دادگاه انقلاب بیرجند، ۹ شهروند بهایی را به ۵۴ سال حبس محکوم کرد

دوشنبه ۱۷ تیر٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۰۷-۰۸-SOSIran- دادگاه انقلاب بیرجند ۹ تن از شهروندان بهایی این شهر را مجموعا به تحمل ۵۴ سال حبس تعزیری محکوم کرد. بر اساس این حکم هر یک از این شهروندان به ۶ سال حبس محکوم و مبالغی که توسط بهاییان بیرجند جهت انجام امورات جامعه بهایی جمع آوری شده بود نیز به حکم دادگاه ضبط شد. جلسه دادگاه این شهروندان در تاریخ ۱۲ تیرماه بدون حضور وکیل آنان برگزار شده بود. این افراد در مهرماه سال ۹۶ بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند.

به گزارش هرانا، روز شنبه ۱۵ تیرماه ۹۸، رای دادگاه انقلاب بیرجند مبنی بر محکومیت ۹ شهروند بهایی این شهر به تحمل مجموعا ۵۴ سال حبس تعزیری به آنان ابلاغ شد.

بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان بیرجند، ۹ شهروند بهایی به نام های “۱- شیدا عابدی، فرزند لطف اله ۲- فیروز احمدی، فرزند ذبیح اله ۳- خلیل ملاکی، فرزند نعمت ۴- سیمین محمدی، فرزند محمد ۵- بیژن احمدی، فرزند ذبیح اله ۶- مریم مختاری، فرزند طرازاله ۷- ساغر محمدی، فرزند محمد ۸- سهراب ملاکی، فرزند ثناالله ۹- بهمن صالحی، فرزند ذبیح اله” هرکدام از بابت اتهام “عضویت در تشکیلات غیرقانونی و مخل امنیت ملی بهایی” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهاییت” به یک سال حبس تعزیری و هرکدام مجموعا به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

همچنین بر اساس حکم صادره در این دادنامه مبالغی که به مدد شهروندان بهایی بیرجند و در مراسم های ضیافت نوزده روزه بهایی تحت عنوان «تبرعات» جهت امور جامعه بهایی این شهر جمع آوری شده بود به نفع دولت ضبط شده است.

همچنین بر اساس محتویات دادنامه صادره این شهروندان بهایی در جلسه دادگاه نیز از حق حضور وکیل نیز برخوردار نبوده اند. به این دلیل که مزدک اعتماد زاده، وکیل مدافع این شهروندان جزو وکلای مورد تائید قوه قضاییه نبوده و بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری از حضور وی در جلسه دادگاه جلوگیری شده است.

این شهروندان بهایی در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۶ در قالب یک گروه ۹ نفره از شهروندان بهایی منطقه بیرجند بعد از تفتیش منازل خود بازداشت و طی چند مرحله در تاریخ ۲۷ و ۲۹ آبان و ۳ آذرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال