‎تازه‌ترین گزارش احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر ایران منتشر شد

پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴-۲۰۱۶-۰۳-۱۰-IranSOS- احمد شهید، گزاشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارش تازه خود ضمن طرح انتقادهای معمول از روندهای قضایی در ایران از “تلاش‌های دولت ایران برای پاسخگویی به دغدغه‌های داخلی و بین‌المللی پیرامون تدابیر حمایتی برای متهمان” استقبال کرده است.

به گزارش بی بی سی فارسی٬ دعوت از دو گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران از موارد دیگری است که آقای شهید از آنها استقبال کرده است. ایران به گزارشگر ویژه حق تغذیه و گزارشگر ویژه‌ اثرات منفی اقدامات قهری یکجانبه بر حقوق بشر اجازه داده است که به این کشور سفر کنند.
‎آقای شهید از اراده مقام‌های ایران برای یافتن راه‌هایی برای کاستن از شمار اعدام‌ها هم استقبال کرده است.
‎اخیرا شماری از نمایندگان طرحی را به مجلس برده‌اند که در صورت تصویب، برای جرایم مرتبط با مواد مخدر حبس ابد را جایگزین مجازات اعدام می‌کند.
‎احمد شهید در عین حال موارد معمول نقض حقوق بشر در ایران را در گزارش خود متذکر شده و به محدودیت‌های فعالان سیاسی و حقوق بشری و تداوم روندهای ناسازگار با تعهدات بین المللی ایران اعتراض کرده است.
‎او از جمهوری اسلامی خواسته است که اجرای مجازات اعدام را به حال تعلیق در بیاورد و قوانینی را که به سلب حق حیات منجر می‌شوند بازنگری کند. آقای شهید به ویژه خواهان توقف اعدام مجرمانی شده که به هنگام ارتکاب جرم زیر ١٨ سال سن داشته‌اند.
‎گزارشگر ویژه سازمان ملل از “سرکوب فزاینده آزادی بیان و عقیده” و وضعیت اقلیت‌های مذهبی رسمی و یا به رسمیت شناخته نشده انتقاد کرده است.
‎او همچنین از حکومت ایران خواسته است که در قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان بازنگری کند و حقوق برابر را برای آنان به رسمیت بشناسد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال