ایران: حمله های تازه به گزارشگر ویژه سازمان ملل

پاریس، ۹ شهریور ۱۳۹۲ (۳۱ آگوست ۲۰۱۳). فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، تاسف خود را از اظهارات اخیر مسئولان بلندپایه ایران در مخالفت پیگیر با ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز می کنند. این دو سازمان بر این نظر هستند که دیدار گزارشگر دکتر احمد شهید از ایران گام بسیار مثبتی به جلو برای مشارکت ایران در گفتگویی سازنده در باره حقوق بشر با جامعه بین المللی خواهد بود.

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته اعلام کردند که دکتر احمد شهید اجازه دیدار از ایران را نخواهد یافت. آقای عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در روز ۵ شهریور ۱۳۹۲ (۲۷ آگوست ۲۰۱۳) اعلام کرد ایران احمد شهید را «گزارشگر منصفی» نمی داند. در همان روز، آقای محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضائیه، اعلام کرد که درخواست دکتر شهید «جدی» تلقی نخواهد شد. این اظهارات در پی ارسال دو نامه گزارشگر ویژه به دفتر ریاست جمهوری حسن روحانی برای درخواست دیدار از کشور انجام شده است.
عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «مطلب تازه ای در اظهارات اخیر مسئولان ایران نیست. این اظهارات تنها نشان می دهد که دولت تازه جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد بیش از دولت قبلی با سازمان ملل همکاری کند. این سیاست منجر به انزوای روزافزون ایران شده و می تواند به گسترش خشم مردم ایران که باید فشار اصلی ناشی از این وضعیت را تحمل کنند،  بیانجامد.»
مجمع عمومی سازمان ملل شصت و هشتمین اجلاس خود را در ظرف چند هفته آینده آغاز می کند. دکتر شهید نیز باید گزارش خود در باره وضعیت حقوق بشر در ایران را به اجلاس ارایه کند. در گذشته، با خودداری دولتمردان از دادن اجازه دیدار از ایران، دکتر شهید ناگزیر عدم همکاری آنها را گزارش داده و موارد نقض فاحش حقوق بشر از جمله حبس خودسرانه مدافعان حقوق بشر و مخالفان، شکنجه، اعدام در انظار عمومی و غیره را محکوم کرده است.
تماس مطبوعاتی:
FIDH: Arthur Manet, press@fidh.org
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: ‪lddhi@fidh.org‬
‏‪http://www.facebook.com/lddhi.fidh‬
——————————————-
‎جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران
LDDHI
‎عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
‎فیس بوک

http://www.facebook.com/lddhi.fidh
E-mail: lddhi(at)fidh.org
‎یا lddhi.fidh(at)gmail.com
Twitter: @fidh_fa
‎ صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
FIDH Iran Page: http://www.fidh.org/-Iran,228-

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال