سخنگوی قوه قضاییه: ۲۵ نفر جان باختند، صدور ۶۲۲ قرار بازداشت موقت درحوادث اخیر

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه رژیم ایران

یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶-۲۰۱۸-۰۱-۱۴-IranSOS- سخنگوی قوه قضاییه گفت که در اعتراضات اخیر طبق گزارش‌های ارائه شده، عده ای به عنوان مطلع و لیدر بازداشت شدند که در سه روز اول برای ۶٢٢ نفر قرار بازداشت موقت صادر شد. وی تعداد بازداشت شدگان را بسیار بیشتر از این رقم اعلام کرد اما مدعی شد برای اکثر آنان پرونده قضایی تشکیل نشده است. محسنی اژه ای همچنین جان باختن ۲۵ نفر در حوادث اخیر را تایید کرد.

به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه ای در صد و بیست و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران تصریح کرد: “طبق قانون کسانی که در اغتشاشات فعال بوده و از دشمنان بودند، مجازات می شوند. از همان ابتدا تاکید شد که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی مراقب باشند افرادی که از مردم عادی بودند، جوان بوده و شاید سخنی هم گفته باشند اما آسیبی به اماکن نزده باشند، اینها را دستگیر نکند. البته اغتشاش خیابانی است و ممکن است کسانی بازداشت شوند با این حال از ابتدا گفته شد که سوء سابقه برای این دسته از افراد لحاظ نشود”.

حدود ۶۲۲ قرار بازداشت موقت صادر شد

وی با اشاره به وضعیت برخی بازداشتی ها گفت: “در دو مرحله عده کثیری از بازداشت شدگان آزاد شدند. این افراد اغلب قبل از معرفی به دادسرا آزاد شدند. تعدادی هم بودند که طبق گزارش اولیه و سازمان اطلاعات سپاه به عنوان مطلع و لیدر بازداشت شدند که در سه روز اول برای ۶٢٢ نفر قرار بازداشت موقت صادر شد. از این تعداد هم عده ای آزاد شدند”.

وی در خصوص مجموع بازداشتی های تهران گفت: “در حال حاضر ۵۵ بازداشتی در تهران داریم. کل کشور تا دیروز حدود ۴۵۵نفر بود که احتمالا دیروز و امروز بخشی آزاد شدند”.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اینکه برخی می گویند سینا قنبری کسی که در زندان خودکشی کرده است؛ مرتبط با اعتراضات نبوده است، بدون اظهار نظر مشخص در مورد دلیل زندانی بودن آقای قنبری مدعی شد: “این فرد دانشجو نبوده و معتاد بوده است”.

۲۵نفر در مجموع در اعتراضات در خیابان کشته شدند

وی افزود: “۲۵نفر در مجموع در اغتشاشات اخیر در خیابان کشته شدند. سلاح های مورد استفاده و موثر در کشته شدن این تعداد از سلاح های افراد نظامی نبوده است”.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: “دستگیر شده خارجی در این ایام نداشتیم و تا جایی که پیگیری کردم یک دوتابعیتی داشتیم که این فرد در حال عکس برداری و فیلمبرداری دستگیر شد”.

وی ادامه داد: “با توجه به اینکه زمان امتحانات بود اعلام شد دانشجویان آزاد شوند بروند امتحان دهند اگر هم تحقیقات تکمیل نشده بود ترتیباتی اتخاذ شد که امتحان خود را بدهند تا به درس آنها لطمه ای نخورد”.

فکرمی کردیم اعتراضات دیرتر رخ بدهد

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای امنیتی و قضایی اعتراضات اخیر را پیش بینی کرده بودند؟ گفت: “از منظر قوه قضاییه می‌گویم احتمال این مسائل را می دادیم البته نه در این حد. برای زمان دیرتری این احتمال را می دادیم و با حجم کمتر. در برخی نشست ها این مسایل را گفته بودیم که محتمل است اتفاقاتی بیفتد. فکر می کردیم در اواخر بهمن یا اوایل اسفند رخ دهد”.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می شود رد پای برخی مسئولان دولت سابق در اعتراض های اخیر دیده شده است، گفت: “همه اطلاعاتی که هست باید در قوه قضاییه رسیدگی شود و باید دید چه چیزی ثابت می شود. در این قضایا گاهی وقت ها دشمن از تابلوی دیگری استفاه می کند. بنابراین الان برخی از این حرف ها را نه رد و نه تایید می کنم. گزارش هایی رسیده که باید بررسی شود تا ببینیم چه چیزی ثابت می شود”.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال