عاصمه جهانگیر گزارش ‘افترا آمیز’ علیه خود در ایران را محکوم کرد

سه شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۶-۲۰۱۷-۰۴-۲۴-IranSOS– عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران یک گزارش منتشر شده در خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، که مدعی می شد او قصد بازدید از عربستان سعودی برای بدنام کردن مقام های ایرانی را دارد محکوم کرده است.

 

به گزارش بی بی سی، خانم جهانگیر با رد این خبر گفت: “من از این خبر ساختگی و بدخواهانه که آشکارا با هدف تخریب سلامت و استقلال من صورت می گیرد تکان خورده ام. اما سلامت و استقلال من در جهان به رسمیت شناخته شده.”

او که اخیرا در گزارشی از وضعیت حقوق بشر ایران انتقاد کرده بود افزود: “هر کس که اختلافی مستدل با ارزیابی گزارشگر ویژه دارد همیشه می تواند تردید خود را بیان کند. اما قرار دادن مسئولان (بررسی حقوق بشر) در معرض افترا به هنگام انجام وظیفه… غیرقابل قبول است.”

گزارش ایرنا ادعا می کرد که وبسایت “الوعی نیوز به نقل از یک مقام امنیتی … که نخواست نامش فاش شود” نوشته: “مقامات سعودی در نظر دارند از جهانگیر بخواهند تا درباره برخی موضوعات مربوط به ایران و نیز اعلام حمایت از سازمان منافقین و قاچاقچیان مواد مخدر در مقابل دریافت ۲۰۰ هزار دلار به عنوان پاداش علیه ایران موضعگیری کند.”

در آن گزارش آمده بود که “خالد محمد الشریف کنسول عربستان در نیویورک به طور محرمانه از ‘عاصمه جهانگیر’ گزارشگر ویژه سازمان ملل برای انجام سفر یک سفر غیر رسمی و غیر علنی” به ریاض دعوت به عمل آورده است.

خانم جهانگیر گفت: “این اتهامات متاسفانه موید ارزیابی من در گزارش اول به شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وجود فضای ترس در ایران است، چون در آنجا از شیوه های مشابه برای خاموش کردن کسانی که دیدگاه های مخالف خود را ابراز می کنند استفاده می شود.” 

او تاکید کرد که این “کمپین برای بدنام کردن”، نه او را در حالت تدافعی قرار خواهد داد نه به استقلال او در گزارش دادن “مشکلاتی که ایرانی ها در زمینه حقوق، حیثیت و آزادی ها با آنها روبرو هستند” لطمه خواهد زد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل یک ماه پیش – ۲۴ مارس – با تصویب قطعنامه‌ای ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، ماموریت عاصمه جهانگیر را تمدید کرده و از حکومت ایران خواسته بود که با او همکاری کامل داشته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال