‎نقش وزارت اطلاعات دولت روحانی در احضار و تهدید فعالان مدنی

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۰۸-۲۷-IranSOS- گزارش‌های رسیده، از نقش وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی در تهدید برخی فعالان مدنی و سیاسی و تلاش برای اعتراف گیری از آن‌ها حکایت دارد. به گزارش هرانا به نقل از کلمه، در اولین سالگرد فعالیت دولت یازدهم و در حالی که حسن روحانی رئیس جمهوری با شعار باز کردن فضای سیاسی، حاکم کردن تدبیر و بازگرداندن امید توانست رای اکثریت مردم را به خود جلب کند، گروهی از فعالان سبز و اصلاح طلب از سوی ماموران وزارت اطلاعات مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

این فعالان مدنی و سیاسی که هویت آن‌ها نزد این منبع محفوظ است، با آنکه از حامیان روحانی در انتخابات ۹۲ و حتی فعالان ستادهای حامی وی بوده‌اند و هنوز هم در فعالیت‌های خود به حمایت و تقویت دولت می‌پردازند، در پایان اولین سال فعالیت دولت جدید از سوی بازوی امنیتی دولت زیر فشار قرار گرفته‌اند تا به اتهامات واهی اعتراف کنند و یا به همکاری با نیروهای امنیتی تن دهند.
‎بنا بر همین گزارش، ماموران امنیتی نه تنها به شیوه دوران سابق در اماکن عمومی به تعقیب و تهدید علنی این فعالان پرداخته‌اند، بلکه در موارد متعددی آن‌ها را به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار کرده و مورد بازجویی قرار داده‌اند.
‎اطلاع رسانی درباره حادثه پنجشنبه سیاه بند ۳۵۰ اوین، اعتراض به بازداشت خبرنگاران، ارتباط با رسانه‌های اصلاح طلب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی از جمله اتهاماتی بوده که در بازجویی‌ها به احضارشدگان وارد شده است.
‎بازجویی‌های این فعالان، شدید و همراه با تهدیدهای غیر عادی بوده و از جمله به برخی از آن‌ها گفته شده که اگر نزدیکان و حتی خانواده خود را از این احضار‌ها مطلع کنند، باید منتظر عواقب غیر قابل پیش بینی، بازداشت‌های ناگهانی و حکم‌های طولانی مدت باشند.
‎در موارد دیگری نیز احضارهای این فعالان مدنی و سیاسی، با تماس با خانواده درجه یک ایشان و تهدید آن‌ها برای پذیرش اتهامات و اعتراف خلاف واقع از سوی احضارشدگان همراه بوده است.
‎به نظر می‌رسد که با وجود گذشت یک سال از استقرار دولت روحانی، هنوز وزیر اطلاعات وی نتوانسته بر مهم‌ترین تشکیلات امنیتی کشور مسلط شود و رفتارهایی از ماموران این وزارتخانه دیده می‌شود که فرا‌تر از خودسری‌های شخصی و باندی است و نوع جدیدی از سرکوب تحت لوای دولت تدبیر و امید را تداعی می‌کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال