بیش از هزار نفر در اعتراض‌های ایران بازداشت و دستکم ۲۱ نفر کشته شده‌اند

سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶-۲۰۱۸-۰۱-۰۲-IranSOS مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که بیش از هزار نفر در تجمعات پنج روز گذشته در استان‌های تهران، کرمان، البرز، قزوین، آذربایجان غربی، مرکزی، خراسان رضوی و گلستان بازداشت شده‌اند. آمارهای رسمی حاکی است که ۲۱ نفر نیز در شهرهای تویسرکان، درود، ایذه، شاهین شهر و قهدریجان کشته شده‌اند. 

 

به گزارش رادیو فردا٬ در حالی که طی روزهای گذشته در بیش از ۷۰ شهر ایران تجمع‌های اعتراضی برگزار شده است، تنها مقامات تعدادی از شهر‌ها آمار افراد دستگیر شده را اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی‌اصغر ناصربخت، معاون فرماندار تهران اعلام کرد که در تجمع‌های اخیر در تهران ۴۵۰ نفر بازداشت شده‌اند.

به گفته وی، روز شنبه حدود ۲۰۰ نفر، یکشنبه ۱۵۰ نفر و دوشنبه حدود ۱۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

علی تعالی، فرماندار همدان، نیز از دستگیری ۱۵۰ نفر از معترضان خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی اعلام کرد که بیشتر دستگیرشدگان بین ۱۷ تا ۲۵ سال سن دارند.

غلامعلی ابوحمزه، فرمانده سپاه کرمان، نیز اعلام کرد که بیش از ۸۰ نفر از معترضان دستگیر و تحویل «مراجع ذی‌صلاح» شده‌اند.

مصطفی امیدوار دادستان تاکستان در استان قزوین، نیز بدون ذکر تعداد اعلام کرد که تعدادی از «لیدرهای» اعتراضات در این شهر بازداشت شده‌اند.

حاجی رضا شاکرمی، دادستان کرج، نیز اعلام کرد ۲۰ نفر از کسانی که به گفته او «لیدر» تجمعات اخیر بوده‌اند، بازداشت شده‌اند. وی اعلام کرد که در ارتباط با تعداد کل بازداشت شدگان «فعلا آماری ارائه نمی‌دهیم».

حسن حیدری، دادستان مشهد، نیز اعلام کرد که در تجمعات روزهای اخیر در این شهر ۱۳۸ نفر بازداشت شده‌اند.

ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با اعلام بازداشت ۴۰ تن در پی تجمع‌ها و تظاهرات روزهای اخیر در این استان خبر داد و گفت که «۱۵ تن از این افراد که عاملان اقدامات در راستای اخلال در نظم و اقدام علیه آرامش و امنیت عمومی بودند».

تعدادی از مقامات دیگر شهرهای ایران نیز در روزهای گذشته از دستگیری تعدادی از معترضان خبر داده بودند. از جمله علی آقا‌زاده، استاندار استان مرکزی از بازداشت ۱۰۰ نفر در این استان خبر داده بود.

محمدرضا اصلانی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان آزادشهر در استان گلستان اعلام کرد که چهار نفر از تجمع کنندگان در این شهرستان دستگیر شدند.

در همین حال کمپین حقوق بشر در ایران به نقل از منابع مطلع خود در زندان‌های اوین تهران و رجایی‌شهر کرج، از انتقال تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان روزهای اخیر به این دو زندان خبر داده‌اند.

یک منبع مطلع به این سازمان حقوق بشری گفت: ریاست زندان اوین تهران، دستور تخلیه یکی از بندهای این زندان برای انتقال بازداشت‌شدگان جدید به آنجا را داده است.

به گفته او، ‌ سالنی که از سوی مسئولان زندان اوین برای بازداشت‌شدگان جدید تخلیه شده است، بیش از ۲۰۰ زندانی را در خود جای داده بود که اکنون به سایر بندهای زندان اوین منتقل شده‌اند.

منابع کمپین حقوق بشر در ایران همچنین گفتند: یکی از سالن‌های زندان رجایی‌شهر کرج نیز به معترضان بازداشت شده در کرج اختصاص داده شده است.

به گفته این منابع، این سالن ظرفیت پذیرش بیش از ۱۵۰ زندانی را دارد.

با کشته شدن دست‌کم ۹ تن در جریان تجمع‌ها و تظاهرات دوشنبه شب، تعداد کشته‌شدگان روزهای اخیر در چند شهر ایران به ۲۱ تن رسیده است.

خبرگزاری‌ها به نقل از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گزارش داده‌اند که شش تن از معترضان دوشنبه شب ۱۱ دی، در حمله به یک پاسگاه پلیس در قهدریجان در مرکز استان اصفهان، کشته شده‌اند. در عین حال، ‌گزارش‌های رسمی حاکی از کشته شدن یک عضو سپاه پاسداران در کهریزسنگ در استان اصفهان، در روز دوشنبه است.

پیشتر، ‌شماری از معترضان در شهرهایی مانند دورود و تویسرکان و ایذه به دست نیروهای ضد شورش جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند. با این حال مقامات جمهوری اسلامی کشته شدن این افراد به دست ماموران امنیتی را رد کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایلنا، ایسنا، فارس، تسنیم، میزان/ ا.م/ک.ر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال