پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۰۵-۰۳-IranSOS- صبح امروز، یک زندانی به اتهام “قتل” در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. به گزارش هرانا، صبح امروز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، یک زندانی به اتهام “قتل” در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. هویت این زندانی توسط هرانا “عبدالباسط رحمانی” ۲۵ ساله، از بند ۶ زندان مرکزی زاهدان احراز شده است.

یک منبع مطلع با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “عبدالباسط را روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه منتقل کرده بودند که امروز صبح اعدام شد”.

این زندانی مدت ۵ سال بود که در بند ۶ زندان مرکزی زاهدان به سر می برد و به اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده است.

گفتنی است که یک زندانی دیگر به نام “اعظم خزایی“، متهم به “قتل” روز دوشنبه هفته جاری در زندان اسلام‌آباد غرب اعدام شد.

لازم به ذکر است بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود بیش از ۶٠ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می خوانند.

بر اساس داده های ۲۹۴۵ گزارش ثبت شده در مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سالی که گذشت (اول فروردین ۱۳۹۶  تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۶) دست کم ۳۲۲ شهروند اعدام شدندو ۲۳۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۲۳ حکم اعدام که در ملأعام بوده است.

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر به گزارش سال ۲۰۱۷ این سازمان که اخیراً منتشر شده مراجعه نمایید. شما می‌توانید اسلایدهای گزارش پیش رو را نیز به‌صورت پی دی اف از اینجا دانلود کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال