هشتمین روز از دور جدید اعتصاب سراسری کامیون‌داران؛ شمار بازداشت‌شدگان به دستکم ۸۹ تن رسید

۰۸ مهرماه ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۰۹-۳۰-IranSOS- اعتصاب رانندگان کامیون ایران که در دور جدید خود به دنبال فراخوانی از روز شنبه ۳۱ شهریورماه در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات صنفیشان آغاز شده است، روز شنبه ۷ مهرماه برای هشتمین روز در بسیاری از شهرهای ایران از جمله “قم، تهران، اصفهان، بندرعباس، سیرجان، مشهد، یزد، تبریز، ساری، کاشان، بوکان، کرج، مشکات، نقده و زرین‌شهر” ادامه یافت.

گزارشات حاکی از بازداشت ۸ تن دیگر در این خصوص است و با احتساب آمار بازداشت قبلی شمار بازداشت‌شدگان در این رابطه به دستکم ۸۹ تن رسیده است. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز گفت “کسانی که مانع حرکت کامیون‌ها می‌شوند، مشمول حکم «قطاع‌ الطریق» خواهند بود و مجازات این حکم می‌تواند «اعدام» باشد”.

به گزارش هرانا، از روز شنبه ۳۱ شهریورماه رانندگان کامیون در بسیاری از شهرهای ایران در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات صنفی خود دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

این اعتصاب در روز شنبه در بسیاری از شهرهای ایران از جمله “قم، تهران، اصفهان، بندرعباس، سیرجان، مشهد، یزد، تبریز، ساری، کاشان، بوکان، کرج، مشکات، نقده و زرین‌شهر” شکل گرفت.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه مشکلات کامیونداران حمل دان به مرغداری‌ها را با اختلال شدید مواجه کرده است، گفت: “نقل و انتقال مرغ در کشور هم به کندی انجام می‌شود”.

روز شنبه سید هادی مصطفوی، دادستان عمومی و انقلاب نهاوند از بازداشت ۴ تن از معترضان در این رابطه خبر داد و گفت: “پرونده در مرحله بررسی اولیه و رسیدگی قرار دارد”.

علی پاکدل، فرمانده انتظامی بجنورد نیز از بازداشت ۴ تن در استان خراسان شمالی خبر داد.

با احتساب این بازداشت‌ها، شمار بازداشت‌شدگان در این خصوص تا زمان تنظیم این گزارش به دستکم ۸۹ تن رسیده است.

لازم به ذکر است که طی روزهای گذشته نیز دست‌کم ۸۱ نفر در استان‌های قزوین، البرز، اردبیل، اصفهان، فارس و شهرستان پاکدشت بازداشت شده بودند، اتهام این افراد “اخلال در نظم و امنیت” و “قطاع‌الطریق” عنوان شده بود.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز گفت کسانی که مانع حرکت کامیون‌ها می‌شوند، مشمول حکم «قطاع‌ الطریق» خواهند بود و مجازات این حکم می‌تواند «اعدام» باشد.

علی القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری استان فارس، با اشاره به افرادی که در این خصوص بازداشت شده‌اند معترضان را به تعقیب کیفری به اتهام “قطاع طریق” و “افساد فی‌الارض” تهدید کرد.

دادخدا سالاری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز در رابطه با اتهام افراد بازداشتی گفت: “قانون گذار در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی هرگونه اقدامی که موجب اخلال در نظم عمومی کشور شود را به عنوان “محاربه” و “افساد فی الارض” جرم انگاری نموده است”.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تامین نیاز لاستیک کامیون‌داران مدعی شد: “در شش ماهه اول امسال ۵۲۰ هزار حلقه لاستیک در داخل تولید شد که علاوه بر تامین نیاز خودروسازان که برای خودرو‌های نوی خود نیاز داشتند مابقی آن در شبکه منظم با همکاری سازمان راهداری کشور در اختیار مراکز توزیع لاستیک قرار گرفت”.

اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی روز شنبه در جمع کامیونداران شهر اسدآباد وعده بررسی مشکلات رانندگان در مجلس را داده و گفت: “سیستم امنیتی و قضایی کشور با کسانی که مانع تردد کامیون‌ها می‌شوند با اشد مجازات برخورد می‌کند”.

در فراخوانی که از سوی اتحادیه هماهنگ‌کنندگان رانندگان سراسر ایران منتشر شد و از رانندگان کامیون خواست تا از اول مهر در اعتصاب سراسری شرکت کنند، ۱۵ خواسته رانندگان کامیون و ترانزیت بیان شد. از جمله این خواسته‌ها به «افزایش حقوق بازنشستگی و سختی کار»، «کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی»، «افزایش ۷۰ درصدی نرخ کرایه»، «کسر حق پرداختی بیمه رانندگان»، «حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها»، و «نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه‌ای مأموران راهنمایی و رانندگی و مجازات ماموران و افسران رشوه‌گیر» می‌توان اشاره کرد.

هرانا پیش از این در گزارشی به بررسی وضعیت در هفتمین روز از دور جدید اعتصاب سراسری کامیون‌داران ایران و واکنش مسئولان به این اعتصاب پرداخته بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال