جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ناآرامی‌های ایران برگزار شد

جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶-۲۰۱۸-۰۱-۰۵-IranSOS- جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد ناآرامی‌ها و سرکوب معترضان در ایران برگزار شد. این جلسه اضطراری به درخواست آمریکا تشکیل شده بود. روسیه در آخرین لحظه درخواست کرد که پیش از تشکیل این نشست، جلسه‌ای پشت درهای بسته برگزار شود. 

 

 به گزارش رادیو فردا٬ برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که روسیه می‌خواست با توسل به مقررات، جلوی برگزاری جلسه علنی در خصوص اعتراض‌ها و ناآرامی ها در ایران را بگیرد.

اما اعضای شورای امنیت می‌توانند برای ورود به این موضوع رای‌گیری کنند که در این صورت برای برگزاری این نشست، به ۹ رای از ۱۵ عضو شورای امنیت نیاز بود و به نظر می‌رسد آرای لازم برای برگزاری جلسه علنی به دست آمد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای گفته بود: «اگر کشوری بخواهد حتی جلوی برگزاری جلسه را بگیرد، کارش مثل رژیم حاکم بر ایران است که اجازه شنیده شدن صدای مردمش را به آن ها نمی‌دهد.»

گزارش‌ها حاکی است که خانم هیلی در نشست علنی امروز شورای امنیت نیز به ستایش از معترضان ایرانی پرداخته و گفته که آنها به کمک جهان نیاز دارند.

وی تاکید کرده که مساله ناآرامی های فعلی در ایران نه فقط به حقوق بشر، بلکه بر صلح و امنیت جهانی هم تاثیر می‌گذارد.

خانم هیلی افزود: «حکومت ایران حالا هشدار لازم را گرفته است؛ جهان کاری را که شما می کنید زیر نظر دارد.»

بر اساس گزارش‌ها سفیر فرانسه در شورای امنیت به بخشی از سخنان نیکی هیلی واکنش نشان داده و گفته رخدادهای ایران را نمی‌شود «خطری برای صلح و امنیت جهانی» دانست.

فرانسوا دولاتره گفت: «هرقدر هم وقایع اخیر ایران نگران کننده باشد، در حدی نیست که آن را خطری برای امنیت و صلح جهانی تعریف کنیم.»

در ادامه نشست متیو راکرافت سفیر بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز شرایط ایران را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: «عدم توقف احکام اعدام از جمله اعدام نوجوانان در ایران، ضعف در حاکمیت قانون، اعمال محدودیت در آزادی بیان و مذهب و اعتقاد، همگی از مواردی هستند که جای نگرانی عمیقی دارند.»

گزارش ها حاکی است که در این جلسه واسیلی نبنزیا ، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد از طرح موضوع اعتراضات در ایران در جلسه شورای امنیت انتقاد کرده است.

واسیلی نبنزیا آمریکا را متهم کرده است که باعث سلب توجه شورای امنیت به مسایل اساسی می شود.

وی تاکید کرده است: شما به جای آن که انرژی شورای امنیت را صرف توجه به بحران های اساسی مانند؛ وضعیت در افغانستان، سوریه، لیبی، عراق ، یمن، کره شمالی و قاره افریقا بکنید، دارید دخالت در امور داخلی یک کشور را پیشنهاد می کنید.

سفیر روسیه همچنین گفته است: واضح است که ما متاسفیم از این که انسان ها جانشان را در این تظاهرات از دست دادند، تظاهرات هایی که مسالمت آمیز نبودند. اما اجازه بدهید ایران خودش، مسایلش را حل و فصل کند ؛ یعنی همان کاری که الان دارد انجام می دهد.

پیش از این جلسه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته بود که مسکو از آمریکا می‌خواهد «در امور داخلی ایران دخالت نکند

غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز با ارسال نامه‌ای به دبیرکل و مقام‌های سازمان ملل متحد از آنچه «دخالت فاحش واشینگتن در امور داخلی ایران» نامیده، شکایت کرده‌ و در این نامه نوشته که دونالد ترامپ و معاون او، مایک پنس، «شخصاً در حال ایجاد آشوب در ایران هستند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته اخیر با پیام‌هایی هرروزه پشتیبانی کامل خود را از معترضان در ایران بیان کرده‌است و دیگر مقام‌های آمریکایی نیز پیام‌های مشابهی اعلام کرده‌اند.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه خطاب به جوانان معترض در خیابان‌های ایران گفته بود که در تلاش خود برای دست‌یابی به آزادی و دموکراسی، ایالات متحده را «متحد طبیعی» خود بدانند و اعلام کرد که آمریکا آماده است تا در پشتیبانی از معترضان وارد عمل شود و در این راستا «تمامی وزنه اقتصادی» خود را علیه حکومت ایران به‌کار خواهد گرفت.

طبق آخرین گزارش‌ها، در جریان ناآرامی ها در ایران، ۲۲ تن کشته و دست کم یک هزار و ۷۰۰ تن در ۹ استان ایران بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری آلمان، رویترز، فرانسه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال