‎سد لار آخرین نفس‌های خود را می‌کشد

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۰۹-۱۷-IranSOS- سد لار آخرین نفس‌های خود را در پایان تابستان می‌کشد به گونه‌ای که تا خارج شدن آب از مدار تنها یک گام ۱۸ میلیون متر مکعبی باقی است. به گزارش (ایسنا)، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که در حال حاضر سد لار حدود ۳۰ میلیون متر مکعب آب دارد، گفت: ۱۲ میلیون متر مکعب باید در سد حفظ شود و ۱۸ میلیون متر مکعب آب از مخزن قابل تامین است. سهم سامانه شرق در تامین آب ۳۵ درصد است و به همین دلیل باید با حساسیت موضوع را بررسی کنیم.

حمیدرضا جانباز با اشاره به این‌که برای مدیریت نیاز سامانه شرق تهران بخشی از آب از غرب به شرق منتقل می‌شود گفت: حفر ۷۰ حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته است.
‎وی با تاکید بر این‌که باید در رفتارمان تغییر ایجاد کنیم، گفت: کاهش در مصرف آب یک الزام است. در ایران سرانه مصرف به ازای هر نفر در شبانه روز ۲۵۰ لیتر است، در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا سرانه مصرفی آب هر نفر کمتر از ۱۵۰ لیتر است.

‎کمک از همیاران آب در استان‌های کشور

‎مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که در استان کرمان در راستای مدیریت مصرف با همکاری استاندار از هیماران آب استفاده می‌شود، گفت: همیاران آب به مشترکین پرمصرف هشدار می دهند تا مصرف آب را مدیریت کنند.
‎جانباز همچنین تصریح کرد: در بسیاری از استان‌ها همیاران آب در حال شکل گیری هستند و به مدیریت مصرف کمک می‌کنند.

‎اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ماملو و پرداخت ۳۰ درصد آن در روز تصویب

‎وی با اشاره به این‌که امروز وزیر نیرو با توجه به وضعیت خاص آب شرب تهران گزارش مربوطه را به هیات وزیران ارائه کرده است گفت: برای تکمیل سامانه سد ماملو صد میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که تخصیص یابد و همین امروز ۳۰ میلیارد تومان آن به حساب ما واریز می شود.
‎مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مورد اقدامات صورت گرفته برای مدیریت مصرف از جمله تعیین جریمه مشترکین پر مصرف گفت: در نظر گرفتن جریمه به طور جدی در دستور کار وزارت نیرو و دولت است؛ طرح آن را یک ماه پیش به دولت تقدیم کردیم. در شرایط سخت خشکسالی به صلاح نیست که مشترکینی چند برابر الگوی مصرف آب مصرف کنند.
‎جانباز تاکید کرد:‌برای مشترکین پر مصرف باید جریمه در نظر گرفته شود و در صورت تکرار عدم مدیریت مصرف انشعاب‌ آن‌ها قطع شود. البته قطع آب مشترکین پر مصرف آخرین راهکار است.
‎وی با تاکید بر این‌که سعی داریم مشترکین را به سمتی هدایت کنیم که الگوی مصرف را رعایت کنند گفت: در شرایط کنونی لازم است که مصرف آب مدیریت شود.

‎اعتبارات تصفیه خانه پردیس در راه است

‎مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که فاز اول تصفیه خانه آب شهر پردیس در هفته دولت به بهره برداری رسیده است گفت: تکمیل تصفیه خانه پردیس نیاز به تامین اعتبار دارد که در تلاشیم اعتبار مورد نیاز آن را از طریق بودجه شرکت تامین کنیم.

‎ورود فاضلاب به ماملو در نتیجه عقب ماندگی فاضلاب

‎جانباز در مورد ورود فاضلاب‌های بالادست سد ماملو به این سد گفت: به دلیل عقب ماندگی در اجرای طرح‌های فاضلاب با این مشکل مواجه‌ایم و برخی منابع آب تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند.
‎مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: درصددیم تا با تامین اعتبارات و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی به اجرای طرح‌های فاضلاب سرعت دهیم.
‎به گزارش ایسنا، سد لار که در حال حاضر رنگ و بوی سد را ندارد در خشکی به سر می‌برد و با توجه به این که در اواسط پاییز با کاهش شدید دما در آن منطقه نزولات جوی به صورت برف است دیگر در سال جاری بهره ای از افزایش بارش نزولات جوی نمی بریم. در منطقه ای که سد لار قرار دارد افزایش دما به گونه‌ای بوده که دیو سپید پای در بند اکنون رنگ سفید خود را باخته و دیگر برف بر سر قله دماوند دیده نمی شود.
‎وضعیت سد لار به گونه‌ای شد که گویی هر سال اولین نوبت آبگیری آن است چرا که در سال‌های آبی اخیر پس از جاری شدن آب‌ها به مخزن سد تا پایان سال آبی (شهریور ماه) حجم مخزن خالی می‌شود و دوباره با جاری شدن نزولات جوی آب در آن تجمیع می‌شود که این موضوع می تواند بر پایداری و شرایط سد نیز تاثیر بگذارد.
‎به گفته یکی از کارشناسان سد تا ۱۰ روز دیگر که پیش بینی می‌شود دو متر از تراز آب کاهش پیدا کند برم (دیواره تونل انحراف آب که در زمان ساخت سد احداث شده است) سد دیده شود که این مساله نشان دهنده وضعیت حاد و بحرانی سد لار است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال