“کودک آزاری” در مهدکودک‌ها و مدارس اجتناب‌ناپذیر است/کودکان را در خانه بیشتر آزار می‌دهند

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷-۲۰۱۸-۱۰-۰۸-IranSOS- مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در واکنش به کودک‌آزاری در مهدکودک‌ها گفت: در محیط‌های اجتماعی مثل مهدکودک و مدرسه هر چقدر تلاش کنیم و خوب کار کنیم، بازهم شاهد آسیب‌ها هستیم و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است. سیدحسن موسوی چلک (مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور)‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص کودک‌آزاری در مهد کودک‌ها اظهار داشت: در مقوله کودک‌آزاری محدودیت مکانی و زمانی وجود ندارد، چنانچه اگر تحلیلی بر اخبار داشته باشیم در خانه، محیط‌های اجتماعی و… همواره شاهد کودک‌آزاری هستیم.

وی افزود: وجود پدیده کودک‌آزاری در همه مکان‌ها این پیام را می‌رساند که هر چقدر نظارت تقویت شود و آموزش داده شود، باز هم شاهد کودک آزاری هستیم. در داخل منزل نزدیک‌ترین افراد به فرزندان به آنها آسیب می‌رسانند و آزارگر هستند. در محیط‌های اجتماعی مثل مهد کودک و مدرسه  هم هرچقدر تلاش کنیم و خوب کار کنیم، باز هم شاهد آسیب‌ها هستیم و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است.

او در خصوص روند نظارت بر جذب نیروها در مهد کودک‌ها و مراکز آموزشی گفت: طبیعتا هر سازمانی برای نظارت بر فعالیت‌های خود سازوکارهایی دارد، در مهدکودک هم به همین شکل است و تمامی افرادی که به هر طریقی با کودکان در مهدکودک‌ها در تماس هستند به اشکال مختلف گزینش می‌شوند و در صورت تخلف هم مطابق ضوابط آنها برخورد می‌شود. علاوه براین مجوزها به راحتی صادر نمی‌شوند و به طور ماهیانه مراکز کنترل می‌شوند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی خاطرنشان کرد: آزار کودکان یکی از مواردی است که بعد از تاییدشدن آن منجر به تعطیلی، اخطار و احضار عوامل نظارتی مرکز مربوطه می‌شود، اما در خصوص مهدکودک‌ها موضوع به شکل پیشگیری بعد از بحران نیست و قبل از پیشامد مشکلات یا عواملی مثل کودک‌آزاری تمامی افراد گزینش می‌شوند و به شکلی نیست که به راحتی مجوز فعالیت صادر شود، ضمن اینکه کادر باید دوره‌های خاصی هم بگذرانند.

او افزود: واقعیت این است بیشترین مکانی که کودک‌آزاری در آن شکل می‌گیرد، خانه‌ها هستند و مدرسه و مهد کودک سهم کمتری از این چرخه دارند و در حقیقت شیوع پدیده کودک‌آزاری در محیط‌های اجتماعی مثل مهدکودک و مدرسه به مراتب بسیار کمتر از چیزی است که در خانه‌ها اتفاق می‌افتد و به عبارتی مدارس و مهدکودک‌ها مصداق رفتار کودک‌آزاری به آن شدتی که در خانه‌ها وجود دارد، نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه کودک‌آزاری در هر محیطی شکل بگیرد، حساسیت خاصی روی آن وجود دارد، گفت: متاسفانه محیط‌های بسته‌ مانند مهدکودک و مراکز شبانگاهی هم از جمله محیط‌هایی هستند که کودک‌آزاری در آنها وجود دارد به همین دلیل آموزش‌هایی برای اولیا و مربیان برای پیشگیری از اتفاق‌هایی مثل کودک‌آزاری ارائه می‌شود.

موسوی چلک یادآور شد: با این حال هر چقدر روی پیشگیری کار شود، باز هم شاهد وقوع برخی پدیده‌ها خواهیم بود و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، چرا که ما با انسانی سروکار داریم که رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی دارد، اگرچه آموزش مهمترین محور کاهش و کنترل روند آسیب‌های اجتماعی از جمله کودک‌آزاری است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را کتمان کند.

او با بیان اینکه با تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی شاهد روند کاهشی کودک‌آزاری خواهیم بود، گفت: این لایحه گام بزرگی در راستای کاهش کودک‌آزاری در کشور است. در واقع اگر این لایحه تصویب و ابلاغ شود؛ شرایط بهتری برای حمایت از کودکان فراهم می‌شود که به نظر من در آن صورت یکی از پیشروترین کشورها در حوزه‌ حمایت از کودکان و نوجوانان خواهیم شد.

موسوی چلک در پایان گفت: اخیرا قوه قضائیه، آموزش و پرورش و معاونت‌های اجتماعی دستگاه‌ها در حال انجام اقدامات خوبی برای رسیدگی به این شرایط هستند، اما بخش زیادی از عواملی که منجر به کودک‌آزاری می‌شوند، روانی هستند و در خصوص آنها کار زیادی نمی‌توان انجام داد، چرا که زنجیره‌ای متشکل از عوامل مختلفی مثل مصرف مواد مخدر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال