اعدام دو زندانی در قم و ساری از جمله یک کودک-مجرم

چهارشنبه ۰۶ تیر ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۰۶-۲۸-IranSOS- روز چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷، ابوالفضل چزانی شراهی، کودک-مجرمی که در سن ۱۴ سالگی در جریان یک نزاع مرتکب قتل شده و به اعدام محکوم شده بود، در زندان قم اعدام شد. او پیش از این حداقل ۵ بار دیگر برای اجرای حکم به پای چوبه دار برده شده بود. همزمان در زندان مرکزی ساری، حکم اعدام یک زندانی که چند سال قبل در کمپ ترک اعتیاد یکی از معتادان را به قتل رسانده بود، اجرا شد.به گزارش هرانا، ابوالفضل چزانی شراهی، کودک-مجرمی که در سن ۱۴ سالگی مرتکب قتل شده و به اعدام محکوم شده بود، صبح روز چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ در زندان قم اعدام شد.

رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین الملل با انتشار مطلبی در این باره گفت: “صبح را با خبر دردناک اعدام یک محکوم نوجوان دیگر ابوالفضل چزانى شراهى آغاز کردیم. در ١۴ سالگى دستگیر شده بود و هنوز به ٢٠ سالگى هم نرسیده بود که او را کشتند. در عمر کوتاهش ۵ بار پاى چوبه دار برده شده بود و بار آخر دیشب در اثر سکوت و بى خبرى صدایى نبود که به نجاتش بیاید”.

به گفته رها بحرینی “ایران تنها کشور در جهان است که در این ابعاد گسترده قتل قضایی کودکان را با خونسردى و بیرحمى تمام برنامه ریزى و انجام مى دهد”.

لازم به ذکر است روز گذشته سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای گفت که مقامات ایران باید فورا اعدام یک نوجوان ایرانی به نام “ابوالفضل چزانی شراهی” را که به خاطر وارد آوردن ضربات مهلک چاقو به یک مرد در جریان یک نزاع در سن ۱۴ سالگی به مرگ محکوم شده است، متوقف کنند.

دیماه سال گذشته نیز عاصمه جهانگیر، گزارشگر وقت ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه درباره اعدام‌های فراقضایی، شتابزده و خودسرانه و رنه وینتر، دبیر کمیته حقوق کودک سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار لغو فوری اعدام این کودک-مجرم شده بودند.

در رابطه با ابوالفضل چزانی شراهی گفتنی است، وی در شهریور ۱۳۹۳ توسط شعبه یک دادگاه کیفری استان قم به اعدام محکوم شد. از آن زمان دست کم سه بار برای اجرای اعدام او برنامه‌ریزی شد. بار آخر که در سال ۱۳۹۵ بود، وی برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد اما اعدام در آخرین لحظات بنا به دلایلی نامعلوم متوقف شد.

ابوالفضل چزانی شراهی متولد ۲۶ دی ۷۷ است. بنابراین سن او در زمان وقوع جرم در تاریخ ۵ دی ۱۳۹۲، مطابق با تقویم شمسی ۱۴ سال و ۱۱ ماه و مطابق با تقویم قمری ۱۵ سال و ۵ ماه بوده است. تقویم رسمی ایران تقویم شمسی است اما برخی از مواد قانون مجازات اسلامی ایران به تقویم قمری استناد می‌کنند.

دادگاه کیفری استان قم با ارجاع به ماده ۱۴۷ قانون مجازات اسلامی اعلام داشت که ابوالفضل چزانی شراهی از حیث تاریخ قمری «بالغ» بوده و سزاوار مجازات مرگ است. ماده ۱۴۷ قانون مجازات اسلامی سن مسئولیت کیفری برای دختران و پسران را به ترتیب نه سال و پانزده سال تمام قمری تعیین کرده است.

دادگاه همچنین به نظریه پزشکی قانونی استناده کرده که اعلام داشته او از «رشد عقلی» برخوردار بوده است. حکم دادگاه کیفری استان قم توسط شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور در آذر ۱۳۹۳ تایید شد.

اعدام متهم به قتل در زندان مرکزی ساری

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد مورخ ۶ تیر ۱۳۹۷، صبح روز جاری، چهارشنبه ۶ تیر ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی ساری به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود “مهدی عالمی” حدوداً ۳۳ ساله و اهل ساری احراز شده است.

یک منبع مطلع در خصوص اعدام این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “مهدی چند سال قبل در یک کمپ ترک اعتیاد کار می‌کرد و در آنجا یکی از معتادان را زده بود که باعث به کما رفتن او شد و فرد مصدوم پس از دو هفته فوت کرد. در این چند سال هم خانواده مقتول حاضر نشدند تا رضایت بدهند.”

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران اعلان نشده است.

بر اساس داده های ۲۹۴۵ گزارش ثبت شده در مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سالی که گذشت (اول فروردین ۱۳۹۶  تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۶) دست کم ۳۲۲ شهروند اعدام شدندو ۲۳۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۲۳ حکم اعدام که در ملأعام بوده است.

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر به گزارش سال ۲۰۱۷ این سازمان که اخیراً منتشر شده مراجعه نمایید. شما می‌توانید اسلایدهای گزارش پیش رو را نیز به‌صورت پی دی اف از اینجا دانلود کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال