‎مگذارید زندگی های به تاراج رفته فراموش شوند

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۲-۲۲-IranSOS- در سال ۲۰۱۴ میلادی، بنیاد عبدالرحمن برومند (بنیاد) بیش از ۱۲۰۰ مورد اعدام قضایی و فراقضایی را در امید : یادبودی در دفاع از حقوق بشر مستند کرده است و سرگذشت قربانیان را به دو زبان فارسی و انگلیسی در این یادبود مجازی منتشر کرده است. تعداد سرگذشت ها در امید اکنون به ۱۷۴۲۷ رسیده است.
در این سال صدها تن از خویشان و نزدیکان قربانیان با ارسال فرم های الکترونیکی، ایمیل یا از طریق مصاحبه با بنیاد به تدقیق و تکمیل اطلاعات در مورد عزیزانشان در امید کمک کرده اند، و با انتشار حقیقت،  نه تنها بر روح آزرده و زجر کشیدۀ خود مرهمی گذاشته اند، بلکه انحصار حکومت را در بازگویی وقایع و تدوین خودسرانه تاریخ در هم شکسته اند. اگر در مقابل روایت حکومت از خشونت دولتی روایت ستمدیدگان به ثبت نرسد، تاریخی که برای نسل های آینده تدوین می شود جعلی خواهد بود.

تحقیق درباره حقوق بشر در ایران و ثبت موارد نقض آن در کشور، به نیروی مالی و انسانی متناسبی نیاز دارد. نقض مستمر و فراگیر حقوق بشر در ایران و نبودن شفافیت در نظام قضایی کار سازمانهای حقوق بشری را بسیار دشوارتر می کند. اعدامهای قضایی و فراقضایی در ایران تقریبا از هرجای دیگری بیشتر است. بسیاری از این اعدامها را نه مقامات مسئول اعلام میکنند و نه رسانه ها گزارش می دهند. چالشی که در برابر ماست، جمع‌آوری اسناد و مدارک و اطمینان یافتن از صحت سرگذشت هر یک از قربانیان مجازات اعدام و خشونت دولتی و سپس، در دسترس همگان گذاشتن این مدارک است. فهرست افرادی که به بنیاد اطلاعات فرستاده اند و در انتظار تکمیل یا تدوین سرگذشت عزیزانشان مانده اند بس طولانی است. و کار بنیاد به علّت کمبود نیرو به کندی پیش می رود، و چه بسا باعث دلسردی این عزیزان می شود.  ثبت حقایق، و زنده نگهداشتن یاد قربانیان وظیفه ای بس سنگین است و نیاز به کمک شما دارد. بدون حمایت جامعۀ مدنی و ایرانیان علاقمند، انجام  این وظیفه آن طور که باید، میسر نیست.
با کمک های شما، یاد و خاطره هزاران قربانی نقض حقوق بشر زنده می ماند و تاریخ خشونت دولتی در کشورمان برای همیشه مستند می شود. این اسناد برای تدوین تاریخ، اصلاح نهادهای قضایی کشور و دادخواهی بازماندگان  و در نهایت گذاری مسالمت آمیز به جامعه ای آزاد و دموکراتیک، لازم و سودمند است. کمکهای مالی شما، حتا اگر اندک باشد، به پیشرفت این کار کمک میکند و به ما نیرو می بخشد.
 سپاسگزاریم.
بنیاد عبدالرحمن برومند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال