‎کهرم : سد «سیوند» عامل خشکی دریاچه بختگان است/ انتقال آب کارون به بختگان منطقی نیست

سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ – ایسنا – یک کارشناس ارشد محیط زیست گفت: سد «سیوند» عامل خشکی دریاچه ۴۰۰ هزار هکتاری بختگان است. اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: با بستن سد بر روی رودخانه کُر علاوه بر نابودی رودخانه، دریاچه سه‌گانه بختگان که شامل خشک و نی‌ریز و بختگان می‌شود را همراه با تالاب کمجان را به کلی نابود کردیم و زمین‌های کشاورزی مردم، چاه‌ها و باغ‌های اطراف نیز خشک شد.

وی ادامه داد: علاوه بر همه اینها، به دلیل مرطوب شدن زمین‌های پشت سد، مقبره ۳۵۰۰ ساله کوروش کبیر نیز در معرض خطر تخریب قرار گرفت؛ در حالی که بارها به رییس‌جمهور قبلی هشدار داده بودیم که در صورت احداث سد چه عواقبی گریبان محیط زیست را خواهد گرفت اما او در نهایت کلنگ احداث سد و نابودی محیط زیست را با دستان خود زد.

‎انتقال آب کارون به بختگان منطقی نیست

‎این استاد دانشگاه گفت: در هیچ جای دنیا انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر از نظر زیست‌محیطی به هیچ عنوان عقلانی نیست و اکنون نیز انتقال آب کارون به بختگان منطقی نبوده در مبدا، طول مسیر و مقصد نیز عواقب بسیاری در پی خواهد داشت.

‎این کارشناس ارشد محیط زیست اضافه کرد: چندی پیش نیز صحبت بر سر انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه بود و مشاهده کردیم که این طرح نتیجه‌بخش نبود. چرا که معلوم نیست تا زمانی که آب انتقال پیدا می‌کند چه بلایی بر سر سفره‌های آب زیرزمینی مقصد آمده و عکس‌العمل حوضه در مقابل آبی که به آن وارد می‌شود چیست.

‎کهرم افزود: آب دریاچه‌های سه‌گانه بختگان لب شور است اما با این کار، آب شیرین به حوضه انتقال داده می‌شود که طبیعت عکس‌العمل مناسبی از خود نشان نخواهد داد.

‎وی تصریح کرد: از سویی باید هزینه انتقال آب برآورد شود چرا که انتقال آب به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

‎برای نجات بختگان باید حق‌آبه آن را تامین کرد

‎این استاد دانشگاه تاکید کرد: برای نجات بختگان باید حق‌آبه آن را تامین کرد و حتی اگر در پشت سد «سیوند»، حداقل میزان آب را داشته باشیم.

‎این کارشناس ارشد محیط زیست ادامه داد: اکنون به سمت فصل‌های پرآبی پیش می‌رویم که می‌شود از این موقعیت برای تامین حق‌آبه دریاچه و احیای آن استفاده کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال