‎حجم آب دریاچه ارومیه۸۰درصد کاهش یافت/ ۶۰درصد دریاچه خشک شده است

شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ – ایسنا – معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سخنان وزیر نیرو مبنی بر تخریب برخی سدهای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه اظهار کرد: خراب کردن سدها برای نجات تالاب‌ها در تمام دنیا امری رایج است. مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه تا کنون در کشور آمریکا چندین سد برای نجات تالاب‌ها خراب شده است افزود: خراب کردن سدها اصول و چارچوب مخصوص به خود را داشته و به لحاظ فنی به هیچ وجه کاری غیرکارشناسی نیست.

وی با بیان اینکه در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه سه دسته سد داریم افزود: تنها یک دسته از این سدها که برای زراعت‌های یک ساله احداث شده‌اند را می‌توان تخریب کرد و به سدهای دیگر که برای تامین آب شرب و کشاورز‌ی‌های دائمی مانند باغات احداث شده‌اند کاری نداریم.
‎معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با برداشتن سدهایی که برای زراعت‌های یک ساله احداث شده‌اند می‌توان دفعات شکست را از دوبار در سال به یک بار در سال کاهش داد.
‎باقرزاده کریمی اضافه کرد: از آنجا که با احداث سدها مدت‌هاست رودخانه‌های اطراف حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، جریان سیلابی نداشته‌اند، در پشت این سدها رسوبات بسیاری جمع شده که باید همزمان با تخریب سدها لایروبی شوند.
‎وی ادامه داد: همچنین باید بلافاصله از برداشت‌های غیرمجاز آب در پایین است توسط مردم جلوگیری کرد چرا که همزمان با تخریب سد و رهاسازی آب برداشت‌های غیرمجاز نیز آغاز می‌شود.
‎معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه توسط دولت اظهار کرد: عزم دولت برای نجات این دریاچه بسیار خوب است و در این کارگروه نیز صحبت‌های خوبی شده است که اگر عملی شود می‌توان امیدوار بود تا یکی، دو ماه آینده تحولی در وضعیت دریاچه ارومیه به وجود بیاید.
‎به گفته وی در حال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه ۸۰ درصد کاهش یافته و ۶۰ درصد مساحت آن نیز خشک شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال