‎تبدیل جنگل‌های مازندران به محل دفن زباله!

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ – IranSOS – معضل دفع زباله در تمام استان‌های کشور وجود دارد اما این معضل در استان مازندران به دلیل ورود انبوه گردشگر از یک سو و شرایط اقلیمی و طبیعی آن ار سوی دیگر، شرایط حاد‌تری دارد. به گزارش (ایسنا)، منطقه مازندران، متاسفانه تنها ره‌آورد گردشگران بسیار برای استان، زیاد شدن زباله است که در نتیجه این امر جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است.

انبوه زباله‌های رها شده در سواحل،‌ مناطق کوهستانی و روستاها و در دل جنگل‌ها و حاشیه جاده‌ها، نه‌تنها زیبایی این استان‌های گردشگرپذیر را خدشه‌دار کرده و تصاویر زشتی را به نمایش گذاشته، بلکه سبب آلودگی محیط زیست نیز شده است. همچنین ورود شیرابه زباله‌ها در رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی سبب افزایش آلودگی دریا و به مخاطره افتادن زندگی آبزیان شده که تهدید جدی برای سلامت انسانها نیز محسوب می‌شود.

‎علی فلاح، نماینده سازمان‌های مردم نهاد در مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه مازندران، معتقد است: همه این مسائل به این دلیل است که انسان‌ها برای معضل زباله به صورت جدی چاره‌اندیشی نکردند و تمامی‌ها راهکار در حد حرف یا شعار باقی مانده است.

‎وی یادآور شد: با توجه به اقلیم طبیعی و گردشگری مازندران، این استان سالانه پذیرای جمعیت شناور بسیاری شده که این امر سبب مشکل در دفع زباله در مازندران شده و امروزه بسیاری از معضلات بهداشتی و بیماری‌های خطرناک محصول دفع نامناسب زباله است.

‎وی تصریح کرد: راهکار اصولی این است که زباله باید تبدیل به فرصت شود و این موضوع مطالبه تمامی وجدان های بیدار و آگاه جامعه است. از تمامی تریبون‌ها باید جهت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در موضوع زباله بهره گیری شود. باید طرح تفکیک زباله در قالب طرح آموزشی دیده شود و انتظار می‌رود شهرداری‌ها در این راستا وارد شوند.

‎فلاح با بیان این‌که شیرابه‌های زباله تهدید جدی برای سلامت افراد و جامعه محسوب می‌شود، افزود: زباله‌های رها شده در طبیعت به خصوص جنگل‌ها سبب به وجود آمدن فاجعه می‌شود.

‎فربد فخاری، کارشناس مسئول آلودگی آب و خاک حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه مازندران، بخشی از مشکلات موجود در خصوص انباشت زباله در محیط توسط مسافرین و ساکنین محلی را به دلیل نبود سطل‌های زباله در برخی محورها و نشیمنگاه‌ها و سواحل دانست و اظهار کرد: به طور حتم این امر سبب می‌شود افراد رغبتی جهت انتقال زباله‌هایی که در برخی موارد شیرابه دار است به مناطق دوردست تر دارای سطل زباله نداشته باشند.

‎وی افزود: برخی افراد اقدام به رهاسازی کیسه‌های زباله در مجاورت رودخانه‌ها، مراکز جنگلی، نشیمنگاه‌ها، سواحل و حاشیه راه‌ها می‌کنند که این اقدام سبب آلودگی محیط زیست و ایجاد مناظر نامناسب و زشت شده که به طور حتم نصب سطل‌های زباله مناسب در مسیر می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات موجود را برطرف کند.

‎کارشناس مسئول محیط زیست مازندران یادآور شد: نکته قابل توجه دیگر در این خصوص این است که سطل‌های زباله‌ای که در مسیر پارک‌های جنگلی و جاده‌ها وجود دارد در بسیاری از موارد به دلیل حجم کم پاسخگوی پذیرش زباله‌های منطقه نبوده و در برخی مناطق، شاهد پراکندگی زباله‌ها در اطراف آن هستیم که در این خصوص یا باید بر تعداد سطل‌های مستقر در مسیرهای پرتردد افزوده شود و یا حجم سطل‌های موجود افزایش یابد.

‎فخاری ادامه داد: باید برنامه مدونی جهت تخلیه سطل‌های زباله و انتقال این زباله‌ها به صورت روزانه به مکان های مجاز دفن تنظیم شود زیرا تمامی اقدامات، بدون حمل بهداشتی زباله‌ها بی نتیجه خواهد ماند.

‎وی تصریح کرد: همکاری و هماهنگی مسئولان مرتبط با مدیریت پسماندهای عادی با توجه به ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها از جمله دهیاران، بخشداران، شهرداران، مسئولان اداره‌های کل راه و شهرسازی و راهداری مناطق تحت مدیریت با یکدیگر ضروری است تا در صورت نیاز نسبت به پاکسازی محورهای مورد نظر به صورت مستمر اقدام شود.

‎دبیر کمیته پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله‌ها در محل تولید و ترجیحاً منازل مسکونی، گفت: باید در خصوص مسائل زیست محیطی به همراه اطلاعات شناسایی مراکز تفریحی و تاریخی منطقه توسط رسانه‌ها و ارگان‌های ذیربط با موضوع رعایت مسایل زیست محیطی برای مسافران و مردم منطقه فرهنگ سازی صورت گیرد که به طور حتم نقش مهمی در حفظ و حراست این منابع خدادادی خواهد داشت.

‎فخاری ادامه داد: مردم باید بدانند مکانی که استفاده می‌کنند جنبه عمومی داشته و متعلق به همه مردم ( حتی نسل های آینده) بوده و در آینده به طور حتم هزاران نفر دیگر نیز قرار است از این مکان استفاده کنند. آگاهی بخشی در خصوص عواقب ریختن زباله و رهاسازی آن در طبیعت و حاشیه جاده‌ها، رودخانه‌ها، دریا و آلودگی زیست محیطی ایجاد شده به طور حتم نقش بازدارنده و موثر خواهد داشت.

‎کارشناس مسئول محیط زیست مازندران، ایجاد فضای مناسب جهت فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و بهره گیری از نظرات و توانمندی‌های این گروه در شهرهای مختلف استان در حل مسائل و بحران‌های زیست محیطی به ویژه موضوع مدیریت پسماند را از جمله راهکارهای زیست محیطی برشمرد.

‎فخاری یادآور شد: اخذ مبالغی از گردشگران در ورودی برخی مراکز گردشگری و مسیرهای پرتردد و مهم جهت تامین قسمتی از هزینه‌های انجام شده در بخش مدیریت زباله‌ها از دیگر راهکارهای زیست محیطی محسوب می شود.

‎قاسم احمدی لاشکی، دبیر مجمع نمایندگان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه مازندران، تصریح کرد: یکی از مهمترین معضلات استان، مهمان‌پذیر مازندران است که مشکل عدیده‌ای را از حیث جمع‌آوری زباله برای شهرداری‌ها و بخشداری‌ها ایجاد کرده است.

‎وی با اشاره به رهاسازی زباله‌ها در محورها و سواحل مازندران گفت: در حال حاضر در غالب مسیرهای اصلی جاده‌های منتهی به شمال کرج به چالوس، هراز و فیروزکوه، مسافران تردد می‌کنند و متاسفانه هنوز فرهنگ پاک نگهداشتن محیط زیست نهادینه نشده و از این جهت آسیب بر مردم بومی مازندران به وفور مشاهده می شود.

‎دبیر مجمع نمایندگان مازندران ادامه داد: مسافران بسیاری وارد مازندران می‌شوند و عوارض جاده‌ای نیز از آنان دریافت نمی‌شود، بنابراین تنها ره‌آورد آنان برای استان، زباله است.

‎احمدی لاشکی با اعلام این‌که وضعیت جمع‌آوری زباله در سواحل مازندران نامطلوب است، افزود: متاسفانه وضعیت خوبی در سواحل نداریم و این مشکل در سواحلی که طرح‌های سالم سازی دریا در آن اجرا نمی‌شود به وفور مشاهده می‌شود. همچنین جنگل‌های مازندران به محل دفن زباله تبدیل شده که آسیب جدی بر استان وارد کرده است.

‎نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس تصریح کرد: در دولت‌های گذشته اتفاق خوبی افتاده و احداث دو نیروگاه در شهرهای ساری و نوشهر پیش بینی شده که تحقق آنها مستلزم اختصاص اعتبارات لازم است.

‎احمدی لاشکی با تاکید بر این‌که باید متولی برای سواحل مازندران در نظر گرفته شود، افزود: در جاده‌های استان نیز به جهت کمبود اعتبارات نمی‌توانند افرادی را جهت جمع آوری زباله در محورهای استان استخدام کنند که باید در این راستا حمایت جدی صورت گیرد. فرهنگ سازی در خصوص جمع آوری زباله در محورها و سواحل استان باید نهادینه شود.

‎گزارش از زهرا طاهری، خبرنگار ایسنای منطقه مازندران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال