‎بیانیه شماره یک زندانیان اعتصاب کننده در بند ۳۵۰ زندان اوین

يكشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ – هرانا – چهار زندانی اعتصابی اوین در طی بیانیه ای علت اعتصاب غذای خود را شرح داده و با یادآوری زندانیانی که به دلایل پزشکی در زندان ها فوت کردند خواهان رسیدگی به وضعیت زندانیان بیمار شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: “با توجه به اخبار منتشره نگران کننده حاکی از وضعیت نامطلوب جسمی آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محدودیت در ارایه خدمات درمانی به آن‌ها، ما امضا کنندگان این بیانیه در اعتراض به محدودیت‌های نابجا و غیر قانونی برای دریافت خدمات درمانی به همه زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی از روز شنبه یازده آبان ۱۳۹۲ اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌ایم تا شاید به این ترتیب صدای مظلومیت زندانیان در بند ۳۵۰ زندان اوین و دیگر زندانهای کشور را به گوش همه آزادگان برسانیم.”

متن کامل این بیانیه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:
‎به نام خدا
بیانیه شماره یک – چرا اعتصاب غذا کردیم؟ 
مطابق ماده ۱۰۲ آیین نامه سازمان زندان‌ها، این سازمان مسولیت سلامت و جان زندانیان را عهده دار می‌باشد. بر این اساس و مطابق بند ه ماده ۲۴ و مواد ۱۰۲، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۵ و ۱۱۸ آیین نامه مذکور سازمان زندانهای کشور که مستقیما زیر نظر رییس قوه قضاییه انجام وظیفه می‌نماید، موظف است کلیه اقدامات لازم را به منظور حفظ سلامت زندانیان به خصوص معاینه و معالجه زندانیان بیمار انجام دهد.
‎بر اساس شواهد غیر قابل انکار، سازمان زندان‌ها به نیابت از قوه قضاییه تخلفات عدیده‌ای در این زمینه داشته و دارد. پرونده شهادت زنده یاد هدی صابر در بند ۳۵۰ زندان اوین به دلیل اهمال و تخلف مدیریت زندان هنوز در محاکم قضایی باز است. ایست قلبی مرحوم افشین اسانلو در مسیر انتقال از زندان رجایی شهر کرج به بیمارستان که به فوت وی منجر شد، هنوز در یاد و خاطره ما مانده است. به اسامی فوق نام زندانیان دیگری همچون مرحوم حسن ناهید، محسن دگمه چی و البرز قاسمی را نیز می‌توان افزود که همگی به دلیل تعلل و بی‌توجهی مسولین زندان در معالجه، درگذشتند. از این گذشته روند تدریجی فرسایش جسمی و روحی برخی از زندانیان به دلیل شرایط نامساعد زندان و ابتلای آنان به بیماریهای مزمن و حاد و در عین حال بی‌توجهی و تاخیر مدیریت زندان در ارایه خدمات درمانی مناسب، مدتهاست روند مرگ تدریجی زندانیان به خصوص زندانیان سیاسی، عقیدتی، امتیتی را آغاز کرده است. اهم مشکلات و مسایلی که موجب شد تا امضا کنندگان این بیانیه پس از بار‌ها گفتگو و پیگیری برای متقاعد سازی مسولان برای اصلاح وضعیت و در آستانه سالروز شهادت مرحوم ستار بهشتی اعتصاب غذا کنند عبارت است از:
‎۱: عدم ارایه خدمات درمانی تخصصی به بیماران نیازمند به دلیل فقدان پزشک متخصص در زندان. 
۲: موکول نمودن اعزام بیماران به مراکز درمانی خارج از زندان به پوشیدن لباس مخصوص و بستن دستبند و پابند و در نتیجه انصراف زندانیان به خصوص زندانیان سیاسی – عقیدتی به همین دلیل. 
۳: مداخله نهادهای امنیتی، دادستانی و حتی برخی قضات در فرایند اعزام بیماران به مراکز درمانی و اعمال محدودیت غیر قانونی جهت تصمیم گیری در این زمینه. 
۴: فرایند طولانی و چندین ماهه برای موافقت با اعزام زندانیان به مراکز درمانی به رغم تایید نیاز به خدمات تخصصی درمانی فوری از سوی پزشک قانونی و پزشکان شاغل در زندان. 
۵: فقدان پزشک متخصص در پاره‌ای از رشته‌ها و عدم استقرار دایمی پزشکان متخصص در دیگر رشته‌ها در محل زندان. 
۶: بی‌توجهی به وضعیت بسیاری از بیماران زندانی به این بهانه که بیماری آنان حاصل حضور در زندان بوده و امری عادی است. 
۷: عدم تامین هزینه معالجه برخی بیماران به خصوص بیماران صعب العلاج که تامین دارو و درمان آنان نیاز به هزینه بالا دارد.
‎با عنایت به موارد بالا و با توجه به اخبار منتشره نگران کننده حاکی از وضعیت نامطلوب جسمی آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محدودیت در ارایه خدمات درمانی به آن‌ها، ما امضا کنندگان این بیانیه در اعتراض به محدودیت‌های نابجا و غیر قانونی برای دریافت خدمات درمانی به همه زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی از روز شنبه یازده آبان ۱۳۹۲ اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌ایم تا شاید به این ترتیب صدای مظلومیت زندانیان در بند ۳۵۰ زندان اوین و دیگر زندانهای کشور را به گوش همه آزادگان برسانیم و در آغاز ماه محرم، این سخن شهید عدالت و آزادی را بار دیگر خطاب به مسولان امر یاد آور شویم که: “اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.”
‎عبدالفتاح سلطانی – امیر خسرو دلیرثانی – مهدی خدایی – سعید مدنی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال