‎‌تومور بدخیم اعتیاد دانش‌آموزی در مغز جامعه!

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۵-۲۷-IranSOS- تا چند سال پیش شنیدن رواج اعتیاد در بین دانشجویان و زنان، برای همگان تازگی داشت و از آن دسته خبرها بود که مو بر اندام هر شنونده‌ای سیخ می‌کرد اما، امروز خبرهای تکان‌دهنده‌تری از رواج روزافزون این معضل در بین دانش‌آموزان ابتدایی، دبیرستانی و نوجوانان به گوش می‌رسد و به چشم دیده می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که سن اعتیاد در کشور ما به ۱۳ سال کاهش پیدا کرده و تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان بین سنین ۱۵ تا ۱۹ سال با این معضل دست به گریبان هستند.

‎هرچند اینگونه آمارها گاه و بیگاه تکذیب می‌شوند اما، تعداد بسیار زیاد دانش آموزان کم سن و سال سیگاری که مدتهاست در کوچه و بازار می‌بینیم‌، حقیقتی است که نمی‌توان آن را تکذیب کرد.

‎شکی نیست که وقتی پای موضوعی به اهمیت پیشگیری و مبارزه با اعتیاد دانش آموزان وسط می‌آید، آموزش نوجوانان درخصوص ضرور و زیان اعتیاد در مدارس به یک ضرورت تبدیل می‌شود. این آموزش‌ها باید در تمامی مقاطع تحصیلی به اشکال مختلف وجود داشته باشد. اما، آموزش و پرورش و خانواده‌ها تا چه حد به این رسالت مهم خود عمل کرده‌اند؟

‎به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی – ‌اعتیاد به سیگار خصوصاً مواد مخدر در میان دانش‌آموزان مدارس و سایر نوجوانان هر چند پدیده تازه‌ای نیست اما، معضلی است که باید به دقت از سوی مسئولان کشور، روانشناسان، جامعه‌شناسان، مربیان، والدین و سایر دست‌اندرکاران مورد توجه قرار گیرد.

‎مصرف مواد مخدر و وابستگی به آن صرف نظر از آسیب روانی یا معضلات اجتماعی که ایجاد می‌کند، پدیده‌ای مزمن و عودکننده است که با صدمات جدی جسمانی، مالی، خانوادگی و اجتماعی برای فرد و جامعه خواهد شد.

‎قبح سیگار از بین رفته است‌

‎یک معلم مقطع ابتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به مشاهده شدن این آسیب در کلاس‌های درس ابتدایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه قبح سیگار در بین نوجوانان از بین رفته و آنها به راحتی و با احساسی آکنده از غرور به سیگار کشیدن روی می‌آورند.

‎این معلم ادامه داد: در یکی از این موارد با مشاهده سیگار کشیدن دانش‌آموز موضوع را با والدین وی در میان گذاشتیم و متوجه شدیم که خانواده نیز درگیر چنین مسائلی است و چندان نیز به نحوه تربیت کودک خود اهمیت نمی‌دهد. در این موارد والدین به مدرسه فراخوانده می‌شوند و راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموز و خانواده‌اش ارائه می‌شود.

‎وی که نخواست نامش فاش شود از تجربه‌اش در مشاهده سیگار در دستان برخی دانش‌آموزان ابتدایی حکایت کرد و افزود: خانواده‌ها و نقش تربیتی آنها، مهم‌ترین عامل در گرایش یا عدم گرایش افراد به مواد مخدر هستند.

‎وی در خصوص علل گرایش دانش‌آموزان تصریح کرد: نوجوانی دوره حساس و پرخطری است و این دوران با تأثیر‌پذیری بالایی که در فرد وجود دارد، بهترین زمان برای گرایش این افراد به مواد مخدر است.

‎این معلم تصریح کرد: اگر به نیازهای روحی و عاطفی نوجوانان اهمیت داده نشود و برخوردها مناسب نباشد، احتمال گرایش به سوءمصرف مواد بیشتر می‌شود. والدین با پر کردن این خلاء به راحتی می‌توانند از این معضلات و بسیاری معضلات دیگر ناشی از آن پیشگیری کنند.

‎وی تأکید کرد: اصلاح دیدگاه‌ها نسبت به این موضوع تا حد زیادی در پیشگیری از اعتیاد مؤثر است.

‎یکی از مهمترین روش‌های پیشگیرانه در برابر مصرف مواد مخدر، آگاه‌سازی افراد در مورد خطرات و مضرات ناشی از مواد مخدر و اصلاح نگرش افراد نسبت به معتاد و مواد مخدر است. خانواده و نهادهای آموزشی مهم‌ترین نقش را در پیشگیری از اعتیاد به ویژه اعتیاد دانش‌آموزان برعهده دارند.

‎شبکه‌های اجتماعی یکی از معابر ورود به منجلاب اعتیاد

‎به گزارش ایسنا، پای شبکه‌های اجتماعی که جای محافل پررونق خانوادگی را گرفته‌اند، اینجا هم در میان است.

‎به اعتقاد مدیر آموزش و پرورش شهرستان شازند، دام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی برای دانش آموزان پهن شده که یکی از آنها دام اعتیاد است.

‎احمد نعیمی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: مسائل و خلاءهای بسیاری در ابتلای دانش آموزان به مواد مخدر دخیل هستند.

‎وی در خصوص دلایل و خلاءهایی که باعث ایجاد این معضل می‌شوند، گفت: در حال حاضر مواد مخدر تنوع بسیاری پیدا کرده و دارای انواع و اقسام مختلفی است که خود باعث جلب دانش‌آموزان به مصرف اینگونه مواد می‌شود.

‎نعیمی به نقش رسانه‌ها در گرایش نوجوانان به مواد مخدر اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان تحت‌تأثیر تبلیغات رسانه‌ها از جمله ماهواره و شبکه‌های اجتماعی مختلف مبنی بر اثربخشی این مواد در یادگیری دروس شده و به مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

‎وی با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در این حوزه بیان کرد: امروزه گسترش شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای شده که حتی دانش‌آموز مقطع ابتدایی قادر است به راحتی وارد شبکه‌هایی از قبیل لاین، واتساپ و… شده و با افراد مختلفی آشنا شود، افراد ناشناسی که می‌توانند آینده وی را به خطر بیندازند.

‎نعیمی به اکتسابی بودن این معضل در خانواده‌ها و اجتماع اشاره و بیان کرد: نوجوانان به دلیل ناآگاهی و عدم اطلاع کافی از عواقب گرایش به مواد مخدر هم در خانواده‌ها و هم در مراکز تفریحی مختلف مصرف مواد مخدر را از والدین و افراد دیگر می‌آموزند.

‎مدیر آموزش و پرورش شهرستان شازند در ادامه سخنانش نقش خانواده‌ها را در حوزه پیشگیری بسیار مؤثر دانست و اظهار کرد: احتمال ابتلا به اعتیاد در دانش‌آموزانی که والدین آنها معتاد هستند بسیار بالاست، چراکه آنها مصرف مواد را از نزدیک‌ترین افراد خانواده خود می‌آموزند.

‎باید فرهنگ‌سازی گسترده صورت بگیرد

‎نعیمی در رابطه با وظیفه آموزش و پرورش در این حوزه، تصریح کرد: ‌آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حل این آسیب‌ها نیست و باید فرهنگ‌سازی گسترده در این راستا صورت بگیرد.

‎وی افزود:‌ این نهاد با اجرای انواع برنامه‌های آموزشی و پرورشی و فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه در سطح مدارس سعی در کاهش یا رفع این معضل دارد.

‎نعیمی تصریح کرد: برگزاری همایش و برنامه‌های منسجم با حضور و همکاری کارشناسان دینی و کمک‌های اداره ارشاد و تبلیغات، ‌قوه قضاییه و مشاورین در سطح مدارس موجب آشنایی دانش‌آموزان با خطرات و مضرات این مواد می‌شود.

‎مدیر آموزش و پرورش شارند در خصوص نحوه نظارت‌ها در این حوزه اظهار کرد: نظارت بر عهده مسئولین و رؤسای ادارات آموزشی و پرورش، معلمین، کارشناسان و… است که باید طی بازرسی‌ واحدهای آموزشی برنامه‌های آموزشی و پرورشی را به اجرا بگذارند.

‎وی با بیان اینکه مشاورین مدارس، مدیران واحدهای آموزشی و معلمین مسئولیت نظارت مستقیم در این حوزه را برعهده دارند، اظهار کرد: در صورت مشاهده مورد مشکوک به اعتیاد در همان مراحل ابتدایی، موضوع بررسی و با والدین دانش‌آموز در میان گذاشته می‌شود.

‎نعیمی در خصوص نحوه پیشگیری‌ و درمان این مسئله گفت: با توجه به شرایط موجود با ایجاد تعامل بین آموزش و پرورش و والدین نحوه برخورد و درمان مشخص می‌شود و به جای امنیتی کردن موضوع از والدین دعوت می‌شود، در جریان کم‌وکیف کار قرار گیرند.

‎مدیر آموزش و پرورش شازند افزود: در این‌گونه موارد مدیر مدرسه و حراست وارد عمل شده و با برقراری ارتباط با اولیای دانش‌آموز برنامه‌های ترک و درمان اجرایی می‌شوند.

‎وی با بیان اینکه در این شهرستان آمار اعتیاد دانش‌آموزی چشمگیر نیست، افزود: علیرغم این حقیقت، به دلیل اهمیت این موضوع با کمک دادستانی شهرستان در کلیه مدارس مقاطع متوسطه اول و دوم با همکاری ارگان‌های ذیربط در سطح شهرستان برنامه‌های مدونی در راستای رفع این مشکل تدارک دیده شده است.

‎نعیمی خاطرنشان کرد: در مدارس متوسطه اول و دوم جلساتی تشکیل شده و این موضوع با حضور مسئولین ذیربط بررسی شد و مسئولان توجیه شدند. برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و همایش از اقدامات صورت گرفته در جهت آشنایی دانش‌آموزان با مضرات مواد مخدر است.

‎برخوردهای قضایی جدی نیست

‎به گزارش ایسنا، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است پایین آمدن سن اعتیاد دلایل متعددی دارد که یکی از آنها، دسترسی آسان و راحت به مواد مخدر در جامعه است.

‎حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا دلیل مهم دیگر را عدم برخورد مناسب با این معضل دانست و افزود: نکته مهم این است که برخوردهای لازم و جدی بویژه برخوردها و اقدامات فرهنگی در خصوص این مسئله صورت نمی‌گیرد و اگر می‌گیرد، کافی و مثمرثمر نیستند.

‎سلیمی تصریح کرد: بخشی از اقدامات در حوزه آموزش و اطلاع‌رسانی قرار می‌گیرد و بخشی دیگر در حوزه فرهنگ‌سازی در اجتماع.

‎وی با اشاره به دلیل سوم اظهار کرد: متأسفانه هنوز در جامعه ما این مسئله که اعتیاد جرم نیست بلکه بیماری است، حل نشده و ما همچنان در کشور با مشکلات مربوط به نهادینه کردن این موضوع درگیر هستیم.

‎سلیمی با بیان اینکه برخوردهای قضایی در مبارزه با مواد مخدر به طور جدی انجام نمی‌شود، افزود: آزاد شدن توزیع‌کننده سریع مواد مخدر موجب تداوم این اعمال مجرمانه می‌شود. گاهی نیاز است نتیجه برخوردها پیگیری شود.

‎وی با تأکید بر اینکه در این زمینه نیز دچار افراط و تفریط شده‌ایم، ادامه داد: در راستای حل این معضل باید اراده و عزم ملی داشت و همه سازمان‌ها، رسانه‌ها و مراکز آموزشی فرهنگی باید دست به دست هم داده و جهت حل این مشکل اقدام کنند.

‎بودجه اختصاص داده شده برای پیشگیری در آموزش و پرورش ناچیز است!

‎نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت و بویژه آموزش و پرورش مسئولیت نظارت مستقیم و اجرای برنامه پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان را برعهده دارند و این درحالیست که بودجه اختصاص داده شده به این موضوع در مدارس بسیار ناچیز است.

‎وی نقش آموزش و پرورش و خانواده را در رفع این معضل بسیار پررنگ عنوان و بیان کرد: آموزش و پرورش و خانواده‌ها باید در این زمینه با هم هماهنگی و همکاری کرده و به ویژه خانواده‌ها در تربیت دانش‌آموزان بسیار جدی‌تر عمل کنند.

‎عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: کاهش سن اعتیاد نشان می‌دهد که آموزش و پرورش نتوانسته یا نخواسته است که به طور جدی به این موضوع ورود کرده و رسیدگی کند.

‎وی با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در این حوزه ادامه داد:‌ مربیان و معلمان کارآزموده که واقف به نقش و تاثیرگذاری خود در حوزه پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به اعتیاد باشند، بسیار اندک هستند، در واقع فاقد روانشناسانی هستیم که اینگونه دانش‌آموزان را درمان کنند.

‎سلیمی این موضوع را یک چالش جدی دانست که نیازمند مربیان و روانشناسان کارآزموده در مدارس است و افزود: مربیان تربیتی باید ارتباط تنگاتنگی با خانواده‌ها برقرار کرده و با هشدارها و آموزش‌های به ‌موقع آنها را از خطرات در کمین فرزندانشان آگاه کنند.

‎وی با بیان اینکه جلسات متعددی با وزیر کشور، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی در اینباره تشکیل شده و مسائل بررسی شده‌اند، در خصوص نحوه نظارت‌ها در این حوزه بیان کرد: بخشی از نظارت‌ها مرتبط با مجلس است، اما ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت کشور و آموزش و پرورش نقشی اساسی در کنترل این موضوع دارند.

‎عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وزارت کشور به این موضوع بسیار کم‌ بها داده است، افزود: اراده‌ها در این حوزه بسیار ضعیف است. مسئول مستقیم این بخش وزارت کشور است که باید بیشتر به این موضوع بپردازد.

‎‌گزارش از: راضیه قربانی، خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال