‎کارگران معدن زمستان یورت از روز شنبه در اعتراض‌ند

چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۹-۳۰-IranSOS- منابع خبری ایلنا در استان گلستان از اعتراض کارگران شاغل در معادن زغال سنگ «زمستان یورت» (معروف به معادن شمال غرب و شرق) از روز دوم مهر ماه خبر می‌دهند. کارگران معترض به ایلنا گفته‌اند: کارگران معدن «زمستان یورت» که از دو واحد شمال غرب و شمال شرق، تشکیل شده‌اند حدود ۷ ماه است که حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند.

برپایه این اطلاعات به خاطر همین مسئله از روز شنبه تا به امروز (دوم تا هشتم مهر ماه) بیش از ۴۰۰نفر کارگر شاغل در این معدن دست از کار کشیده و درمحدوده معدن تجمع کرده‌اند.
‎به گفته کارگران معدن زمستان یورت در روز دوشنبه که مصادف با سومین روز شروع اعتراض آنها بود، به دستور کارفرما حدود  ۱۰۰ نفر از همکاران آنها تحت عنوان نیروی مازاد اخراج شدند و همین اقدام ناگهانی باعث شد تا معترضان بیش از پیش بر پیگیری های خواسته‌های خود اصرار کنند.
‎این کارگران در ادامه می گویند که‌شنیده‌اند کارفرمای معدن در ادامه تعدیل‌های صورت گرفته، قصد دارد تا دست کم در مورد تعدیل نزدیک به  ۱۰۰ کارگر دیگر این واحد معدنی تصمیم گیری کند.
‎آنها می گویند: جدا از این اتفاقات تا این لحظه حدود ۴۵ نفر از همکاران پیمانکاری آنها ترجیح دادند تا در شرایط فعلی  برگه های تسویه حساب را امضا کنند اما هنوز معلوم نیست که بابت  ۷ ماه مزایای پرداخت نشده به آنها وجهی پرداخت شده باشد.
‎کارگران معدن «زمستان یورت» با یادآوری اینکه کار در معدن یکی از سخت ترین مشاغل جهان است می‌گویند؛ ما در این معدن در ازای انجام سخت ترین کار حداقل مزد را دریافت می کنیم که آن‌هم با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌شود .
‎به نقل از کارگران این واحد معدنی گفته می‌شود با گذشت شش ماه از شروع سال جاری، هنوز کارفرما بابت دستمزد ماه‌های دی، بهمن و اسفند۹۳ و همچنین دستمزد اردیبهشت و خرداد، تیر، مرداد وشهریور سال جاری با آن‌ها تسویه حساب نکرده  است.
‎به گفته کارگران معترض؛ در سال جاری فقط دستمزد فروردین و یک سوم حقوق اردیبهشت ماه به آنها پرداخت شده است و هنوز بابت دستمزد پرداخت نشده باقی ماه‌ها و نیز حق سنوات واضافه کاری‌های سال ۹۳ کارگران خبری نشده است.
‎همچنین بیمه کارگران شاغل در معدن زمستان یورت نیز از خرداد ماه سال جاری تا به حال به تامین اجتماعی واریز نشده و به همین دلیل تامین اجتماعی از تمدید دفترچه‌های در مانی کارگران خوداری می‌کند.
‎کارگران زمستان یورت در ادامه مشکلات خود گفتند، تعداد۱۲۰ کارگر این معدن مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند که حکم بازنشستگی ۳۰ تن از کارگران از سوی تامین اجتماعی تایید شده است و درباره باقیمانده کارگران مشمول بازنشستگی نیز گفته می‌شود که چون به دلیل مشکلات امکان بازنشستگی انان فعلا وجود ندارد کارفرما قصد دارد تا آنها را به بیمه بیکاری معرفی کند.
‎در مورد چرایی پرداخت نشدن معوقات مزدی کارگران این واحد معدنی گفته می‌شود که پیمانکاران براساس قرارداد و عملکرد خود صورت‌وضعیت‌های مالی را به شرکت زغال سنگ البرز شرقی در مقام کارفرمای اصلی تحویل داده‌اند اما در عمل شرکت فولاد اصفهان در مقام خریدار این ذغال به تعهدات مالی خود به موقع عمل نمی‌کند در نتیجه این وضعیت به وجود آمده است.
‎برپایه اظهارات گفته می‌شود که میزان طلب شرکت زمستان یورت از شرکت البرز شرقی و در ‌‌نهایت فولاد اصفهان حدود ۴ میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان است که اگر این مطالبات به موقع پرداخت شود کارگران از نظر معیشتی دچار مشکل نمی‌شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال