‎اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق به دومین روز رسید/ تصویر

یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۲-۰۷-IranSOS- «اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت به موقع حقوق و مزایا و همچنینی تجهیز و ارتقاء کیفیت تجهیزات ایمنی معدن از جمله اساسی‌ترین مطالبات این کارگران است.» منابع خبری ایلنا در استان یزد از اعتصاب دور روزهٔ بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران شاغل در معدن کوشک بافق یزد خبر می‌دهند. یک فعال کارگری در معدن کوشک بافق درباره دلیل اعتصاب کارگران به ایلنا گفت:، بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران این معدن شامل کارخانه و عمق زمین و معدن روباز، نزدیک به ۹۰ روز است که حقوق و مزایا طلبکارند و به همین دلیل دیروز و امروز (۱۵ و ۱۶ آذر) دست از کار کشیده‌اند. به گفته‌ی این کارگر، با وجود اعتصاب کارگران هنوز پاسخ روشنی از سوی کارفرما درباره پرداخت معوقات کارگران داده نشده است.

این فعال کارگری همچنین به کم بودن دستمزد‌ها در ازای سختی کار کارگران این معدن اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۱۰۰ نفر از کارگران که در عمق زمین کار می‌کنند و روزانه نزدیک به ۶۰۰ پله را پایین می‌روند و سپس همین مسیر را بر می‌گردند اما در ازای کاری که انجام می‌دهند هیچ سختی کاری به آن‌ها داده نمی‌شود و حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.
‎وی با اشاره به تعویق در پرداخت حقوق و مزایا گفت: چند سالی است که به طور کلی مزایای جانبی کارگران را قطع کرده‌اند.
‎همچنین به گفتهٔ منابع خبری در معدن کوشک بافق، آزمایش تست سرب خون که باید در ارتباط با کارگران معدن سالانه انجام شود چند سالی است توسط کارفرما اجرا نمی‌شود، این کارگران دلیل این امر را قراردادکار موقت بخش بزرگی از کارگران معدن کوشک و عدم توجه کارفرما به کارگران قراردادی می‌دانند.
‎یکی از کارگران در این باره به ایلنا گفت: چند سال پیش که این تست‌ها اجرا می‌شد بیشتر کارگران معدن رسمی بودند اما از وقتی که تعداد کارگران قراردادی بیشتر شده، کارفرما دیگر اهمیتی به اجرایی شدن آزمایشات این چنینی که با سلامت کارگر سرو کار دارد، نمی‌دهد.
‎این کارگر به یکی دیگر از موارد اعتراضی معدن‌کاران کوشک بافق اشاره کرد و گفت: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در معدن که مدتهاست قرار است اجرا شود، به دلیل اهمال کارفرما اجرا نشده است.
‎او درباره دیگر موارد اعتراض کارگران گفت: زمانبندی پرداخت حقوق و دستمزد کارگران مناسب نیست و مرتب با تعویق در دریافت دستمزد‌ها مواجه‌ایم.
‎به گفتهٔ این فعال کارگری، عدم وجود امنیت شغلی برای بخش بزرگی از کارگران این معدن مشکل بزرگی است که علاوه بر عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا کارگران با آن مواجه‌اند.
‎وی گفت: علی رغم سختی کار و دریافت حداقل حقوق با وجود چندین سال سابقهٔ کار در این معدن غیر از ۱۵- ۱۶ نفر بقیه کارگران معدن قرارداد موقت هستند و هیچگونه امنیت شغلی ندارند.
‎این کارگر همچنین با یاداوری کشته شدن دو کارگر این معدن در سال گذشته و عدم پرداخت دیه از سوی کارفرما گفت: هنوز دیه دو کارگر کشته شده این معدن که سال گذشته در حین کار کشته شدند توسط کارفرما پرداخت نشده و خانواده‌های این دو کارگر در شرایط سختی به سرمی برند. در چنین شرایطی چطور انتظار دارند که ما احساس امنیت کنیم، اگر روزی این اتفاق برای ما بیافتد خانواده‌های ما هم هیچگونه تامین اقتصادی ندارند.
‎دلایل اعتراض کارگران
‎کارگران معدن کوشک بافق که از کیفیت تجهیزات ایمنی معدن ناراضی‌اند، در تشریح یکی دیگر از دلایل اعتراضشان گفته‌اند: لوازم ایمنی که در کارگاه استفاده می‌کنیم استاندارد نیست و باید تجهیزات ایمنی استاندارد و مناسب با شرایط کار به کارگران داده شود که متاسفانه مدتی است از سوی کارفرما اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
‎همچنین یکی از اعضای شورای اسلامی کار معدن کوشک بافق نیز در ارتباط با مجموعهٔ مطالبات این کارگران به ایلنا گفت: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت به موقع حقوق و مزایا و همچنینی تجهیز و ارتقاء کیفیت تجهیزات ایمنی معدن از جمله اساسی‌ترین مطالبات آنهاست که باید هرچه سریع‌تر توسط کارفرما پاسخ داده شود.
‎در همین رابطه «محمد علی جداری فروغی» وکیل دادگستری و نماینده حقوقی کارگران از امضای طوماری توسط کارگران معدن کوشک بافق برای پیگیری مطالبات صنفی شان خبر داد و گفت: روز گذشته مطلع شدم کارگران معدن کوشک بافق در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا دست از کار کشیده‌اند و با امضای طوماری از من خواسته‌اند تا به عنوان نماینده حقوقی کارگران پیگیر مطالباتشان باشم.

لازم به ذکر است، معدن سرب و روی کوشک در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

‎[تصاویر ارسالی از سوی کارگران]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال