رهایی پنچ زندانی از چوبه دار

سه شنبه ۱۹دی ۱۳۹۶-۲۰۱۸-۰۱-۰۹-IranSOS-  پنچ زندانی در پنچ پرونده جداگانه در تهران، فارس و سیستان و بلوچستان با رضایت اولیای دم از اعدام ۲۰۱۸-۰۱-۱۰ یافتند. همچنین معاون رئیس کل دادگستری در امور شورا‌های حل اختلاف استان یزد گفت که اخذ رضایت در ۳ فقره پرونده اعدام و آزادی ۴۲۰ نفر از زندان‌های استان با صلح و سازش، حاصل تلاش مجموعه شورا‌های حل اختلاف استان یزد در ۹ ماه ابتدایی سال جاری بوده است.

 

به گزارش هرانا به نقل از ایران مورخ ۱۷ دی ۱۳۹۶، مردی که به‌دنبال درگیری دو طایفه در شهرستان سراوان – استان سیستان و بلوچستان- یک نفر را کشته بود، با تلاش ریش سفیدان و اعضای شورای حل اختلاف زاهدان از اعدام رهایی یافت.

حجت‌الاسلام حمید رضا بندانی، رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: “با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شماره ۱۹ شهرستان زاهدان، اختلاف و درگیری بین دو طایفه در سراوان به سازش رسید. این اختلاف از سال ۸۷ و پس از مصدومیت و قتل یکی از اعضای طایفه‌ای در نزاع دسته جمعی شهرستان سراوان آغاز شده بود. براساس شواهد به دست آمده عامل این قتل به‌ اعدام محکوم شد”.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان ادامه داد: “با توجه به صدور حکم اعدام ، پرونده از شعبه سوم اجرای احکام کیفری شهرستان زاهدان برای گرفتن رضایت و ایجاد سازش بین دو طایفه به شورای حل اختلاف شماره ۱۹ زاهدان ارسال شد و سرانجام جلسه شورا با پدر مقتول برگزار شد که در جلسه اول ایشان حاضر به رضایت نشدند”.

در جلسه دوم اعضای شورای حل اختلاف شماره ۱۹ شهرستان زاهدان با جدیت بیشتری تلاش کردند تا بتوانند جلسات دیگری با خانواده مقتول برگزار کنند که با استفاده از نفوذ بزرگان و ریش سفیدان این بار تلاش اعضای شورای حل اختلاف شماره ۱۹ به ثمر نشست و در پایان جلسه پدر مقتول از مجازات اعدام گذشت کرد و به دریافت نصف دیه از خانواده قاتل راضی شد. این مبلغ در مهلت سه ماهه تعیین شده فراهم شد و اولیای دم با دریافت دیه، رضایت خود را اعلام کردند و با بخشش متهم دو طایفه به سازش رسیدند.

اخذ رضایت در ۳ فقره پرونده اعدام در یزد در ۹ ماه ابتدایی سال جاری

به گزارش میزان مورخ ۱۷ دی ۱۳۹۶، معاون رئیس کل دادگستری در امور شورا‌های حل اختلاف استان یزد گفت که اخذ رضایت در ۳ فقره پرونده اعدام و آزادی ۴۲۰ نفر از زندان‌های استان با صلح و سازش، حاصل تلاش مجموعه شورا‌های حل اختلاف استان یزد در ۹ ماه ابتدایی سال جاری بوده است.

معاون رئیس کل دادگستری در امور شورا‌های حل اختلاف استان یزد افزود: “باید در عرصه فرهنگی تلاش بیشتری صورت گیرد که ثمرات کار فرهنگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه بدنبال خواهد داشت”.

حداد شورای حل اختلاف را نهادی مردمی برای حل و فصل اختلافات مردم بر پایه صلح و سازش اعلام کرد و اظهار داشت: “حتی در شعب حکمی شورا‌های حل اختلاف نیز وظیفه اولیه اعضاء و تلاش بر سازش اصحاب دعوی است”.

وی گفت: “شورای حل اختلاف تنها مرجع قضایی است که در پایین‌ترین تقسیمات کشوری همچون روستا‌ها و دهستان‌ها نیز فعال است و خدمت را با نیروی اراده، عشق و نوع دوستی به مردم ارائه می‌دهد”.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان یزد تصریح کرد: “بسیاری از اعضای فعال، پا به کار و ساعی شورای حل اختلاف هیچ نوع رابطه استخدامی با دادگستری ندارند و تنها برای عشق به خدا و میل به خدمت در شورای حل اختلاف کار می‌کنند”.

حداد ادامه داد: “این نوع تفکر و اندیشه خدمت که اعضاء و کارکنان شورا‌ها بدون هیچ چشم داشت و مزدی برای مردم کار می‌کنند و تمام هم و غم آن‌ها، جلب رضایت طرفین پرونده و حل و فصل دعاوی بر مبنای صلح و سازش است که این مسئله بسیار ستودنی، ارزشمند و شایسته تقدیر است”.

وی همراهی و تعامل با شهرداری را به فال نیک گرفت و گفت: “بدون تردید ایجاد یک فکر فراگیر و ترویج یک اندیشه برگرفته از فرهنگِ گذشت، مدارا و صلح و مصالحه می‌تواند بسیار راهگشا باشد”.

لبخند زندگی به ۳ محکوم به اعدام

به گزارش ایران مورخ ۱۸ دی ۱۳۹۶، سه مرد جوان که در سه جنایت جداگانه مرتکب قتل شده بودند صبح دیروز پس ازجلب رضایت اولیای دم، در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی حسین اصغر زاده در برابر دادرسان قرار گرفتند تا از جنبه عمومی جرم محاکمه شوند.

نخستین پرونده مربوط به متهمی بود که در مرخصی از زندان به اتهام سرقت مسلحانه دستگیر شده بود. این مرد درجریان درگیری بافردی که در آژانس هواپیمایی فعالیت داشت اورا با شلیک ۳گلوله به قتل رسانده بود. وی درست زمانی که حکم اعدام اش توسط قضات دیوانعالی تأیید شده و یک قدم باچوبه دار فاصله داشت با جلب رضایت اولیای دم توانست از قصاص نجات یابد. وی صبح دیروز از جنبه عمومی جرم محاکمه شد و به اتهام نگهداری اسلحه به شش ماه حبس وبه خاطراینکه در طول مرخصی از زندان مرتکب جرم شده به ۷۴ضربه شلاق و شش سال حبس محکوم شد.

دومین پرونده هم مربوط به سربازی می‌شود که در دوران خدمت سربازی در جنایتی هولناک هم خدمتی‌اش را با اسلحه به قتل رسانده بود.وی در دفاع از خود گفته بود ساعت چهارونیم صبح بود که هم خدمتی‌ام به من تعرض کرد. من هم که از نظر قامت وهیکل از او کوچک‌تر بودم نتوانستم از خودم دفاع کنم. برای همین وقتی بیرون آمدم به طرف دژبانی رفتم وبا برداشتن اسلحه او را با شلیک گلوله کشتم. این پسر جوان درحالی که به اعدام محکوم شده بود با رضایت اولیای دم از اعدام نجات یافت واز جنبه عمومی جرم به سه سال حبس محکوم شد.

سومین پرونده هم مربوط به مردی بود که درماجرای دریافت حضانت فرزندش با همسر سابق خود درگیر شده واو را به قتل رسانده بود. اونیز با رضایت اولیای دم از اعدام گریخت و صبح دیروز از جنبه عمومی محاکمه شد و قضات او را به ۴سال زندان محکوم کردند.

با گذشت اولیای دم صورت گرفت؛ بخشش قاتل در شهرستان فیروز آباد

به گزارش ایلنا مورخ ۱۸ دی ۱۳۹۶، رئیس شورا‌های حل اختلاف استان فارس از بخشش قاتل در شهرستان فیروز آباد با گذشت اولیای دم خبرداد.

حجت السلام موسوی با اعلام این خبر اظهار داشت: “تلاش شورای حل اختلاف شعبه عشایر ویژه ایل قشقایی، منجر به اعلام رضایت اولیای دم در فیروزآباد شد”.

وی با اشاره به اهمیت عفو و بخشش و تأثیر آن در جامعه افزود: “۲ سال قبل، درگیری دوجوان منجر به قتل یکی از آنها شد که با شکایت اولیای دم، پرونده مربوطه در شعبه دوم دادگاه کیفری این استان بررسی و منجر به صدور حکم اعدام از سوی این مرجع قضایی و قطعیت این حکم شد”.

موسوی ادامه داد: “با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شعبه عشایر ویژه ایل قشقایی، همچنین پیگیری‌های مستمر اعضای شورای حل اختلاف، با برگزاری نشست‌های متعدد و مستمر صلح و سازش با خانواده مقتول، در نهایت این موضوع منجر به اعلام رضایت از سوی اولیای دم شد”.

شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال