‎اسد: در صورت حمله به سوریه آمریکایی‌ها منتظر هر چیزی باشند

دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ – ایسنا – رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای به آمریکا هشدار داد که در صورت هرگونه حمله نظامی به سوریه آمریکایی‌ها باید منتظر هرگونه اقدامی باشند. به گزارش (ایسنا)، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: اگر آمریکا به سوریه حمله کند واشنگتن باید انتظار هر چیزی را داشته باشد.

بشار اسد در پاسخ به این سوال که آیا در صورت حمله به سوریه پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه هدف قرار می‌گیرد، گفت: آمریکا باید انتظار هر چیزی را داشته باشد، نه فقط از سوی دولت من. دولت من تنها بازیگر منطقه نیست. شما اکنون با احزاب گوناگون، جناح‌های مختلف و ایدئولوژی‌های متفاوتی در منطقه روبرو هستید. در حال حاضر در منطقه شاهد همه چیز هستیم.

‎رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به این سوال که آیا هرگونه اقدام تلافی جویانه شامل استفاده از سلاح شیمیایی نیز می‌شود، گفت: اگر شورشیان یا تروریست‌ها یا دیگر گروه‌های فعال در منطقه سلاح‌ شیمیایی داشته باشند، این اتفاق ممکن است رخ دهد، من نمی‌دانم. من پیشگو نیستم.

‎وی افزود: به هر حال هیچ چیز تا قبل از رای‌گیری کنگره آمریکا معلوم نیست. اگر آنها عاقلانه رفتار نکنند، بهای آن را می‌پردازند. هیچ کس نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد. همه چیز در آستانه انفجار قرار دارد.

‎اسد در پاسخ به پرسش خبرنگار سی‌.بی‌.اس مبنی بر اینکه در این هفته حساس که بحث‌های زیادی درباره جنگ علیه سوریه وجود دارد، پیام شما برای مردم آمریکا، کنگره و حتی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا چیست؟ گفت: نکته بسیار مهم مردم آمریکا هستند که بیشتر آنها خواهان جنگ نیستند؛ نه تنها علیه سوریه بلکه علیه کشورهای دیگر. کنگره نیز از سوی مردم تعیین می‌شود و آنها نمایندگان مردم هستند و کنگره برای منافع آمریکا رای می‌دهد.

‎وی افزود: مقام‌های دولت آمریکا باید مدارک خود را در خصوص ادعای حمله شیمیایی ارائه کنند. هر گونه حمله به سوریه در راستای حمایت از القاعده است. ما از دولت کنونی اوباما بسیار ناامید شده‌ایم. عملکرد این دولت همانند دولت بوش است. دکترین آنها یکی بود اما با گویش‌های متفاوت. از دولت آمریکا می‌خواهم مدارکشان را ارائه دهند. آنها از مدرک حرف می‌زنند اما چیزی نشان نمی‌دهند. آنها چند عکس و تصویر ماهواره‌ای نشان داده‌اند اما مدرک مستدلی وجود نداشته است.

‎اسد ادامه داد: اما اول از همه باید بپرسیم جنگ به آمریکا چه می‌دهد؟ هیچ چیز. هیچ امتیاز اقتصادی و سیاسی و یا حتی شهرت و نام نیک برای آمریکا به همراه نخواهد داشت. اعتبار آمریکا همواره اندک بوده است. بنابراین این جنگ علیه منافع آمریکاست. جنگ‌ها برای آمریکا چه منفعتی داشته است؟ از جنگ ویتنام تاکنون نیز همینطور بوده است.

‎رئیس جمهوری سوریه افزود: اولا این جنگ در حمایت از القاعده و کسانی است که در ۱۱ سپتامبر مردم آمریکا را کشتند. جنگ علیه سوریه فقط دشمنان آمریکا را تقویت می‌کند. نکته دومی که همه ما می‌خواهیم به کنگره بگوییم این است که آنها باید از دولت درباره داستان حملات شیمیایی و ادعایی که دارد، مدرک بخواهند و انتظارمان نیز همین است.

‎اسد با اشاره به دولت اوباما گفت: ما انتظار داشتیم که این دولت عملکردی متفاوت از دولت بوش داشته باشد اما آنها همان دکترین را با شیوه‌ای متفاوت اجرا می‌کنند. اگر این دولت شجاعانه بگوید هیچ مدرکی ندارد و از قوانین بین‌المللی اطاعت می‌کند، آنگاه ضروری است که به شورای امنیت سازمان ملل رجوع کنیم.

‎وی گفت: اگر با اوباما رو در رو شوم فقط به او خواهم گفت مدارک و شواهدت را علنی کن و شفاف باش. او این مدارک را ارائه نکرد، چون اصلا مدرکی نداشته است؛ کری هم مدرکی ندارد.

‎اسد در پاسخ به اظهارات چارلی رز، خبرنگار سی‌بی‌اس، مبنی بر اینکه این مدارک از جمله تصاویر ماهواره‌ای و پیام های رهگیری شده به کنگره ارائه شده گفت: از نظر من هیچ چیزی ارائه نشده است و حتی اگر به ظاهر مدرک معتبری ارائه شده من در صحت آنها تردید دارم. ما سابقه کالین پاول را ۱۰ سال پیش زمانی که مدارک عراق را نشان داد به یاد داریم. همه‌ی‌ آنها دروغین و جعلی بودند. شما می‌خواهید من مدارک آمریکایی‌ها را باور کنم و قرائن موجود را باور نکنم. ما اینجا زندگی می‌کنیم.
‎اسد تاکید کرد: هیچ مدرکی دال بر اینکه من از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودم استفاده کرده باشم وجود ندارد. ما در منطقه‌ای که ادعا می‌شود حملات شیمیایی در آن رخ داده نبوده‌ایم، ما اصلا نمی‌دانیم که چه اتفاقی افتاده است.
‎وی دولت اوباما را به اتهام سازی بدون ارائه اسناد و مدارک مستدل مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرد وگفت: سربازان ما در منطقه‌ای دیگر هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند، آنها را به بیمارستان بردند و علت مرگشان سلاح شیمایی عنوان شد. اما در منطقه‌ای که گفته می‌شود دولت از سلاح شیمایی استفاده کرده ما صرفا با فیلم، تصویر و اتهام روبرو هستیم. ما آنجا نبودیم نیروهای ما پلیس ما و نهادهای ما در آنجا نبودند، چطور شما از آنچه در آنجا رخ داده صحبت می‌کنید در حالیکه هیچ مدرکی در اختیار ندارید؟ ما مانند دولت آمریکا نیستیم. ما دولت شبکه‌های اجتماعی نیستیم بلکه دولتی هستیم که با واقعیت‌ها سرو کار دارد.
‎بشار اسد در پاسخ به این سوال که نویسندگان و تحلیلگران مسائل سوریه از شما به عنوان “امید” و یک “اصلاح‌طلب” یاد می‌کردند، اما اکنون شما را به “قصاب” و “دیکتاتور” شبیه می‌کنند، گفت: امید برای چه کسی؟ امید برای مردم آمریکا با امید برای مردم سوریه متفاوت است. من باید امید سوری‌ها باشم نه امید آمریکایی‌ها و دیگران. من رییس جمهور شدم تا به مردم سوریه کمک کنم نه مردم دیگر کشورها. این سوال باید از دیدگاه امید برای مردم سوریه عنوان شود، اگر هر تغییری در راستای این امید صورت گیرد، باید از مردم سوریه درباره آن سوال شود نه فردی دیگر در هیچ کجای دنیا.
‎رئیس‌جمهور سوریه افزود: پزشکی که یک پای بیماری را برای جلوگیری از قانقاریا قطع می‌کند و مجبور به این کار است را همچنان یک پزشک می‌خوانند نه قصاب و از او به خاطر نجات جان بیمار قدردانی می‌شود. وقتی شما شاهد تروریسم هستید، شاهد جنگ هم خواهید بود. وقتی شاهد جنگ باشید، همواره شاهد از دست رفتن جان بیگناهان خواهید بود. آنها قربانی هر جنگی هستند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال