوان می‌کند: هر گونه اقدامی که دارای مجوز نباشد مورد تایید وزارت کشور نیست. توصیه می‌کنیم چنانچه افراد، گروه‌ها یا تشکل‌ها نسبت به هر گونه فعالیت اجتماعی نقد یا اعتراضی دارند از مجاری قانونی اقدام کنند. همه ملتزم و معتقد به رعایت قوانین هستند و استثنایی وجود ندارد. تشکل انصار حزب‌الله هم باید توجه داشته باشند که در کشور قانون حاکم است.
‎رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که آیا به انصار حزب‌الله مجوزی برای حضور سازمان‌یافته در خیابان و تذکر دادن به مردم داده شده است یا خیر می‌گوید: تا به حال هیچ درخواست مجوزی از ما نشده است و ما هم مجوز چنین فعالیتی را به هیچکس نداده‌ایم.
‎جمعه‌ای در واکنش به این موضوع که از انصار حزب‌الله مسئله امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه شرعی می‌داند و برای عمل به آن نیازی به مجوز وجود ندارد می‌گوید: اگر حرکت به صورت تشکلی و یک اقدام سازماندهی شده و تشکیلاتی باشد که قاعدتا باید مجوز داشته باشد. حالا فرقی نمی‌کند که از طریق پیامک فراخوان زده شود یا از طریق پرسشنامه این کار انجام شود یا از طریق یک حزب سیاسی.
‎او درباره این موضوع که اگر این تذکردادن‌های انصار حزب‌الله با واکنش مواجهه و منجر به روی دادن اتفاقی شود وزارت کشور چه عکس‌العملی نشان می‌دهد، اظهار می‌کند: هر نوع خللی که در نظم عمومی ایجاد شود قاعدتا مبادی ذی‌ربط براساس قانون با آن رفتار می‌کنند، حتی اگر تجمع کنند یا باعث ایجاد ترافیک شوند.
‎رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزات کشور در پاسخ به این شوال که این طرح در دولت‌های قبل نیاز نبوده که حالا این تشکل تصمیم به اجرای آن گرفته توضیح می‌دهد: وزارت کشور چون یک نقش حاکمیتی دارد بنابراین وارد مباحث حزبی یا تقسیم‌بندی دولتی یا دولت‌های گذشته و دولت‌های آینده نمی‌شود.
‎او درباره سیاسی بودن اینگونه اعمال می‌گوید: هر برداشتی می‌توان از این حرکت داشت. از نظر وزارت کشور هر تجمع و اقدامی بدون مجوز و فراتر از قانون انجام شود مورد تایید نیست. از مراجع ذیربط هم انتظار می‌رود که با این اعمال برخورد قانونی شود‌ اما اینکه از کجا حمایت می‌شوند چون تا به حال درخواست رسمی به وزارت کشور ارائه نشده است بنابراین ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم که به کجا وابسته هستند یا از کجا حمایت می‌شوند و نمی‌توانیم رسما اعلام کنیم.
‎جمعه‌ای درباره عکس‌العمل دولت نسبت به احتمال حضور انصار حزب‌الله در خیابان و دادن تذکر سازمان‌یافته به مردم خاطرنشان می‌کند: دولت اصلا وارد بازی‌های این‌چنینی نمی‌شود. دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می‌شوند، نمی‌شود. ما به انصار حزب‌الله و هر گروه دیگری هشدار می‌دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند.
‎رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که آیا دولت از مواجهه با گروه خاصی هراس دارد، عنوان می‌کند: نه، بحث ترس نیست. موضوع این است که دولت وظایف مهم‌تری را بر عهده دارد. مسئولیتی که مردم سال گذشته به دولت محول کرده‌اند، به مراتب مهم‌تر است. دولت در عرصه‌های مختلف در حال نبرد است. برای اقتصاد و معیشت مردم در تلاش است. سعی می‌کند تا آرامش و ثبات را به مردم بازگرداند و اینها را نهادینه کند. وظایف سنگینی دارد، به همین دلیل خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای نمی‌کند اما اگر کسی به هر دلیلی برای امنیت مردم مشکل ایجاد کند قطعا دولت با آن مقابله می‌کند، ترسی هم از هیچ گروهی ندارد.
‎او درباره ورود پیدا کردن شورای تامین به موضوع حضور گشت‌های امر به معروف و نهی از منکر انصار حزب‌الله تاکید می‌کند: تا به حال درخواستی نیامده بنابراین اقدامی هم صورت نگرفته است. تا زمانی که اتفاقی نیفتاده است، ما نمی‌توانیم در این خصوص اقدامی کنیم. البته وزارت کشور در حال حاضر اقدام‌های غیررسمی در این‌باره انجام داده است. از زمانی که این گروه‌ها دوباره فعال شده‌اند به رفتار آنها دقت کرده‌ایم. احیانا اگر این افراد و گروه‌هایی که مدعی شده‌اند این کار را انجام دادند و برخلاف قانون در بحث‌های حاکمیتی دخالت کنند دولت براساس قانون با آنها رفتار می‌کند.
‎او می‌گوید: تذکرهای لازم به انصار حزب‌الله درباره تذکر دادن به مردم داده شده است. انصار حزب‌الله مجوز ایجاد و اعزام گشت‌های موتوری ارشاد برای تذکر دادن به مردم در خیابان را ندارد. نهادهای انتظامی کشور به اندازه کافی قدرت دارند که بتوانند قانون رسمی را اجرا کنند.
‎جمعه‌ای درباره اینکه تذکراتی که تا به حال داده شده مورد توجه قرار گرفته است یا خیر، ابراز امیدواری می‌کند که مورد توجه قرار گیرد.
‎او تاکید می‌کند: مسئولیت همه این قضیه متوجه وزارت کشور نیست. وزارت کشور در حیطه وظایف خود عمل می‌کند. یک زنجیره وجود دارد، این زنجیره باید تکمیل شود تا همه بر اساس قانون حرکت کنند. وزارت کشور وظیفه خود را انجام می‌دهد، امیدواریم که بقیه هم این کار را انجام دهند و تقریبا هم مطمئن هستیم که این کار را می‌کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال