‎حق «سنوات خدمت» کارگران کوره پزخانه‌ها پرداخت نمی‌شود

‎۰۴ اذر ماه ۱۳۹۲ -ایلنا – نایب رییس انجمن صنفی کارگران کوره ‏پزخانه ‏های ورامین اعلام کرد: حق «سنوات خدمت» کارگران کوره پزخانه‌ها از سوی کارفرمایان واحد‌های آجر پزی پرداخت نمی‌شود. «جعفر معصومی» به ایلنا گفت: در مناسبات بازار کار، حق «سنوات خدمت» در پایان قرار داد برای جبران بخشی از استهلاک جسمی و روحی کارگر پرداخت می‌شود چرا که کارگر در طول مدت کار در کارگاه، از نیروی کار، جوانی و تخصص خود را در جهت سودآوری و افرایش سرمایه کارفرما هزینه کرده است.

کارگران کوره پزخانه‌ها که به صورت فصلی و موقت کار می‌کنند، در انتهای قرار داد (پایان فصل کاری‌شان) کارفرمایان پس از پرداخت مزد، خود را مکلف به پرداخت سنوات پایان خدمت نمی‌دانند.
‎او با تاکید بر لزوم افزایش نظارت دولت بر کوره‌پزخانه‌ها، افزود: وظیفه دولت به عنوان مجری قانون کار است که با بازرسی منظم و در صورت نیاز تفسیر قانون، اجازه پایمال شدن حقوق کارگران را ندهد.
‎به گفته این فعال کارگری، علاوه بر حق سنوات، سایر حقوق کارگران کوره پزخانه‌ها از جمله عیدی، پاداش، مرخصی، بن کارگری،  حق اولاد، حق مسکن و…  بصورت سلیقه‌ای پرداخت می‌شود.

معصومی با بیان اینکه کارفرمایان برای کسب سود بیشتر در بسیاری از موارد با کارگران قراردادهای موقت امضا می‌‏کنند یا قراردادی امضا نمی‌کنند، اظهار داشت: ضعف بازرسی کار و نداشتن قرار داد باعث شده کارفرمایان به راحتی بتوانند از زیر بار پرداخت حق بیمه، سنوات وسایر مزایای کارگران شانه خالی کنند.
‎نایب رییس انجمن صنفی کارگران کوره ‏پزخانه ‏های ورامین در خاتمه اظهار داشت: علاوه بر سنوات، بخش عمده‌ای از مشکلات کارگران کوره پزخانه مربوط به بیمه این کارگران است که به دلیل تداوم نداشتن در فصول بیکاری، باعث شده است این کارگران هیچ‌گاه به بازنشستگی نرسند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال