پس از ۱۲ سال؛ رهایی از اعدام یک زندانی در استان فارس

یکشنبه ۲۸ مهر٬ ۱۳۹۸-۲۰۱۹-۱۰-۲۰-SOS Iran- یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” توسط شعبه دوم دادگاه کیفری استان فارس به اعدام محکوم شده بود، با رضایت اولیای دم منوط به پرداخت دیه پس از گذشت ۱۲ سال از اعدام رهایی یافت. بنابر خبری دیگر، طی ۶ ماه نخست سال جاری، ۴ زندانی زن در زندان شهرری که در پرونده های جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با اخذ رضایت از اولیای دم از مرگ رهایی یافتند.

به گزارش هرانا، به نقل از جوان آنلاین، یک متهم که ۱۲‌سال قبل همسرش را به خاطر اختلاف خانوادگی به قتل رسانده بود از اعدام رهایی یافت.

بر اساس این گزارش، ۲۹ بهمن ماه ۸۶ بود که مرد جوانی در شهرستان “مرودشت” استان فارس با اداره‌ پلیس تماس گرفت و گفت همسرش را در خانه‌ به قتل رسانده است. با اعلام این خبر بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مرودشت همراه تیمی از کارآگاهان پلیس‌آگاهی راهی محل شدند.

تیم جنایی در محل حادثه با جسد زن ۳۲‌ساله‌ای به نام معصومه روبه‌رو شدند که با اصابت چهار ضربه چاقو به قتل رسیده‌ بود. نخستین بررسی‌ها حکایت از این داشت معصومه در درگیری با شوهرش به قتل رسیده‌ است و بدین ترتیب مأموران شوهر معصومه را در منزل به اتهام  قتل بازداشت کردند.

متهم در تحقیقات پلیسی با اظهار پشیمانی به قتل همسرش اعتراف کرده و گفت: “چند سال قبل با همسرم ازدواج کردم. زندگی خوبی داشتیم تا اینکه کم کم با هم اختلاف پیدا کردیم. حرف‌های او مرا آزار می‌داد و هر روز هم که می‌گذشت اختلاف ما بیشتر می‌شد. روز حادثه از محل کار به خانه برگشتم که دیدم همسرم داخل حیاط خانه با تلفن همراه در حال صحبت کردن با فردی ناشناس است. خواستم از او سؤال کنم که با چه کسی حرف می‌زند که با دیدن من به طرف دستشویی رفت و قصد داشت تلفن همراه را به داخل چاه دستشویی بیندازد که مانع او شدم و تلفن از دستش روی زمین افتاد و من آن را برداشتم. همین موضوع باعث درگیری ما شد. لحظاتی بعد همسرم به خانه همسایه رفت. من به دنبال او رفتم و زن همسایه که متوجه درگیری ما شده بود با میانجیگری ما را آشتی داد.

وی ادامه داد: “پس از این، دو نفری همراه زن همسایه به خانه‌ برگشتیم که دوباره با هم مشاجره لفظی پیدا کردیم و اینبار همسرم به آشپزخانه رفت و چاقوی بزرگی برداشت و تهدید کرد که امروز یا خودم را می‌کشم یا تو را. من که فکر نمی‌کردم جدی حرف بزند به طرفش رفتم تا چاقو را از دستش بگیرم که ضربه‌ای به دستم زد. در حالی که به شدت عصبانی شده بودم  یک ضربه دیگر هم به من زد، اما در نهایت چاقو را از دستش گرفتم. آنقدر عصبانی بودم که ضرباتی با همان چاقو به همسرم وارد کردم.

متهم افزود: “من قصد قتل همسرم را نداشتم و وقتی او خونین نقش بر زمین شد، خودم با پلیس تماس گرفتم و موضوع را توضیح دادم و خودم را تسلیم کردم و الان هم پشیمان هستم”.

ذر این گزارش آمده است که متهم پس از تحقیقات تکمیلی در دی‌ ماه سال‌ ۸۸، توسط شعبه دوم دادگاه کیفری استان فارس به اتهام قتل همسرش پای میز محاکمه حاضر شد. طی این جلسه اولیای‌ دم خواستار اعدام متهم شدند و هیئت قضایی هم وی را به اعدام محکوم کرد.

پرونده متهم پس از تأیید حکم، در شعببه ۱۵ دیوان عالی کشور برای سیر مراحل اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرا فرستاده شد.

پس از این متهم دو بار پای چوبه دار حاضر شد و هر بار در حالی که طناب‌دار به گردنش آویخته‌بود با میانجیگری بستگان و بزرگان فامیل از اولیای‌ دم فرصت گرفت و به سلولش بازگشت تا اینکه در نهایت اولیای‌ دم اعلام کردند متهم را به شرط پرداخت ۲۰۰‌ میلیون تومان دیه می‌بخشند.

متهم چند روز قبل با کمک خانواده‌اش موفق شد مبلغ درخواستی اولیای‌ دم را فراهم کند و بدین ترتیب متهم به قتل، پس از ۱۲‌سال تحمل حبس با پرداخت دیه به زودی از زندان آزاد خواهد شد.

طی ۶ ماه نخست امسال، رهایی از اعدام ۴ زندانی زن در تهران

به گزارش میزان، ۴ زندانی زن در ندامتگاه شهرری، در شش ماهه نخست سال جاری از اعدام رهایی یافتند.

از ابتدای سال جاری تاکنون با تلاش‌ اعضا و کارکنان مجتمع شماره ۳۰ شورای حل اختلاف تهران مستقر در زندان شهرری، ۴ تن از زندانیان زن با اخذ رضایت از اولیای دم از اعدام رهایی یافتند.

در این گزارش آمده است که این ۴ زندانی پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال