سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ حذف مجازات اعدام برای ۳ تا ۴ هزار متهم به قاچاق مواد مخدر

سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۰۴-۲۴-IranSOS- پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تعداد افراد متهم به قاچاق مواد مخدر که از قانون حذف اعدام برخوردار شده‌اند، گفت که آمار دقیقی نداریم ولی حدود سه تا چهار هزار نفر از این قانون منتفع شده‌اند. وی همچنین درباره آمار اعتیاد در میان دانش‌آموزان نیز گفته است که در سال ۸۰ حدود نیم درصد از جمعیت دانش آموزی دوم متوسطه تجربه مصرف مواد مخدر داشته‌اند که در سال ۹۰ این رقم به یک درصد و در سال ۹۵ به دو درصد رسیده است.

به گزارش هرانا به نقل از ایرنا، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر روز سه‌شنبه در نشست خبری با رسانه‌ها درباره تعداد افراد متهم به قاچاق مواد مخدر که از قانون حذف اعدام برخوردار شده‌اند، گفت که آمار دقیقی نداریم ولی حدود سه تا چهار هزار نفر از این قانون منتفع شده‌اند.

وی افزود: “وی درباره ساماندهی معتادان متجاهر نسبت به سال ۹۵ هم افزود: این اقدام با ۱۳ درصد رشد همراه بوده است که البته ایجاد ظرفیت از طریق تبصره ۲ماده ۱۶ رخ داده است”.

سخنگوی مبارزه با مواد مخدر درباره زندانیان مواد مخدر همگفت: “از مجموع ۲۲۵ هزار زندانی تمام جرائم، حدود ۹۵ هزار نفر مربوط به جرایم مواد مخدر هستند که این رقم ۴۲ درصد کل زندانیان را تشکیل می دهند”.

افشار با بیان اینکه اغلب کشفیات در استان های مرزی اتفاق می افتد، گفت: “۷۱۸ تن از کشفیات از مجموع ۸۱۰ تن مواد مخدری که در سال گذشته به دست آمد مربوط به ۱۰ استان اول فهرست ماست که معادل ۹۰.۲ درصد است”.

وی ادامه داد: “از این میزان حدود ۵۲ درصد کشفیات در پنج استان مرزی شرقی که در لایه اول هستند رخ داده و حدود ۲۷.۲ درصد کشفیات مربوط به استان های لایه دوم که همجوار استان های مرزی اند صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به کرمان، فارس و یزد اشاره کرد”.

افشار با تاکید بر مبادی دریایی هم افزود: “استان‌هایی همچون بوشهر که قبلا جزو ۱۰ استان اول ما به لحاظ کشفیات نبوده‌اند اکنون وارد این فهرست شده‌اند و همان طور که اشاره شد نشان می‌دهد تمایل برای قاچاق از سمت دریا بیشتر شده است. در همین راستا تصمیمات خوبی برای تامین شناورهای با سرعت بالا اتخاذ شده است”.

وی درباره سهم کشفیات از عملیات مبتنی بر اطلاعات در سال گذشته هم افزود: “این سهم ۶۴ درصد بوده است که باید در سال جاری به ۸۰ درصد برسد”.

افشار با اشاره به اجلاس مواد مخدر در وین که اسفند۹۶ برگزار شد، افزود: “طبق اعلام این اجلاس کشفیات مواد مخدر ایران با منشاء تریاک و مشتقات آن به تنهایی چهاربرابر جهان بوده است”.

طبق گزارشهای سازمان ملل سهم ایران در مبارزه با مواد مخدر قابل توجه است. ۳۲درصد از کل کشفیات جهان از مشتقات حشیش بدون احتساب ماری جوانا از آن ایران است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به میزان مرگ و میر ناشی از مواد نیز اشاره کرد و گفت: “آمار میزان مرگ و میر در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ حدود ۴.۹ درصد رشد منفی را نشان می دهد. مجموع میزان مرگ و میر در سال گذشته دو هزار و ۷۳۱ نفر بود که دو هزار و ۴۰۴ مورد مرد و بقیه زن بوده اند. در حالی که آمار مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در سال ۹۵ حدود دو هزارو ۸۷۲ مورد بود”.

وی توانمندسازی و آموزش ۷۰۰ هزار دانش آموز و والدین و مشاوران مدارس مقطع متوسطه دوم، پوشش ۵میلیون و ۵۰۰ هزار برنامه‌های آموزشی و کمپین ها در خانواده‌ها، آموزش سه هزار و ۵۰۰ نفر از اساتید دانشگاهی و ۳۵۰ هزار دانشجو را از عمده اقدامات فرهنگی این ستاد در سال ۹۶ ذکر کرد.

افشار از رشد تصاعدی در راه‌اندازی ان جی او ها خبر داد و گفت: “۳۶۰ هزار کارگر در یک هزار و ۲۰۰ کارگاه تحت پوشش طرح کاج قرار گرفته اند. علاوه بر این آموزش پیشگیرانه برای ۶۰ هزار کارمند و هشت هزار و ۵۰۰ کادر نظامی و خانواده های آنها انجام شده است”.

این مقام مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: “هم اکنون هزار و ۴۵۰ مسجد را نیز پوشش قرار داده ایم و هشت هزار کارگاه پیشگیری در محیط های چهارگانه برگزار شده است علاوه براین هشت هزار روحانی و مبلغ را در برنامه‌های پیشگیرانه را در برنامه های خود قرار داده ایم”.

افشار همچنین با اشاره به خطوط مشاور تلفنی هم گفت: “تاکنون به ۴۰۵ هزار تماس گیرنده با خطوط مشاوره تلفنی پاسخ گفته شده است و ۵۰ هزار نوجوان و جوان تحت پوشش سازمان جوانان هلال احمر قرار گرفته اند”.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: “در سال گذشته حدود یک میلیون معتاد در بیش از هشت هزار و ۶۰۰ مرکز کاهش آسیب و درمان و انواع مراکز اقامتی، تی سی ها و… تحت درمان قرار گرفته‌اند و در حال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰، DIC گذری (مرکز کاهش آسیب گذری) ، ۸۵ شلتر شبانه، ۳۶۵ تیم سیار، ۱۱ موبایل سنتر، ۱۲۰۰ مرکز اقامتی و ۷۱۰۰ مرکز سرپایی فعال هستند”.

تجربه مصرف مواد در ۲ درصد دانش آموزان دوم متوسطه

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار اعتیاد در جمعیت دانش آموزی عنوان کرد: “در سال ۸۰ حدود نیم درصد از جمعیت دانش آموزی دوم متوسطه تجربه مصرف مواد مخدر داشته اند که در سال ۹۰ این رقم به یک درصد و در سال ۹۵ به دو درصد رسیده است”.

وی تاکید کرد: “تجربه مصرف مواد مخدر حتی یک مرتبه در آمار گنجانده می‌شود. افزایش پنجساله اخیر بیشتر ناشی از افزایش مصرف ماده گل است”.

افشار درباره پایین بودن قیمت مواد مخدر در برخی نقاط هم گفت: “یک دلیل به میزان عرضه و تقاضا باز می‌گردد و علت دیگر آن است که قاچاقچیان میزان خلوص مواد را کم می کنند تا بتوانند بازار را کنترل کنند”.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین گفت: “پیگیر جدی انسداد مرزها هستیم و در این راستا همکاری نیروی دریایی ارتش و سپاه با نیروی دریایی ما برای مراقبت بیشتر ازمرزها را پیشنهاد داده‌ایم”.

طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود دو میلیون و ۸۰۸ معتاد در کشور وجود دارد.

لازم به یادآوری است که بر اساس دستورالعمل اجرایی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر که توسط رییس قوه‌قضاییه به تمام مراجع قضایی کشور ابلاغ شده، قضات اجرای احکام کیفری مکلفند در اسرع وقت ضمن توقف اجرای حکم محکومان به اعدام، پرونده آنها را مورد بررسی قرار دهند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال