زوج زرتشتی ایرانی-امریکایی بصورت رسمی به اقدام علیه امنیت ملی متهم شدند

دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵-۲۰۱۷-۰۱-۰۹-IranSOS- کارن وفاداری و آفرین نیساری زوج دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی زرتشتی در ششمین ماه از بازداشت خود در دادسرای شهید مقدس زندان اوین با اتهاماتی امنیتی تفهیم اتهام شدند. علاوه بر “جذب و معرفی جاسوس و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” این زوج گالری دار به  “نمایش و فروش آثار هنری مغایر با موازین اسلامی” نیز متهم شدند. به گزارش هرانا، آفرین نیساری مدیرمسئول «نگارستان آن» (گالری هنرهای تجسمی معاصر) و همسر وی کارَن وفاداری در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۵ در فرودگاه بین المللی تهران توسط سپاه ثارالله بازداشت شدند.

این زوج دوتابعیتی بلافاصله پس از تفتیش منزل مسکونی، گالری آنها پلمپ شد. این شهروندان با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی» به سلول های انفرادی در بند ۲-الف منتقل شدند.

پس از ۵ ماه بازداشت، بازجویی و تحمل طولانی مدت سلول انفرادی، به بندهای عمومی زندان اوین منتقل کردند. خانم نیساری به بند نسوان (زنان) اوین و آقای وفاداری به بند ۷ یا ۸ این زندان منتقل شدند.

این زوج ایرانی-امریکایی هفته گذشته به دادسرای اوین احضار و مجددا با اتهامات «جذب و معرفی جاسوس، اجتماع و تبانی علیه جمهوری اسلامی، نمایش و فروش آثار هنری مغایر با موازین اسلامی» تفهیم اتهام شدند.

یک منبع نزدیک به این زوج زندانی درباره اتهامات مطرح شده به گزارشگر هرانا گفت: “هیچ سندی دال بر اتهامات مطرح شده وجود ندارد و این دستگیری تنها به منور دستیابی به اهداف سیاسی و نیز تضعیف هرگونه فعالیت بین المللی در حیطه فرهنگ و هنر صورت گرفته است.”

شایان ذکر است، چندی پیش، جمعی از اهالی صنف هنرهای تجسمی با انتشار بیانیه‌ای، اطلاع‌رسانی درباره وضعیت کارن وفاداری و آفرین نیساری، دو گالری‌دار بازداشت‌شده را درخواست کرده بودند.

در این بیانیه که نام حدود ۲۰۰ هنرمند و گالری‌دار در پای آن درج شده، آمده است: «تا امروز حدود پنج‌ماه از بازداشت و دستگیری آفرین نیساری و همسرشان، کارن وفاداری، مدیران و مؤسسان گالری و بنیاد فرهنگی «آن» و تعطیلی این مراکز هنری و فرهنگی می‌گذرد. در این مدت، اخبار غیرموثق، شایعات و گمانه‌زنی‌های متعددی میان اهالی هنر و رسانه‌ها درباره این اتفاق صورت گرفته که با انتظار جمعی برای روشن شدن وضعیت آن‌ها همراه بوده است.

همچنین چندی پیش، کاته وفاداری، خواهر کارن فاداری، با انتشار نامه‌ای از دستگیری برادر و  همسر برادرش توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خبر داد و از آیت الله خامنه ای، رهبر ایران خواستار آزادی آنها شده بود. در نامه وی آمده بود که طی مدت بازداشت این زوج با «پاپوش دوزی برای اخاذی مالی، تصرف اموال، و تهدیدات امنیتی» مواجه بوده اند.

خواهر کارن وفاداری در این نامه توضیح داده که یک روز پس از بازداشت آنها، ماموران این دو را با دستبند به منزل مسکونی شان برده اند، آثار هنری را از در و دیوار منزل کنده اند، برخی را در حیاط خانه خرد کرده اند و برخی را توقیف کرده اند. پس از آن این دو را به گالریشان برده اند و پس از توقیف و شکستن برخی از آثار، گاری را مهر و موم کرده اند.

کارن وفاداری، فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و مدیریت از دانشگاه نیویورک است و دوران دبیرستان نیز دانش آموز مدرسه البرز بوده است. آفرین نیساری نیز فارغ التحصیل رشته معماری از ایران است. خانواده وفاداری سه فرزند  دارد که هر سه در آمریکا زندگی می کنند. کارن وفاداری به همراه همسرش در منطقه ده ونک تهران زندگی می کنند و گالری هنری به نام «آن» را اداره می کنند که ماموران پس از بازداشت آنها، گالری را نیز مهر و موم کرده اند.

لازم به یادآوری است، بازداشت شهروندان خارجی به خصوص ایرانیانی که تابعیت مضاعف آمریکا را دارند بعضا متاثر از شرایط سیاسی بین دو کشور صورت میگیرد به طوریکه در آخرین رویداد همزمان با توافق اتمی بین دو کشور تعدادی از این شهروندان ایرانی-آمریکایی زندانی وجه المصالحه روابط بین دو کشور شدند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال