تداوم اعتصاب غذای مریوان کرکوکی و قادر محمدزاده در زندان های رجایی شهر و ارومیه

دوشنبه ۱۳ اسفند٬ ۱۳۹۷-۲۰۱۹-۰۳-۰۴-IranSOS-  قادر محمدزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، از روز شنبه ۱۱ اسفندماه به دلیل انتقالش به بند قرنطینه این زندان دست به اعتصاب غذا زده است. از طرفی مریوان کرکوکی، زندانی تبعه عراق محبوس در زندان رجایی شهر که در اعتراض به مخالفت وزارت اطلاعات با استرداد وی به کشورش اعتصاب کرده بود، امروز وارد دهمین روز اعتصاب غذای خود شد.

به گزارش هرانا، قادر محمدزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه در سومین روز اعتصاب غذای خود به سر می برد. از طرفی مریوان کرکوکی، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج وارد دهمین روز اعتصاب غذای خود شده است.

یک منبع مطلع در خصوص اعتصاب قادر محمدزاده به گزارشگر هرانا گفت: ” وی را به بهانه داشتن تلفن همراه به قرنطینه منتقل کردند، در حالی که وسایلش را بازرسی کردند و چیز غیرقانونی در میان آن پیدا نکردند. مسئولین زندان تنها با استناد به گزارشات دیگر زندانیان وی را بدون اینکه از مدت زمان نگهداری در قرنطینه مطلع کنند به آنجا تبعید کرده اند. آقای محمدزاده نیز در اعتراض به این امر از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده است”.

هرانا در این خصوص پیشتر گزارش کرده بود، چهارشنبه ۱ اسفند‌ماه ۹۷، قادر محمدزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه به صورت تنبیهی به قرنطینه این زندان منتقل شده است.

این زندانی سیاسی در سال ۱۳۸۴ به اتهام “محاربه” و “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام” ابتدا به اعدام و سپس در دادگاه تجدید نظر به ۲۰ سال حبس محکوم شد. وی در بهار سال ۹۰ نیز در زندان به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به سه ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

قادرزاده در خردادماه سال جاری نیز در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم مدتی را دست به اعتصاب غذا زده بود.

در گزارشی دیگر مریوان کرکوکی (نجف عبدالرحمن)، زندانی سنی مذهب تبعه کشور عراق و محبوس در زندان رجایی شهر کرج که از روز ۴ اسفندماه در اعتراض به مخالفت با وزارت اطلاعات با بازگرداندنش به کشور عراقاعتصاب غذای نامحدود کرده با ضعف شدید جسمی مواجه شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “مریوان کرکوکی، وارد دهمین روز اعتصاب غذای خود شد. وی بر اثر اعتصاب غذا بیش از ۷ کیلو وزن خود را از دست داده و شنبه شب نیز بر اثر افت فشار و فشار عصبی به حالت نیمه بیهوش درآمد. زندانیان سالن ۲۱ او را به بهداری زندان انتقال داده و درخواست کردند که وی را به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل کنند، اما با این امر موافقت نشد. باهمان حالت به داخل بند بازگردانده شد. فشار خون مریوان تا ۸ افت داشته است و از ناحیه کلیه و دستگاه گوارش نیز آسیب جدی دیده است. از طرفی بر اثر اعتصاب غذا تارهای صوتی حنجره اش ضعیف و توان حرف زدن و ایستادن و راه رفتن را از دست داده است و با عصا راه می رود. با وجود وضعیت نگران کننده سلامتی مریوان کرکوکی تاکنون هیچ کدام از مسئولان زندان به مطالبات وی پاسخی نداده اند و اعتصاب غذای وی با بی توجهی روبرو شده است”.

وی پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام محاربه به تحمل ۳۳ سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده و حکمش در دادگاه تجدیدنظر نیز عیناً تایید شد. گفتنی است با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی هفت سال و شش ماه از محکومیت این زندانی قابل اجرا است. هرانا پیشترطی گزارشی به آخرین وضعیت این زندانی در پرداخته بود.

مریوان کرکوکی (نجف عبدالرحمن) در حال گذراندن هفتمین سال دوران محکومیت خود در زندان رجایی شهر کرج است.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می زنند. بسیاری از این اعتصاب ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی های بلندمدت بوده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال