۸ مارس: وقتی زن به دنیا ‌می‌آیید باید موانع زیادی را از سرِ راه بردارید

سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴-۲۰۱۶-۰۳-۰۸-IranSOS- دختران و زنان در سراسر زندگی خود با تبعیض‌ها‌ی مختلفی روبه‌رو می‌شوند که بر آینده‌ی آنها تأثیرهای منفی زیادی ‌می‌گذارد. امسال در روز جهانی زن، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) این واقعیت اندوه‌بار را در ویدیویی کوتاه (https://youtu.be/IH-__ZgEb1M) [1] به نمایش می‌گذارد. فدراسیون یادآوری می‌کند که مبارزه فقط به‌خاطر یک روز نیست و همگان را هر روز به اقدام فرا ‌می‌خواند تا پیش‌رفت در حقوق زنان به دست آید.

یک روز از ۳۶۵ روز. یک روز در جهانی که زنان از روزی که به دنیا ‌می‌آیند تا روزی که از دنیا ‌می‌روند، در هر مرحله ای از زندگی، با تبعیض و خشونت روبه‌رو هستند.
ارجحیت دادن به مردان که هنوز امری بسیار گسترده است، بسیاری از خانواده‌ها‌را در هند، چین و قفقاز وادار به سقط گزینشی جنین بر اساس جنس کودک نازاده می‌کند. به اعلام سازمان ملل، شمار زنان در جمعیت جهان ۲۰۰ میلیون کمتر از مردان است. بنابراین، تبعیض علیه زنان حتا پیش از تولد آغاز می‌شود.
خدیجه شریف، هماهنگ‌کننده‌ی گروه اقدام حقوق زنان در فدراسیون، ‌می‌گوید: «بسیاری از دختران کم‌سن‌وسال دچار نقضِ فاحشِ حقوق بشر هستند، فقط به‌خاطر این که دختر هستند. ناقص سازی اندام جنسی، ازدواج زودهنگام، نبودِ آموزش برای دختران فقط عمل‌کردهای تنفربرانگیزی نیستند که آینده‌ی زنان را به خطر ‌می‌اندازند بلکه بر کلّ جامعه تأثیر ‌می‌گذارند.» به اعلام یونیسف، حداقل ۲۰۰ میلیون دختر و زن در ۳۰ کشور قربانی ناقص سازی اندام جنسی شده‌اند. ۷۰۰ میلیون زن مجبور شده‌اند در کودکی ازدواج کنند. یونیسف اعلام کرده است که ۶۳ میلیون دختر در سراسر جهان از آموزش ابتدایی یا مرحله‌ی اول آموزش متوسطه محروم هستند.
زنان بسیاری از حق بازتولید محروم می‌شوند. هر سال، ۲۲ میلیون زن و دختر مجبور هستند در شرایط غیربهداشتی تن به سقط جنین بدهند و سلامتی و زندگی خود را به خطر بیاندازند.
خشونت مردانه مصیبتی است که بسیاری از زنان باید در طول زندگی خود با آن مقابله کنند. به اعلام سازمان بهداشت جهانی تقریباً یک تن از هر سه زن (۳۵ درصد) در سراسر جهان قربانی خشونت جسمانی و/یا جنسی به‌دست همراهِ خود یا خشونت جنسی به‌دست فرد دیگری بوده است. خشونت جنسی گاهی سلاح سیاسی است که برای جلوگیری از مشارکت زنان در امور اجتماعی یا به‌عنوان راه‌بردی در درگیری مسلحانه به کار می‌رود.
سوفی بِسی، مسؤول مسایل حقوق زنان در فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، می‌گوید: «تبعیض جنسیتی، چه بنا به عادت و چه به‌علت وجود در قانون، امری دائمی است. این تبعیض به روش‌ها‌ی مختلف ابراز می‌شود، اما هیچ زنی نمی‌تواند از تبعیض جنسی فرار کند.» بعضی از قوانین مبتنی بر شریعت حق ارث و ارزش شهادت زنان را به نیمی از حقوق مردان کاهش می‌دهد. زنان، بر خلاف مردان، گاهی اجازه ندارند تابعیت خود را به فرزندان‌شان منتقل کنند یا به‌ویژه قربانی قوانین کهنه هستند که برای زنا مجازات شلاق یا سنگسار مقرر کرده‌اند. به اعلام سازمان ملل، فقط ۲۰ درصد زنان جهان مالک زمین هستند که این رقم در شمال آفریقا و غرب آسیا کمتر از %۵ است. در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، میانگین مزد زنان %۱۵ کمتر از مردان است.
عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «ما ‌می‌خواهیم این واقعیت‌ها‌ی آزاردهنده را خاطرنشان کنیم تا مردم را از موانع مشخص رویاروی زنان در زندگی‌شان آگاه سازیم و به فعالیت مداوم برای پیش‌برد حقوق زنان دامن بزنیم. این کار محدود به یک روز نیست.»
گزارش مشروحِ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر را بخوانید: وقتی زن به دنیا ‌می‌آیید باید موانع زیادی را از سرِ راه بردارید
‏(https://www.fidh.org/IMG/pdf/note_8_march_english_final.pdf) (به انگلیسی)
[۱] برای دیدن زیرنویس‌های فارسی، امکان دیدن زیرنویس را فعال کنید.

متن فارسی:‌https://www.fidh.org/article19459
متن فرانسوی: https://www.fidh.org/article19448
متن انگلیسی: https://www.fidh.org/article19453
متن اسپانیایی: https://www.fidh.org/article19454

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال