تداوم اعتراض خیابانی شهروندان عرب در اهواز پس از گذشت یک هفته / اسامی بازداشت شدگان

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۰۴-۰۵-IranSOS- شب گذشته برای ششمین شب متوالی مناطق عرب نشین خوزستان و بطور خاص شهر اهواز شاهد حضور خیابانی شهروندان عرب بود که به “نادیده گرفته شدن” خود در رسانه دولتی بعنوان قسمی از سیاست های “تبعیض آمیز و حذفی” حکومت ایران در قبال اعراب ایران معترض بودند. منابع محلی گزارش می دهند در خلال اعتراضات اخیر اعراب ایران دست کم ۱۶۰ تن از شهروندان بازداشت و تعداد زیاد دیگری نیز زخمی شده یا تحت تعقیب قرار گرفته اند.

به گزارش هرانا، از روز چهارشنبه مورخ ۸ فروردین ماه اعتراض شهروندان عرب عمدتا ساکن اهواز با تجمع مقابل ساختمان صدا و سیمای استان خوزستان آغاز شد.

اعتراض مسالمت آمیز این شهروندان در پی پخش برنامه‌ای از یکی از شبکه‌های صدا و سیمای ایران آغاز شد که در آن عروسک‌هایی با لباس محلی شهروندان مناطق مختلف ایران بر روی نقشه این کشور نصب می‌شود.

تصاویر منتشر شده از این برنامه در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که عروسک نصب شده بر روی منطقه خوزستان، لباس عربی به تن ندارد و معترضان می‌گویند با توجه به جمعیت بالای عرب‌های خوزستان، این عروسک باید لباس محلی عرب‌های خوزستان را به تن می‌داشت.

فعالان عرب معتقدند این اقدام رسانه‌ای، نژادپرستانه و توهین به عرب‌های خوزستان و نادیده گرفتن هویت آنان به شمار می‌رود. این اعتراضات به حدی پیش رفت که نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز به رئیس صدا و سیما نامه‌ای نوشته و خواهان عذرخواهی رسمی شد.

این اعتراضات از آن پس ادامه پیدا کرده است، تجمع‌های اعتراضی نخست در اهواز آغاز شد و سپس به چند شهر دیگر نیز گسترش پیدا کرد.

معترضان در روزهای اول خواستار عذرخواهی صدا و سیما شدند ولی با گذشت چند روز و بی‌پاسخ ماندن این مطالبه، در شعارهای سر داده شده توسط معترضان، مطالبات دیگری نیز مطرح شد.

حق تحصیل به زبان مادری، مشکلات بیکاری، استخدام‌های غیربومی، حقوق معوقه کارگران، انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، توقف روند تخریب محیط زیست، تغییر نگاه امنیتی حاکم بر استان، متوقف شدن روند دستگیری و زندان کنشگران عرب، تاسیس روزنامه و رسانه‌های مستقل به زبان عربی از جمله مطالباتی است که از سوی معترضان مطرح شد.

در طی یک هفته اعتراض مستمر شهروندان عرب، شهرهای اهواز بخصوص محله های ملاشیه، کوی علوی و بازار مرکزی این شهر، شهرهای ماهشهر، عین دو، حمیدیه، کوت عبدالله، خرمشهر و آبادان شاهد حضور معترضان در خیابانها بودند.

معترضان در روزهای اخیر با سر دادن شعارهایی مانند “ما ذلت را نمى‌پذیریم”، “جانم فداى اهواز”، “اهواز عشق من است”، “ما اینجا هستیم اینجا سرزمین آبا و اجدادی ما است”، “من عرب هستم” و “اهواز را نمی‌دهیم” به سیاست‌های صدا و سیما واکنش نشان دادند.

نیروهای انتظامی، امنیتی و لباس شخصی برای متفرق کردن معترضان در موارد متعددی به آنها حمله کردند، این نیروها از گاز اشک آور نیز بهره بردند.

در خلال درگیری بین نیروهای انتظامی-امنیتی و شهروندان معترض تعداد زیادی از شهروندان دستگیر یا زخمی شدند. گفته میشود افراد زیادی نیز تحت تعقیب قرار گرفته اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال