فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر: ۸ مارس: مبارزه به خاطر حقوق زنان در رویارویی با حمله ها و پسروی ها!

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵-۲۰۱۷-۰۳-۰۸-IranSOS به مناسبت روز جهانی زن، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ویدیویی را به چند زبان تهیه کرده تا گستره و گوناگونی فعالیت‌های جاری را نشان دهد. آهنگ «ایستادم» از جان‌هایِت را آنجِلیک کیجو با تفسیر خود خوانده است. تهدیدها و حمله‌های علیه حقوق زنان در سراسر جهان با ابتکارهای تازه و بی‌سابقه روبرو می‌شوند. پذیرش در کار نیست؛ زمان عمل است.

راه‌پیمایی روز ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷ زنان که میلیون‌ها تن در ایالات متحد آمریکا و سراسر جهان به آن پیوستند، اعتراضی علیه رئیس جمهور تازه بود که ایدیولوژی و اظهارات سکسیستی‌اش تأثیر شدیدی بر مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری گذاشت. با وجود این، این راه‌پیمایی بی‌سابقه ـ هیچ‌گاه این شمار زیاد مردم به همراه یک‌دیگر در ایالات متحد آمریکا تظاهرات نکرده بودند ـ از صدور دستور اجراییِ دو روز پس از آن در مورد قطع کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی که خدمات مشاوره‌ی تنظیم خانواده بخشی از برنامه‌شان را تشکیل می‌دهد، جلوگیری نکرد.

طی چند سال گذشته، جریان‌های پوپولیستی، ارتجاعی و مذهبی در کشورهای زیادی به حقوق زنان حمله کرده‌اند. در روسیه، خشونتِ همسر دیگر جرم کیفری به حساب نمی‌آید. در ترکیه، حزب اسلامی حاکم لایحه‌ای را پیشنهاد کرده که مردان متهم به خشونت جنسی علیه اشخاص کم‌سن‌وسال می‌توانند با ازدواج با قربانی از پیگرد فرار کنند. در ایرلند، زنی ۱۹ ساله به‌خاطر استفاده از از قرصِ «صبحِ روز بعد» به سه ماه زندان محکوم شد. در شیلی، سقط جنین حتا در مورد تجاوز یا وجود خطر برای زندگی زن یا جنین، هنوز غیرقانونی است.

در سال ۲۰۱۶، در تمام قاره‌های جهان واکنش به حمله‌ها، تبعیض‌ها و پس‌روی‌ها افزایش فعالیت بود که گاهی شکل‌های غیرمنتظره به خود گرفت: در ایسلند به شکل ترکِ پُست؛ در هلند، به شکل ایجاد صندوقی برای جبران کسری بودجه‌ی پیشنهادی سازمان‌های غیردولتی در مورد سقط جنین در پی صدور دستور اجرایی در ایالات متحد آمریکا؛ در پاکستان، به شکل قانونی علیه خشونت خانگی در پی فشار جامعه‌ی مدنی؛ در هند، به شکل کمپین‌هایی که همه‌گیر شد و راه‌پیمایی اعتراضی برای مبارزه به‌خاطر جایگاه زنان هندی در محل‌های عمومی؛ در لهستان، به شکل شکست پیش‌نویس قانونی ممنوع کردن سقط جنین؛ و الی آخر. در لاهه، دادگاه بین‌المللی جزایی نخستین حکم خود را در مورد خشونت جنسی علیه ژان پی‌یر بِمبا صادر کرد. این جنگ‌سالار و نیروهای او به‌طورِ نظام‏مند از خشونت جنسی در جمهوری دمکراتیک کنگو و جمهوری آفریقای مرکزی استفاده کرده بودند. و بالاخره، گستره‌ی بی‌سابقه‌ی تظاهرات مختلف علیه زن‌کُشی در آمریکای لاتین همگان را حیرت‌زده کرد. در پی تجاوز به دختر دبیرستانی ۱۶ ساله و قتل او، در آرژانتین، شیلی، مکزیک، پرو و اروگوئه هزاران زن فریاد برآوردند: «دیگر هیچ کس».

 

امروز با ارایه‌ی این ویدیو، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر که ۱۸۴ سازمان آن در سراسر جهان به‌خاطر حقوق زنان مبارزه می‌کنند، مایل است از این فعالیت‌ها تجلیل کند. این ویدیو را آژانس بابِل با موسیقی مسحورکننده‌ی «ایستادم» از جان‌هایِت با تفسیر آنجِلیک کیجو به رایگان ساخته است. این ویدیو با نشان دادن فعالانی از افغانستان، کلمبیا، نیجریه یا فیلیپین ثابت می‌کند که زمانی همچون امروز که حقوق زنان مورد حمله و تهدید قرار می‌گیرد، وقت کوتاه آمدن نیست. زمان عمل است! مقاومت و مبارزه به‌خاطر حقوق زنان!

 

ویدیوی «ایستادم»، مبارزه به‌خاطر حقوق زنان: https://youtu.be/2qTg8mwlbNU

 

شعر آهنگ:

نخستین بار زمانی ایستادم

که ۱۱ ماهه بودم

و به گفته‌ی مادرم از آن روز به‌بعد

هیچ‌گاه به حرف گوش نکرده‌ام

در تمام دوران مدرسه هیچ‌گاه

به‌خاطر چیزی زیادی ایستادگی نکردم

اما تا جایی که می‌توانستم بایستم ایستادم

به‌گمانم به همین دلیل است که هنوز ایستاده‌ام.

 

من ایستادم

زمانی که عشق صدایم کرد

من ایستادم

حتا زمانی که مبارزه سراسر بیهوده بود

امید مرا روی پا ایستانید

و در زیر شرشر باران بر جا گذاشت.

اما من ایستادم

و باز هم خواهم ایستاد

 

تماس مطبوعاتی:

Samuel Hanryon (French, English) : +33 6 72 28 42 94 (Paris) shanryon@fidh.org

Audrey Couprie (English, French) : +33 6 48 05 91 57 (Paris) acouprie@fidh.org

فارسی:‌ https://www.fidh.org/21313

فرانسوی: https://www.fidh.org/21308

انگلیسی: https://www.fidh.org/21309

اسپانیایی:https://www.fidh.org/21310

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال