‎کارگران «نساجی پاکان» ۳ ماه حقوق نگرفته‌‌اند

پنج شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۲-۰۴-IranSOS- کارگران کارخانه «ریسندگی و بافندگی پاکان» واقع در جنوب غرب تهران از پرداخت نشدن ۳ ماه دستمزدشان به دلیل آنچه از سوی کارفرما «مشکلات مالی» خوانده می‌شود خبر می‌دهند. به گزارش ایلنا، در چند سال اخیر به دلیل پایین آمدن میزان تولیدات این کارخانه، توان مالی مناسبی برای پرداخت مطالبات ۵۵ کارگر شاغل وجود ندارد. به همین دلیل پرداخت حقوق این کارگران در سه ماهه شهریور، مهر و آبان به تاخیر افتاده است.

بر اساس این گزارش، مهم‌ترین مطالبه کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکان، پرداخت به موقع حقوق و افزایش امنیت شغلی‌شان است چرا که از مجموع حدود ۲۳۰ کارگر شاغل در این واحد تولیدی حدود ۱۸۰ کارگر از سال ۸۶ تا کنون به تدریج تعدیل شده‌اند.
‎بر اساس گزارش کارگران، بخش دیگری از مشکلات این کارخانه مربوط به همکاری نکردن سازمان تامین اجتماعی برای تقسیط مطالبات معوقه‌اش از این واحد در خصوص دریافت اضافه سهم ۴ درصدی در بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور ۴۰ نفر از کارگرانی است که در تیر ماه سال گذشته بازنشسته شده‌اند.
‎یکی از کارگران بازنشسته کارخانه ریسندگی پاکان در این باره توضیح داد: عمده‌ترین مشکل این واحد همکاری نکردن سازمان تامین اجتماعی برای تقسیط مطالبات ۲۰۰ میلیونی‌اش از این کارخانه است.
‎او در این باره توضیح داد: اجرائیات اداره تامین اجتماعی شعبه ۷ تهران برای وصول مطالبات معوقه خود علاوه بر عدم همکاری برای تقسیط بدهی‌، مدیران این واحد را تهدید به تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران می‌کنند.
‎به گفته این کارگر، با فشاری که سازمان تامین اجتماعی برای وصول مطالبه ۲۰۰ میلیونی خود به نساجی پاکان وارد کرده است این کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
‎این کارگر در ادامه افزود: اجرائیات تامین اجتماعی شعبه ۷ تهران قصد دارد با تهدید امنیت شغلی ۵۵ نفر از کارگران شاغل این کارخانه، اموال را به نفع تامین اجتماعی مصادره کند بطوری که هم اکنون حسابهای بانکی کارخانه را مسدود کرده و سرمایه شرکت در اداره ثبث شرکت‌ها بلوکه شده است.
‎او گفت: مامور اجرائیات تامین اجتماعی هر چد روز یکبار برای وصول مطالبات تامین اجتماعی در کارخانه حاضر می‌شوند که این موضوع باعث تشدید نگرانی کارگران از نابودی شغلشان پس از ۲۰ سال کار در این کارخانه شده است.
‎به ادعای این کارگر کارخانه پاکان، این واحد که با همکاری کارگرانش از چند سال پیش تمام تلاش خود را برای خروج ار بحران ورشکستگی به کار بسته است اما در حال حاضر این کارخانه در شرایط مالی مناسبی نیست که بتواند یکجا بدهی خود به تامین اجتماعی را بپردازد.
‎او گفت: تامین اجتماعی شعبه ۷ راضی به تقسیط بدهی کارخانه نیست و در این زمینه برای رفع مشکلات کارگران و کارخانه همکاری نمی‌کند.
‎این کارگر در ادامه افزود: مدیران با همکاری کارگران برای نجات این واحد از ورشکستگی ناچار شدند محصولات تولیدی کارخانه را از محصولات بافتنی همانند پتو به نمد‌های صنعتی (که در صنعت خودرو سازی و کالاهای خواب همانند تشک کاربرد دارد) تغییر دهند. این در حالی است که وضعیت مالی کارخانه بعد از آغاز تولید این محصول همچنان (به دلیل آنکه این محصولات جایگاه خود را در بازار مصرف به خوبی پیدا نکرده‌اند) با مشکل روبرو است.
‎این کارگر، مهم‌ترین عامل افزایش مشکلات این کارخانه را سیاستهای غلط دولت در عرصه واردات منسوجات عنوان کرد و گفت: واردات بی‌رویه منسوجات طی سالهای گذشته و حذف یارانه‌ بخش تولید در سالهای اخیر صدمات جبران ناپذیری را به این واحدهای نساجی وارد کرده است.
‎او گفت: با وجود ابراز آمادگی کارفرما برای پرداخت اقساطی سهم ۴ درصدی خود برای استفاده کارگران از بازنشستگی زودهنگام، تامین اجتماعی همکاری نمی‌کند.
‎به اعتقاد این کارگر ریسندگی و بافندگی پاکان کمبود مواد اولیه، عدم تامین نقدینگی، واردات بی‌رویه منسوجات خارجی و طلب بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومانی تامین اجتماعی از مشکلات اصلی این واحد تولیدی بزرگ و قدیمی نساجی در تهران است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال