‎یک خاطره‌ی دیگر از تهران پاک شد

جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳-۲۰۱۵-۰۲-۰۶-IranSOS- سقف شیروانی و قهوه‌یی‌رنگش از سال‌ها پیش آشنای نگاه رهگذران بود،‌ اما حالا یک جرثقیل کوچک با جثه‌ی سبکش در هر چرخش و تکانی که می‌خورد یک بخش از سقف یا دیوارهای قدیمی خانه را که از سال‌ها قبل متروکه شده بود پایین می‌آورد. بر اساس مشاهدات خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، نیمی از خانه‌ی اعیانی قرارگرفته در تقاطع دو خیابان ابوریحان و شهدای ژاندارمری در منطقه‌ی ۱۱ تهران، که از سال‌ها پیش پابرجا و متروک بود و گاهی اوقات معتاد یا کارتن‌خوابی از در و دیوارش بالا می‌رفت و مکانی امن برای استراحت می‌یافت، در یک چشم برهم زدن تخریب شد، البته با حضور و نظارت ماموران شهرداری منطقه‌ی ۱۱ تهران.

با توجه به معماری بنا به نظر می‌رسد یک بخش خانه، اعیان‌نشین و پس از عبور از حیاط، بخش دوم آن قسمت مستخدم‌نشین باشد، اما حالا دیگر هیچ چیز نیست…

‎هر کس از کنار خانه عبور می‌کرد یک آه یا نگاه حسرت‌برانگیز به قامت باقی‌مانده‌های خانه و سپس پیکور تخریب‌گر می‌انداخت، می‌گفتند؛ «یادش به‌خیر خیلی قدیمی بود»، «تنها خانه‌ی قدیمی منطقه را چرا خراب می‌کنند؟»، «این هم خراب شد …»

‎تخریب خانه‌ی تاریخی در منطقه‌ی ۱۱ تهران

‎اما مسئول یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به تماس خبرنگار ایسنا، قول داد تا کمتر از یک ساعت نیروهای یگان حفاظت را برای توقف کار اعزام کند؛ البته اگر چیزی باقی مانده‌ باشد!

‎اسکندر مختاری کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی استان تهران درباره‌ی این خانه به خبرنگار ایسنا گفت:‌ این خانه واجد ارزش‌های تایخی بود و باید حفظ می‌شد.

‎مدیر سابق محور فرهنگی تاریخی تهران قدیم، تخریب این خانه‌ی قدیمی و ارزشمند را که اطلاعات دقیقی از تاریخچه‌ی آن در دسترس نیست یک اقدام موازی با تخریب‌های گسترده‌ی سوداگران در تهران دانست و اظهار کرد: با توجه به معماری بنا به نظر می‌رسد در حدود دهه‌ی ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰ ساخته شده است. اما متاسفانه مدتی است سوداگری مستغلات و زمین در تهران بیداد می‌کند و هر روز دامنه‌ی فعالیت‌هایش گسترده‌تر می‌شود.

‎او با اشاره به اینکه سوداگران مانند موریانه به ارزش‌های داخل شهر تجاوز می‌کنند، گفت: باید با یک مکانیزم خاص و دقیق چنین رفتارهایی را متوقف کنیم.

‎وی با تاکید بر مسئولیت شهرداری منطقه ۱۱ در این زمینه تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته متاسفانه شهرداری در این منطقه بسیار بی‌توجه عمل کرده است و نسبت به نگهداری این نوع از آثار در منطقه هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.

‎مختاری با تاکید بر لزوم ایجاد یک اجماع درباره‌ی این نوع تخریب‌ها اظهار کرد:‌ این خانه یکی از خانه‌های اعیانی ۱۳۱۰ در محور انقلاب است که در بالا و پایین خیابان انقلاب از آن زمان به بعد ساختش رواج پیدا می‌کند؛ هرچند بسیاری از این خانه‌ها در کوچه پس کوچه‌های منطقه ۱۱ تهران قرار دارند که چون در دید نیستند مالکان به راحتی آن‌ها را تخریب می‌کنند و هیچ کس جلوشان را نمی‌گیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال