‎لزوم رسیدگی پزشکی به عبدالفتاح سلطانی، وکیل مدافع محبوس

یکشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۵-۲۰۱۶-۰۴-۲۴-IranSOS– عبدالفتاح سلطانی وکیل مدافع زندانی که از بیماری های مختلفی از جمله قلبی، گوارشی و نوسان فشار خون رنج می برد، در پی کاهش وزن غیرطبیعی مستلزم رسیدگی مضاعف پزشکی است. این فعال حقوق بشر محبوس همجنین دچار دیسک کمر و گردن نیز شده است.

به گزارش هرانا، عبدالفتاح سلطانی وکیل محبوس در زندان اوین که از بیماری های مختلف از جمله «بیماری قلبی»، «دیسک کمر و گردن»، «نوسان فشار خون» و «مشکلات جدی گوارشی» رنج می برد، اخیرا دچار کاهش غیرطبیعی وزن شده است. این نگرانی رسیدگی پزشکی جدی تری در مورد وی را می طلبد.
‎معصومه دهقان، همسر آقای سلطانی در تایید این نگرانی نوشت: “وقت ملاقات پزشک آقای سلطانی را روز چهارشنبه برای دادستانی فکس کرده ام و امیدوارم خلف وعده نکنند.”
‎وی همچنین تاکید کرده است «کم شدن وزن او موجب نگرانی ما شده است.»
‎پیش‌تر مائده سلطانی دختر این وکیل و فعال حقوق بشر زندانی همچنین در صحبتی با هرانا درباره ی وضعیت جسمانی پدر خود گفته بود: “پدر من در زندان دچار نوسان فشار خون شده و با مشکلات گوارشی جدی مواجه است، با وجود شرایط نامناسب بهداشتی و فضای کم و نبود نور و هوای آزاد، حتی زندانیان جوان هم به مرور دچار مشکلات جسمی خواهند شد، چه برسد به یک فرد ۶۰ ساله.”
‎عبدالفتاح سلطانی در ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ در پی اعتراضات به نتایج انتخابات، توسط ضابطان دادگاه انقلاب دستگیر و روانه بند دویست و نُه زندان اوین شد. اساس اتهامات علیه وی، شرکت در تاسیس «کانون مدافعان حقوق بشر ایران»، دریافت جایزه حقوق بشر شهر نورنبرگ آلمان، فعالیت تبلیغی علیه نظام و مصاحبه درباره وضعیت موکلانش با رسانه‌ها است.
‎او توسط قاضی مرتضوی متهم به جاسوسی – از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود که به جاسوسی متهم شده بودند – و همچنین تبلیغ علیه نظام شد و بیش از ۷ ماه را در زندان اوین گذراند. آقای سلطانی در دادگاه بدوی به ۵ سال حبس و ۵ سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم شد. اما دادگاه تجدید نظر وی را پس از ۲۱۹ روز حبس از کلیه اتهامات تبرئه کرد و تلاشهای او برای تحت پیگرد قرار دادن مقامات دستگاه قضایی به نتیجه‌ای نرسید.
‎عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر مجددا در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ دستگیر شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوین به سر می برد. طی سال هایی که آقای سلطانی در زندان به سر برده است، بارها به دلیل بیماری قلبی و فشار خون به بهداری زندان مراجعه کرده و در سال ۱۳۹۲ برای ۴۱ روز در بیمارستان بستری بود که قبل از بهبودی کامل به زندان برگردانده شد.
‎وکیل زندانی در اسفند ماه ۱۳۹۰، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی پیر عباس به ۱۸ سال حبس در تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد که در مرحله تجدید نظرحکم حبس به ١٣ سال کاهش یافت. این حکم با اعمال ماده ۱۳۴ به ۱۰ سال تقلیل یافت.
‎عبدالفتاح سلطانی همچنین بیست‌وهفتم دی ماه ۹۴ پس از بیش از چهار سال برای اولین بار به مرخصی اعزام شد و در پی مخالفت مسئولین قضایی با تمدید بیشتر مرخصی، این فعال حقوق بشر زندانی روز شنبه بیست و چهارم بهمن ماه به زندان بازگشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال