محمد نجفی، وکیل دادگستری هفته آینده در پرونده جدید محاکمه می شود

یکشنبه ۱۶ دیماه٬ ۱۳۹۷-۲۰۱۹-۰۱-۰۶-IranSOS- محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در حال سپری کردن محکومیت سه ساله خود در زندان اراک بسر می برد، در تاریخ ۲۵ دی ماه در پرونده دیگری به اتهام «تشویش اذهان عمومی» محاکمه می شود. وی هفته گذشته در پی احضار به شعبه بازپرسی دادسرای شازند در این خصوص مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفته بود. آقای نجفی اخیرا نیز در دو پرونده دیگر در دادگستری شهرستان شازند و دادگاه انقلاب اراک مجموعاً به تحمل ۱۴ سال حبس محکوم شده بود.

به گزارش هرانا، پیام درفشان وکیل مدافع محمد نجفی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا با اعلام این خبر اظهار داشت: چند هفته پیش سه اتهام جدید در شعبه بازپرسی دادگستری شازند در رابطه با موکلم مطرح شد که بازپرس با هر سه این اتهامات مخالفت کرد اما نهایتاً با اصرار دادستان، اتهام «تشویش اذهان عمومی»به او تفهیم شد و دادگاه وی در تاریخ ۲۵ دی ماه در شعبه بازپرسی دادسرای شازند محاکمه می شود.

آقای درفشان در ادامه گفت: وقتی علیه فردی جرایم مختلف کیفری مطرح و در حال رسیدگی است و مختومه هم نشده، همه موارد باید در یک شعبه متمرکز شده و در یک جا به آنها رسیدگی شود.

پیام درفشان، وکیل محمد نجفی پیشتر در خصوص گشایش پرونده‌ی جدید برای موکلش به گزارشگر هرانا گفته بود: “روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه محمد نجفی بدون اطلاع قبلی و رعایت فاصله زمانی قانونی احضار و از بابت اتهامات “توهین به رهبری، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و مصاحبه با رسانه‌های خارجی” با مصادیق نامه به آیت‌الله خامنه‌ای و مصاحبه با رسانه‌ها در ارتباط با بازداشت همکاران خود آقایان شعله‌سعدی و کیخسروی به بازپرسی دادسرای شازند منتقل شد. نهایتاً به دلیل اینکه مصاحبه به تنهایی نمی‌تواند اتهام باشد، دو مورد از اتهامات توسط بازپرس پرونده رد شد و با اصرار دادستان اتهام «تشویش اذهان عمومی» به وی تفهیم شده است”.

این وکیل دادگستری همچنین افزود: “آقای نجفی در مقابل تفهیم این اتهام در خصوص نامه به رهبری در جلسه بازپرسی گفته است که «نه‌تنها گفته‌های من کذب نبوده بلکه زبان و بیان و آنچه که ما گفتیم هرگز درخور عظمت فاجعه نیست؛ حقیقت متاسفانه بسیار سیاه‌تر و تلخ‌تر از آن چیزی است که عنوان کرده‌ام».”

پیام درفشان همچنین در ارتباط با پرونده دیگر موکل خود گفت: “در ارتباط با حکم صادره توسط دادگاه انقلاب اراک که محمد نجفی را به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود نیز اعتراض به این حکم ثبت شده و منتظر تعیین وقت دادگاه تجدید نظر هستیم”.

محمد نجفی روز شنبه نیز توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو دادگستری شهرستان شازند از بابت اتهام “تشویش اذهان عمومی” از طریق درج مطالب در رسانه‌های مجازی” به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

پیش‌تر نیز شعبه یک دادگاه انقلاب اراک، حکم پنج تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی ماه در شهرستان شازند محمد نجفی را در بخش دوم پرونده به صورت گروهی صادر کرد.

بر این اساس محمد نجفی به ۱۳ سال حبس تعزیری شامل ۲ سال حبس تعزیری به اتهام “تبلیغ علیه نظام”، ۱ سال حبس تعزیری به اتهام “توهین به رهبری” و ۱۰ سال حبس تعزیری به اتهام “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی” محکوم شده بود.

آقای نجفی پیش از آن نیز در بخش اول این پرونده در مهرماه سال جاری به همراه ده تن دیگر توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی محاکمه شده بود.

بر اساس حکم صادره توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی محمد نجفی به سه سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

لازم به ذکر است که محمد نجفی روز یکشنبه ۶ آبان‌ماه ۱۳۹۷ جهت اجرای حکم ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق بازداشت و به زندان اراک منتقل شدند.

محمد نجفی از جمله افراد پیگیر نحوه‌ی جان باختن یکی از معترضان در وقایع دی‌ماه ۹۶ بود. وی پس از افشاگری در خصوص فوت “وحید حیدری” یکی از معترضان خیابانی دی‌ماه که در اراک بازداشت و در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک درگذشت، بازداشت شده بود.

مسئولان قضایی حکومت جمهوری اسلامی ایران مدعی شده بودند که وحید حیدری فروشنده مواد مخدر بوده و در بازداشتگاه کلانتری اراک دست به خودکشی زده است؛ آقای نجفی پس از انجام تحقیقات میدانی که از طریق اقوام و دوستان وحید حیدری به عمل آورده بود، بیان کرده که او یک دست‌فروش بوده و هیچ‌گونه سوءپیشینه‌ای نداشته و بر جسدش که در شرایط امنیتی دفن گردیده نشانی از خودکشی وجود نداشته و آسیب ناشی از اصابت شیء به سر او به‌وضوح پیدا بوده است.

لازم به ذکر است محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، مراجع امنیتی را به «پرونده‌سازی» برای یک وکیل دادگستری (محمد نجفی) متهم کرده بود که بنا به اعلام آقای صادقی «ثابت» کرده است که وحید حیدری، نوجوان جان‌باخته در بازداشتگاه کلانتری اراک، «موادفروش» نبوده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال