تمجید ترامپ از معترضان ایرانی به خاطر مقابله با حکومت «بی‌رحم و فاسد»

سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶-۲۰۱۸-۰۱-۰۲-IranSOS– دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۲ دی در ادامه حمایت‌های خود از اعتراضات در ایران، از معترضان ایرانی به خاطر مقابله با حکومت «بی‌رحم و فاسد» جمهوری اسلامی ستایش کرد.

به گزارش رادیو فردا٬ آقای ترامپ در یک پیام توئیتری جدید نوشت: «مردم ایران سرانجام علیه رژیم بی‌رحم و فاسد ایران دست به اقدام زده‌اند. همه پولی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور [قبلی آمریکا] از روی نادانی به آنها [حکومت ایران] داد صرف تروریسم و پر شدن ‘جیب’ آنها شد.»

این پیام با اشاره به مردم ایران می‌افزاید: «مردم غذا کم دارند، تورم بالا است و حقوق بشر هم نیست. ایالات متحده وضعیت را زیر نظر دارد.»

دونالد ترامپ، از زمان رقابت‌های انتخاباتی خود، بارها از ارسال یک مورد پول نقد به ایران از طرف دولت اوباما انتقاد کرده بود.

آقای ترامپ پیش از این در مصاحبه با شبکه فاکس، گفته بود که ایران «بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی» است و «ما به آن‌ها ۱٫۷ میلیارد دلار پول نقد دادیم».

در جریان حصول توافق اتمی، تهران اقدام به آزادی شماری از شهروندان ایرانی‌ – آمریکایی زندانی در ایران کرد و دولت اوباما در آن زمان اقدام به ارسال پولی به ایران کرد که به گفته آن دولت، برای حل‌وفصل قرارداد تسلیحاتی معلق‌شده پس از انقلاب و سود ناشی از دیرکرد آن بود.

به گفته دولت اوباما پرداخت این پول ارتباطی با آزادی زندانیان دوتابعیتی نداشت و برای جلوگیری از افزایش سود ناشی از دیرکرد پرونده مربوط به قرارداد تسلیحاتی بود.

تظاهرات و اعتراضات در دستکم ۵۰ شهر ایران برگزار شده است و معترضان شعارهایی علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی سر داده‌اند. سرکوب این اعتراضات تا روز سه‌شنبه ۲۱ کشته برجا گذاشته است و صدها تن نیز بازداشت شده‌اند.

از زمان آغاز اعتراضات، دونالد ترامپ پیام‌های متعددی در حمایت از این اعتراض‌ها ارسال کرده و گفته‌است که «وقت تغییر» در ایران فرا رسیده و مردم ایران «تشنه آزادی» هستند.

حمایت دونالد ترامپ از اعتراض‌ها در ایران با پشتیبانی سایر مقام‌های آمریکایی از جمله مایک پنس معاون رئیس‌جمهور، پل رایان رئیس مجلس نمایندگان، وزارت امور خارجه، و چندین سناتور آمریکایی از جمله تام کاتن، تد کروز، جان مک‌کین، لیندسی گراهام و برنی سندرز، و نیز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، همراه شده‌است.

اندرو پیک، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق، نیز گفته‌است واشینگتن به‌دنبال ایجاد یک «ائتلاف بین‌المللی» برای «حمایت از مردم ایران» است و امکان دارد تحریم‌های حقوق بشری علیه مقام‌ها و نهادهای دخیل در سرکوب معترضان اجرا کند.

پیام‌های توئیتری رئیس‌جمهوری آمریکا با واکنش حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، روبرو شده و او بدون نام بردن از آقای ترامپ گفته‌است: «این آقایی که امروز در آمریکا می‌خواهد با مردم ما همدردی کند، یادش رفته که چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید؛ این آدمی که سر تا پایش علیه ملت ایران است؛ حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز سه‌شنبه ۱۲ دی، «دشمنان ایران» را متهم کرد که در قضایای چند روز اخیر، با ابزارهای گوناگون در اختیارشان از جمله پول، سلاح، سیاست و دستگاه امنیتی هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند».

او بدون توضیح بیشتر در این مورد و نیز ارائه سند و یا مدرکی در این زمینه تنها گفت: «در خصوص این قضایا حرف‌هایی دارم و در وقت آن با مردم عزیزمان سخن خواهم گفت».

پیش از این نیز، حسن روحانی و سایر مقام‌های دولتی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران چند کشور خارجی را مسئول تجمع‌ها و تظاهرات روزهای اخیر در ایران دانسته‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی معمولاً اعتراضات در ایران را بر گردن کشورهای دیگر می‌اندازد اما تاکنون برای این اتهامات سند و مدرکی ارائه نکرده‌اند.

با استفاده از توئیتر و خبرگزاری فرانسه. پ.پ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال