‎تخریب ۲ خانه تاریخی در ابرکوه به بهانه ایجاد تکیه عزاداری

چهارشنبه ۰۸ مهرماه ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۹-۳۰-IranSOS- دو خانه تاریخی در حریم بافت تاریخی شهرستان ابرکوه از توابع “استان یزد” بدون مجوز میراث فرهنگی و به بهانه ساخت پارکینگ برای یک هیات مذهبی تخریب شد.
‎به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، ابرکوه یکی از چهار شهر نمونه گردشگری استان است و به دلیل وجود ۱۱۹ اثر تاریخی و میراث فرهنگی ثبت شده در آثار ملی کشور از اهمیت خاصی در حوزه گردشگری برخوردار است.

با این حال متاسفانه این روزها با قرار گرفتن در آستانه ماه محرم، شاهد تخریب بدون مجوز قسمت‌هایی از این میراث گذشتگان از سوی افرادی بی‌مسئولیت و به بهانه‌ی ایجاد تکیه عزاداری یا بعضاً پارکینیگ برای حسینیه و غیره هستیم و این سئوال را در ذهن تداعی می‌کند که آیا میراث فرهنگی این مروز و بوم، یک ارزش تاریخی، فرهنگی و ملی نیست.
‎اخیراً نیز شاهد تخریب دو خانه در بافت تاریخی این شهر بودیم که هر چند با عکس‌العمل مدیران میراث فرهنگی شهرستان و استان مواجه شد ولی این دو خانه سنتی تخریب شدند و تاسف بیشتر از آنجاست که حداقل دو یا سه هیات مذهبی دیگر نیز خود را برای تخریب بخش‌های دیگری از این بافت تاریخی در آستانه ماه محرم آماده می‌کنند.
‎عباس قدیریان، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه، تخریب اخیر دو خانه سنتی بافت تاریخی ابرکوه را بدون مجوز و هماهنگی میراث فرهنگی دانست و توضیح داد: “متاسفانه تخریب صورت گرفته در روز عید قربان و به دور از چشم مسئولان میراث فرهنگی و بدون کسب مجوز این اداره انجام شده است”.
‎وی با اشاره به جایگاه مطلوب شهرستان ابرکوه در حوزه میراث فرهنگی استان با توجه به ثبت ۱۱۹ اثر شهرستان در لیست آثار ملی کشور، ادامه داد: “متاسفانه تخریب این دو خانه سنتی به بهانه ایجاد پارکینگ در بافت تاریخی و از سوی یکی از هیات‌های مذهبی شهرستان صورت گرفته است”.
‎این مسئول تاکید کرد: “میراث فرهنگی در حال پیگیری برخورد با مسببان این تخریب از طریق مجاری قانونی است و در عین حال تلاش داریم تا به هر نحو مانع تخریب‌های دیگر در بافت تاریخی ابرکوه و حریم آن شویم”.
‎قدیریان با اشاره به اقدامات حفاظتی مطلوب از میراث فرهنگی شهرستان در سال‌های اخیر، از رشد دو برابری ورود گردشگر به این شهرستان خبر داد.
‎وی با اشاره به شاخص بودن میراث و آثار تاریخی شهرستان ابرکوه، اظهار کرد: “شهرستان ابرکوه از جاذبه‌ها و میراث فرهنگی با اهمیتی مانند وجود یخچال‌های خشتی، خندق‌های سوق‌الجیشی، مسجد جامع و بادگیرهایی که فناوری آنها بی‌نظیر هستند، برخوردار است که قدمت برخی از آنها به دوران قاجار بازمی‌گردد و قدمت برخی دیگر به دوران رونق جاده ابریشم می‌رسد”.
‎قدیریان به چهار نمونه مختلف از یخچال‌های خشتی در این شهرستان که در گذشته به منظور نگهداری یخ برای فصل گرم تابستان مورد استفاده بوده، اشاره و از انجام برنامه‌های خوب با همکاری شهرداری برای حفظ آنها خبر داد.
‎حسین حاتمی، شهردار ابرکوه، درباره تخریب‌ اخیر دو خانه تاریخی این شهر اظهار کرد: “تقریباً تا مدتی تخریب‌ها در شهر راکد بود. متاسفانه در شب عید قربان و در حالی که شهرداری در تلاش برای تهیه طرحی جهت مشارکت بین تمام هیات‌های مذهبی با میراث فرهنگی برای ساخت و سازهای جدید بود، این تخریب اتفاق افتاد”.
‎وی تصریح کرد: “این دو باب خانه سنتی در حریم بافت تاریخی و از سوی دو هیات مذهبی ابرکوه به بهانه ایجاد پارکینگ برای حسینیه و بدون کسب مجوز و هماهنگی با شهرداری و میراث فرهنگی تخریب شده است”.
‎شهرداری بلافاصله بعد از اطلاع از تخریب وارد عمل شد و پیگیری‌های لازم را انجام داد ولی با توجه به اینکه میراث فرهنگی و شهرداری توانایی برخورد قانونی با این قبیل تخریب‌ها را ندارند، در انتظار صدور رای قضایی در این رابطه هستیم.
‎شهردار یادآور شد: “میراث فرهنگی در حال تهیه طرح و مطالعه در رابطه با ساخت و سازهای این هیات‌ها بوده ولی متاسفانه قبل از تهیه طرح و مطالعه، این تخریب‌ها بدون هماهنگی انجام شده است”.
‎حاتمی از همکاری شهرداری با میراث فرهنگی شهرستان در رابطه با ۱۷ طرح در حوزه فعالیت‌های مرمت و تعمیر آثار تاریخی و ایجاد پارکینگ‌ در بافت تاریخی شهر خبر داد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال