#نسرین‌ـ‌را‌ـ‌‌آزاد‌ـ‌کنید: در همبستگی با نسرین ستوده که یک سال پیش در این روز به زندان افتاد

پنجشنبه ۲۳ خرداد٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۰۶-۱۳-SOS Iran- پنجشنبه ۱۳ ژوئن در اعتراضی که عفو بین‌الملل فرانسه برگزار می‌کند به ما بپیوندید. از ساعت ۱۸ تا ساعت ۱۹:۳۰ در مقابل سفارت ایران (۲۴ Avenue d’Iéna in Paris’ ۱۶th arrondissement) حضور می‌یابیم. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و بسیاری سازمان‌های حقوق بشری دیگر که در حدود یک دهه از نسرین ستوده پشتیبانی کرده‌اند و ایرانیان ساکن فرانسه نیز حضور خواهند داشت. از همه‌ی کسانی که مایل هستند همبستگی خود را با نسرین نشان دهند، دعوت می‌کنیم در این تظاهرات به ما بپیوندند.

تفاهم داشته باشید

روز ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۳ خرداد ۱۳۹۷)، وکیل سرشناس ایرانی نسرین ستوده که یکی از چهره‌های مهم در مبارزه به‌خاطر حقوق بشر به‌شمار می‌رود، دستگیر و حکم پنج سال زندان به او ابلاغ شد. علاوه بر این، او چند ماه بعد، در مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷)، در پی محاکمه‌ی ناعادلانه به ۳۳ سال و ۶ ماه زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. تشویق به فحشا و اخلال در نظم عمومی و «گردهمایی و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» از جمله اتهام‌های او هستند. در واقعیت، نسرین ستوده فقط از حقوق بشر دفاع کرده است. او سال‌هاست که به این رسالت خود تعهد دارد، به ویژه به دفاع از حقوق زنان ایران برای آزادی پوشش و بیان، و دفاع از زنان معترضی که در اعتراض به حجاب اجباری برای زنان روسری‌های خود را از سر برداشتند.

اکنون یک سال از به زندان افتادن نسرین می‌گذرد؛ امروز فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به این یک سال طولانی زندان می‌نگرد. نسرین که از دو فرزند و همسرش فعال مدنی رضا خندان جدا مانده است، در اعتراض و به‌خاطر جلوگیری از مشروعیت دادن به محاکمه‌ی ناعادلانه از اعتراض به حکم سر باز زده است. این عزم راسخ برای مبارزه در راه حق به بهای آزادی و سلامت شخصی ـ با دست زدن به اعتصاب غذا‌ها ـ در کانون تعهد نسرین به حقوق بشر قرار دارد.

این نخستین باری نیست که نسرین به زندان می‌رود. او در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) نیز دستگیر شد و تا سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) در زندان به سر برد. فقط پس از اعتراض‌های گسترده‌ی بین‌المللی از جمله رأی سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) به خودسرانه و غیرقانونی بودن حکم زندان او و اهدای جایزه‌ی ساخاروف پارلمان اروپا برای آزادی اندیشه در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) بود که او سرانجام در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) آزاد شد. در پی آن، دولت‌مردان ایران با لغو پروانه‌ی وکالت او به مدت سه سال یک بار دیگر او را مجازات کردند. نسرین در اعتراض ۹ ماه در مقابل کانون وکلای دادگستری تحصن کرد و موفق به لغو این محرومیت شد.

در آوریل ۲۰۱۹، نسرین ستوده شهروند افتخاری پاریس شد.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر قویاْ متعهد به پشتیبانی از نسرین ستوده است و به فشار بر سازمان ملل برای دست زدن به اقدام و پیگیری کمپین‌های رسانه‌ای برای افزایش آگاهی درباره‌ی حبس ناعادلانه‌ی او ادامه می‌دهد. نسرین ستوده پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۳ در فیلم مستندی حضور یافت که مورد حمایت فدراسیون قرار گرفت. این بخش از آن فیلم در یک تاکسی در ایران رخ می‌دهد.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر پیگیرانه خواهان آزادی بدون قید و شرط نسرین و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران است.

فراخوان را امضا کنید.

ما از هنرمند ایرانی ـ فرانسوی ا. ز. کیاری سپاسگزاریم که با بزرگواری آثار هنری خود را برای استفاده به همراه این مقاله در اختیار ما قرارداد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال