‎دانشگاه خانه ی تبعیض در ایران

‎‎جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳-۲۰۱۵-۰۲-۱۴-IranSOS- فرهاد فهیمی: تبعیض در این بحث به معنای تفرقه اندازی ، تحقیر و عدم تساوی حقوق افراد و یا گروههای گوناگون به علل نژادی ، مذهبی ، سیاسی ، گرایش جنسی ، نقص عضو و جنسیت آنان میباشد.
تبعیض رابطه مستقیمی با ساختارهای قدرت اجتماعی دارد ، افراد و گروههایی که از قدرت و نفوذ اجتماعی کمتری برخوردار می باشند ، از حقوق یکسان با سایر افراد ویا گروهها بهره ور نیستند. 
از جمله تبعیض های موجود در دانشگاه های ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:


۱:تبعیض علیه اقلیت های دینی از جمله بهاییان و مسیحیان


۲:تبعیض دانشجویان افغانی در ایران و محرو کردن آنها از تحصیل


۳:تبعیض اقلیت های قومی در ایران از نظر کرد و ترک و فارس وعرب وغیره…


۴:تبعیض جنسیتی در دانشگاه ها و رشته های دانشگاه
و غیره …


ظرف پنج سال گذشته ، صدها دانشجو از طریق این فرآیند از تحصیلات عالی محروم شده اند. این گزارش شامل مصاحبه هایی با دانشجویان محروم از آموزش عالی می باشد و لیستی از دانشجویان محروم را ارائه می نماید که قطعا تعداد آنها معلوم نیست ، چرا که خیلی از دانشجویانی که هدف این تعبیض قرار گرفته اند نگران از آزار بیشتر و تحت تعقیب قرار گرفتن می باشند و یا هنوز امیدوارند که بتوانند محرومیت از تحصیل خویش را از طریق مذاکره با مقامات مسئول و یا دادن تعهد نامه مبنی بر عدم شرکت در فعالیتها بر طرفنمایند ، و لذا ترجیح داده اند که سکون اختیار کنند و مسئله ی خویش را علنی نکنند.


همگام با سیاست های تعبیض آمیز ثبت نام ، مقامات همچنین به نحو وسیعی روی کمیته های انضباطی در دانشگاهها برای احضار و تعلیق دانشجویانی که قبلا در رشته های مختلف آموزش عالی ثبت نام کرده اند ، به نسبت نقش آنها و شرکتشان در فعالیت های اجتماعی و سیاسی ، میزان دخالتشان در نشریات دانشجویی ، و شرکت آنها در انجمن های دانشجویی تکیه کرده اند.

تعلیق های مکرر از طریق این مکانیسم ، همچنین در عمل منتج به محروم کردن برخی از دانشجویان از حقوقشان نسبت به ادامه و اتمام تحصیل شده است.
از بیشترین تبعیض ها علیه دانشجویان بابت دین و مذهب آنهاست سلب حق تحصیل بهاییان و مسیحیان روز به روز در حال افزایش است به طوری که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است که آموزش برای همه مورد تاکید قرار گرفته است .

بند دوم اصل سوم این قانون می گوید : ( دولت موظف است همه امکانات خود را در مورد آموزش و پرورش رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعلیم آموزش عالی به کاربرد.) همچنین اصل سی ام قانون اساسی ایران می گوید : ( دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خود کفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد . )


همان طور که از این قوانین می توان استنباط نمود حق تحصیل برای همه اقشار جامعه در قانون پیش بینی شده است اما این حق اساسی که باید هر شهروند ایرانی از آن برخوردار باشد از بهاییان و مسیحیان ایران به طور مداوم سلب می گردد. از این رو این پرسش مطرح می شود که آیا این تبعیض ، تبعیض بر اساس سیاست و برنامه است؟ به نظر می رسد پاسخ به این پرسش مثبت است.

حکومت ایران آگاهانه و عامدانه از ورود بهاییان و مسیحیان به دانشگاه و یا ادامه تحصیل آنها جلوگیری می کند گرچه آن را با بهانه های مختلف می پوشاند . معمولا بهانه جلوگیری از ورود به دانشگاه همان بهانه قدیمی (نقض مدارک) است .

به عنوان مثال ،حدود ۸۰۰ دانشجوی بهایی که در کنکور ۱۳۸۶ شرکت کرده بودند از سازمان سنجش نامه ای دریافت کردند مبنی براینکه پرونده آن ها ناقص است و نمی توانند وارد دانشگاه شوند . یکی از این موارد هلاکو رحمانیان بود که به رغم کسب رتبه ۷۶ در کنکور از ورود وی به دانشگاه جلوگیری شد .

او که با این رتبه خوب تا پاییز همان سال در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده بود با سازمان سنجش تماس گرفت و مشکل را مطرح کرد ، مسئول مربوطه نیز از این مساله متعجب بود تا وقتیکه هلاکو اظهار کرد بهایی است . یکباره بعد از کلمه بهایی تماس ایشان قطع کردند و مکالمه قطع شد. این تبعیض ها فقط در اینجا به پایان نمی رسد در دانشگاهای ایران ریشه های آن پایان ندارد بلکه روز به روز بیشتر به محیط دانشگاه دامن می زند.


تبعیض در نگاهی دیگر در دانشگاه به صورت یک قانون درامده است برای مثال بورسیه های غیر قانونی وزارت علوم را می توان یکی از چالش های امروز در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد.
خبرگزاری ویکی پدیا اعلام می کند:
بورسیه های غیر قانونی در ایران موضوعی جنجالی میان دولت و مجلس ایران است که باعث استیضاح و عزل رضا فرجی دانا از سمت وزیر علوم شده بود.

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان ۴ خرداد ۱۳۹۳ در یک نشست خبری از پاره ای از تخلفاتی که زیرعنوان بورسیه بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی دکتری رخ داده ، پرده برداشته و اعلام کرد : ۱۸۸۴ مورد تبدیل بورس خارج به داخل شدند از این تعداد ۲۲۸ نفر معدل کارشناسی زیر ۱۴ داشتند . معدل کارشناسی ارشد ۳۰۵ نفر از تبدیل به داخل کنندگان زیر ۱۶ بوده است.

در مقابل نام ۲۳۵ نفر هیچ عددی به عنوان معدل ذکر نشده است . شرط سنی ۳۳ سال درباره ۳۲۵ نفر رعایت نشده است . ۱۸۳ نفر هم در پرونده خود سند محضری برای تعهد خدمت نسپرده اند. رد پای دو وزیر دولت های محمود احمدی نژاد در این پرونده پررنگ بود ،محمد مهدی زاهدی و کامران دانشجو . وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری تعداد بورسیه ها را ۳۷۷۲ نفر اعلام کرده و گفته که ۱۸۶۷ نفر پذیرفته شده تحت عنوان تبدیل به داخل هستند یعنی این افراد در خارج درس می خواندند یا به صورت بورسیه خارج پذیرفته شده بودند که بعد به دانشگاههای داخلی منتقل شده اند .

گروه دیگر از بورسیه ها مربیان دانشگاهها هستند که تعداد آنها ۱۰۱۱ نفر اعلام شده است و ۱۶۵ نفر نیز بر اساس بخشنامه ایثارگران وزارت و دانشگاهها بورسیه شده بودند . این بورسیه ها سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ را در بر می گیرد که ۷۲۹ نفر آنها برای اعزام به خارج بورسیه شده بودنداز تبعیضی که این روز ها دامن گیر دانشگاه و دانشجویان گردیده تبعیض جنسیتی در دانشگاه ها است ودولت به طور سازمان یافته مشغول پالایش دانشگاه ها است .
روحانی در رقابت های ریاست جمهوری اعلام کرد ، در کجای قانون اساسی مجوز تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها صادر شده و از آن سخنی به میان آمده است ؟ محروم کردن زنان جامعه از تحصیل در برخی از رشته های علمی که بعضا مطرح می شود بر مبنای کدام طرح و برنامه یا سند علمی و فرهنگی است ؟ طرح تفکیک جنسیتی نه دارای کار کارشناسی است نه با خواست جامعه انطباق دارد.
ولی امروزه می بینیم حذف جنسیتی برخی رشته ها در دانشگاه هایی نظیر شهید چمران اهواز ، صنعتی قم ، صنعت نفت اهواز ، کرمان ، یزد ، زابل و … صورت گرفته است
.

افزایش ورود دختران ایرانی به دانشگاه ها با تلاش مسئولان آموزشی برای کاستن از آمار دانشجویان دختر همراه بوده است . همزمان با اجرای طرح (تفکیک جنسیتی) در دانشگاه ها ، وزارت علوم در خرداد ۱۳۹۰ حذف پذیرش دختران در برخی از رشته های دانشگاهی را اعلام کرد.
طرح های مسئولان آموزشی کشور در این زمینه آن چنان گسترده است که برخی آن را (انقلاب فرهنگی دوم در دانشگاه ها ) می نامند.
از تبعیضات دیگرتحمیل شده به دانشجویان ایران اخراجو ستاره دار کردن دانشجویان به خاطر ابراز عقاید و نظرات شخصی و گردهمایی مسالمت آمیز آنهاست و سرکوب آزادی بیان که حق هر انسانی است .

شورای دفاع از حق تحصیل ستاره دار کردن دانشجویان و محروم کردن دانشجویان از حق اولیه و طبیعیتحصیل را به شدت محکوم کرده و خواهان توقف این روند غیر انسانی و غیر قانونی و بازگشت دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل به دانشگاه است.
شورا محروم کردن دانشجویان از حق تحصیل در مقاطع عالی را با استناد به قوانین داخلی ایران و قوانین بین المللی عملی مجرمانه دانسته و خواستار محاکمه آمران و عاملان این عمل مجرمانه است.
ستاره دار کردن دانشجویان و محروم کردن آنها و زندانی شدن دانشجویان به خاطره ابراز اعقاید خود از سوی دولت و سازمان ها نقض آشکار قانون اساسی و قوانین داخلی ایران است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق تحصیل را حق اولیه و طبیعی همه اقشار ملت ایران و فراهم کردن تحقق این حق اولیه را از وظایف دولت می داند.
همچنین دولت ایران طبق تعهدات متعدد بین المللی ملزم به فراهم ساختن شرایط تحصیل برای همه ایرانیان بدون هر گونه تبعیض و آپارتاید عقیدتی ، سیاسی ، مذهبی ، جنسی و غیره… است.
محروم کردن دانشجویان از حق تحصیل نقض واضح اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی نظیر: بندهای ۳ ، ۹ ، ۱۴ اصل سومو اصول ۱۹ ، ۲۰ ، ۳۰ ، ۲۲ ، ۳۶ ، ۳۷ و به ویژه اصل ۲۳ این قانون قانون است که صراحتا می گوید : (( تفتیش عقاید ممنون است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد. ))
محروم کردن دانشجویان از تحصیل از طریق انجام تبعیض سیاسی و عقیدتی مخالف تعهدات بین المللی دولت ایران از قبیل اعلامیه جهانی حقوق بشر ، کنوانسیون های الحاقی مدنی _ اجتماعی این اعلامیه و کنوانسیون بین المللی منع و مجازات جنایت آپارتاید است.
 و در آخر با توجه به تعهدات جمهوری اسلامی در مقابل جامعه بین المللی ، روند محروم کردن دانشجویان از حق تحصیل و ستاره دار کردن فعالان دانشجویی و دانشجویان محروم از تحصیل که تنها به دلیل مطالبه حق اولیه تحصیل در زندان های کشور به سر می برند را محکوم می کنیم و خواستار تمام دانشجویان ، آزادی دانشجویان در بند و اتمام تبعیض ها علیه دانشجو و دانشجویان است.
‎منابع:
‎- تبیعض در محیط کار
‎- ستاره های مجازات: تبعیض ومحرومیت نظام مند در تحصیلات عالی ایران / بنیاد برومند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال