معوقات مزدی کارگران در ۲ واحد صنفی

چهارشنبه ۱۲ دیماه٬ ۱۳۹۷-۲۰۱۹-۰۱-۰۲-IranSOS- کارگران شاغل در پروژه قطار شهری اهواز برای چندمین بار از معوقات مزدی ۱۸ ماهه خود خبر دادند و گفتند که “سالهاست در شرایط سخت در زیرزمین به سختی کار میکنیم و در تمامی این سالها پیمانکار این مجموعه در مقام کارفرما به تعهدات مزدی خود عمل نکرده است”. بنا بر خبری دیگر مدیریت شرکت کیش چوب از معوقات مزدی کارگران این شرکت خبر داد و گفت که “پرداخت معوقات کارگران در دستور کار قرار گرفته و این شرکت کار خود را از سر گرفته است”.

به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، کارگران پیمانی قطار شهری اهواز می‌گویند که پیمانکار هنوز بابت مطالبات مربوط به ۱۸ ماه دستمزد پرداخت نشده با آنها تسویه حساب نکرده است.

تعدادی از کارگران قطار شهری اهواز واقع در استان خوزستان گفتند: “به‌صورت مشخص حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کارگر در مجموعه قطار شهری اهواز تحت مسئولیت پیمانکار مشغول کارند که از تیر ماه سال گذشته مطالبات مزدی‌شان به تاخیر افتاده است”.

این کارگران گفتند: “سالهاست که در شرایط سخت در زیرزمین به سختی کار می‌کنیم و در تمامی این سال‌ها پیمانکار این مجموعه که مسئولیت ساخت این پروژه عمرانی را برعهده گرفته است، در مقام کارفرما به تعهدات مزدی خود عمل نکرده است”.

به گفته آنها، در نتیجه استمرار این وضعیت دستمزدهای کارگران دیگر پاسخگوی هزینه‌های زندگی آنها نیست. اخیرا نیز پیمانکار مبلغ ۸۰۰ هزار تومان به صورت علی‌الحساب به حساب کارگران واریز کرده اما هنوز ۱۸ ماه مزد به کارگران بدهکار است.

کارگران پیمانی پروژه قطار شهری اهواز خواستار آن هستند تا مدیرعامل قطار شهری اهواز در مقام کارفرمای اصلی چاره‌ای برای تامین منابع مالی این پروژه عمرانی و پرداخت دستمزد نیروی کار بیندیشد. بنابراین اگر قرار است مشکلات به همان صورت قبل استمرار داشته باشد، کارگران امنیت شغلی خود را از دست می‌دهند. در عین حال این کارگران می‌گویند اخیرا تعداد کمی از کارگران (حدود ۵ تا ۱۰ نفر) به صورت خودخواسته محل کار خود را ترک کرده‌اند.

آنها اظهار داشتند: “بازرس اداره کار شهر اهواز برای بررسی وضعیت شغلی کارگران قطار شهری از این مجموعه بازدید کرده است و ما کارگران منتظر نتیجه این بازرسی از سوی اداره کار هستیم”.

معوقات مزدی کارگران شرکت کیش چوب

به گزارش ایلنا، مدیریت شرکت کیش چوب از معوقات مزدی کارگران شاغل در این واحد صنفی خبر داد.

وی در این خصوص گفت: “با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و علی‌الخصوص رکود حاکم بر صنعت ساختمان در سال‌های اخیر، شرکت کیش چوب نیز به مانند تعداد زیادی از کارخانجات مطرح کشور دچار مشکلات نقدینگی و کاهش تولید گردید و در طی دو سال گذشته به پایین‌ترین سطح فعالیت خود رسید”.

مدیریت شرکت کیش چوب افزود: “علی‌رغم تلاش صورت گرفته و توقف تولید و با اعتقاد به حفظ اشتغال پرسنل موجود، قراردادهای پرسنل تمدید و بار مضاعف مالی و خصوصا در سال گذشته به مجموع دیون این شرکت اضافه شد”.

به گفته وی، از ابتدای سال جاری، مذاکرات طولانی و پیوسته‌ای با یکی از مجموعه‌های تولیدی و بازرگانی کشور (گروه ازنو) در خصوص مشارکت و همکاری در خصوص راه‌اندازی مجدد کارخانه و توسعه بازرگانی صورت گرفت که نهایتا در آذرماه منتج به عقد قرارداد مشارکت فی‌مابین شد که مهمترین اقدامات صورت گرفته در یک ماه گذشته به شرح ذیل است:

– تشکیل کمیته تسویه در کارخانه جهت پرسنل مستعفی و آ‌غاز تسویه حساب پرسنل مذکور از اواخر آذر ماه به صورت هفتگی که بر اساس اطلاع‌رسانی صورت گرفته کلیه لیست ارائه شده تا پانزدهم اسفندماه تسویه می‌گردند.

– آغاز عملیات راه‌اندازی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، جانبی و آماده‌سازی خطوط جهت تولید محصولات

– پرداخت حقوق یک ماه پرسنل شاغل و دعوت به کار شده و برنامه‌ریزی جهت پرداخت منظم حقوق

– پرداخت معوقات حقوق پرسنل شاغل از اسفندماه سال جاری در طی یک مدت زمان مشخص علاوه بر دریافتی حقوق ماهیانه

– خرید مواد اولیه داخلی و خارجی جهت تامین و تکمیل مواد اولیه

– تکمیل و راه‌اندازی واحد فروش متناسب با سبد محصول جدید

– سفارش‌گذاری ساخت ماشین‌آ‌لات تکمیلی کارخانه جهت تولید محصولات جدید

مدیریت شرکت کیش چوب در پایان گفت: “شایان ذکر است بر خلاف اطلاعات مطرح شده هیچ گونه تغییری در ماهیت کارفرما یا مالکیت شرکت کیش چوب صورت نگرفته و انجام کلیه تعهدات حقوقی این شرکت در برنامه ارائه شده به سازمان منطقه آ‌زاد کیش به تدریج صورت خواهد گرفت”.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال